K
Kipper
För lite mer än tre månader sedan köpte jag en häst. Enligt säljaren och kontraktet är hästen grundriden. Säljaren sa även att hon påbörjat förvänd galopp och sidvärts rörelser. Hästen är snart 6 år. När jag provred henne gick hon lite sådär, fram ibland inte alls fram ibland, lite typiskt unghäst fasoner ansåg jag. Jag krävde inte så mycket av henne när jag provred henne utan red mest rakt fram i skritt trav och galopp. Hon är väldigt mjuk i munnen och söker sig ner väldigt fint. När jag haft henne en vecka började hon att resa sig så fort jag la till skänklarna för att få henne framåt. Man tror att det bara är som hon testar en, men efter tre månader ska man kunna rida mer än 10 minuter rakt fram i trav utan att hon ska tvärstanna och inte vilja gå någonstans. Sparkar man på henne reser hon sig, lägger man till spö reser hon sig, försöker man vända henne åt ett annat håll reser hon sig... tycker att om en häst är grundriden skall man kunna rida rakt fram i skritt trav och galopp utan komplikationer. Hon är veterinärbesiktigad och röntgad utan anmärkning så att hon skulle ha ont verkar konstigt. Hon är super trevlig i all övrig hantering lugn och harmonisk i stall och hage. Även trevlig i longering där hon går i rätt form mestadels av tiden.
Ska ta kontakt med förra ägaren idag, köpte en häst för att kunna träna och ha kul med, inte för att rida 10 om dagen och dessutom vara livrädd för hästen. Vad har man för rättigheter gällande att lämna tillbaka en häst? Är tacksam för alla svar och tips..
Ska ta kontakt med förra ägaren idag, köpte en häst för att kunna träna och ha kul med, inte för att rida 10 om dagen och dessutom vara livrädd för hästen. Vad har man för rättigheter gällande att lämna tillbaka en häst? Är tacksam för alla svar och tips..