SiZo

Trådstartare
Nu harjag tillfälligt glömt bort vad klassningen på lampor i ett stall ska vara, min pv säger ip55 medans jag har för mig att det är ip65....

kan nån hjälpa oss att reda ut detta tack? :D

Sv: lampa?

Nu harjag tillfälligt glömt bort vad klassningen på lampor i ett stall ska vara, min pv säger ip55 medans jag har för mig att det är ip65....

kan nån hjälpa oss att reda ut detta tack? :D

Vid nyinstallation gäller ip 65 och de ska även vara D och F märkta .

Mia

Sv: lampa?

IP65 behövs inte om man läser LBK:s pärmar, det räcker med IP54 ( viss reservation för att det kan ha kommit ut senare utgåvor av LBK än den jag har: dec 2004). Klassningen beror litet på var i stallet man placerar belysningen. Det skiljer självklart mellan boxen och spolspiltan!

Så här sammanfattar jag det som står i LBK:
Häststall: Spilta/box 3,5–5 W/m2 (lysrör), 15–20 W/m2 (glödljus), IP 54 och D-märkt (för dammiga miljöer, yttertemp max 90°C) om de monteras på brännbart underlag så ska de också vara F-märkta. Lysrörsarmaturer av plast ska ha säkerhetsglimtändare.

Ladda gärna hem LBK pärmar, det är enkelt och tydligt beskrivet kring brandsäkerhet.

Vad IP-klassningens siffror betyder: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 820
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka