Lämna tillbaka häst? (långt)

K

Kipper

För lite mer än tre månader sedan köpte jag en häst. Enligt säljaren och kontraktet är hästen grundriden. Säljaren sa även att hon påbörjat förvänd galopp och sidvärts rörelser. Hästen är snart 6 år. När jag provred henne gick hon lite sådär, fram ibland inte alls fram ibland, lite typiskt unghäst fasoner ansåg jag. Jag krävde inte så mycket av henne när jag provred henne utan red mest rakt fram i skritt trav och galopp. Hon är väldigt mjuk i munnen och söker sig ner väldigt fint. När jag haft henne en vecka började hon att resa sig så fort jag la till skänklarna för att få henne framåt. Man tror att det bara är som hon testar en, men efter tre månader ska man kunna rida mer än 10 minuter rakt fram i trav utan att hon ska tvärstanna och inte vilja gå någonstans. Sparkar man på henne reser hon sig, lägger man till spö reser hon sig, försöker man vända henne åt ett annat håll reser hon sig... tycker att om en häst är grundriden skall man kunna rida rakt fram i skritt trav och galopp utan komplikationer. Hon är veterinärbesiktigad och röntgad utan anmärkning så att hon skulle ha ont verkar konstigt. Hon är super trevlig i all övrig hantering lugn och harmonisk i stall och hage. Även trevlig i longering där hon går i rätt form mestadels av tiden.
Ska ta kontakt med förra ägaren idag, köpte en häst för att kunna träna och ha kul med, inte för att rida 10 om dagen och dessutom vara livrädd för hästen. Vad har man för rättigheter gällande att lämna tillbaka en häst? Är tacksam för alla svar och tips..

Sv: Lämna tillbaka häst? (långt)

Tyvärr måste jag nog skriva att det är rätt kört.Om det är ett lynnes fel så gäller inte försäkringar å eftersom du redan köpt hästen å röntgat osv så har du undersökt hästen så mkt du kunde, men lynnesfel är ju tyvärr inget man kan se på hästen att den har.
Det finns flera som köpt hästar med lynnesfel å fått avliva dem för att de var omöjliga å förlorat sina pengar...

Får se om ngn annan här har en annan åsikt, de kanske har varit med om att hästen kunnat lämnas tilbaka men såvitt jag vet så är det inte lätt, ofta vill ju säljarna bli av med dessa hästar å psykiska problem är ju svåra att bevisa.

jo men samtidigt tycker jag att en häst som är grundriden ska man kunna rida rakt fram på utan problem, det är ju en annan sak om man kräver något av den som den inte kan.
Med grundriden anser jag att hästen är ridbar, vilket jag inte anser denna hästen är.

Har du kollat upp hästen hos veterinär sedan du köpte den? Det låter faktiskt som den har ont någonstans. Även om den gick UA på överlåtelsebesiktningen kan den ju ha slagit sig i hagen, sträckt sig eller liknande efter att du fått hem den...

Är säljaren näringsidkare?

Det jobbiga är att jag känner säljaren lite grann. Nej jag har inte kollat upp henne efter att jag fått hem henne...eftersom hon började direkt när jag fått hem henne. Ingen kan se att hon markerar någonstans, men det är klart man vet ju aldrig. Tycker att hon måste ha gjort så här innan också. Vet ju inte heller vad en veterinär kan göra mer än att se om hon markerar eller reagerar på tryck på kroppen. Och det har både jag och en hel del andra också gjort och hon reagerar inget alls. Usch, varför kan inte hästar vara problemfria eller i allafall kunna prata...

eller så har den felaktig utrustning?

att lämna tillbaka en helt frisk häst är ju uteslutet.
det är du som ryttare som inte klarar av hästen.
tyvärr blir det så ibland, att häst o ryttare inte passar ihop.
(även om ryttaren kan vara duktig) personkemin stämmer inte.

du bör kanske lämna in hästen på tillridning och sälja den på nytt (såvida den är helt frisk)

Jag gissar (bara gissar, är inte juridiskt kunnig) att det kan krävas bevis på att hästen betedde sig såhär även hos säljaren?

För några år sedan red jag en häst för jobbets räkning, vi hade den på prov. Eftersom den var tänkt som lektionshäst och dessutom inte var riden på ett tag tog vi det lugnt, ingen press på hästen. Eftersom vi bestämde oss för att hästen inte passade i verksamheten lämnades den tillbaka till ägaren, som sedan sålde den vidare till en annan.

Någon månad senare ringer den nya ägaren upp oss för att förhöra sig om hästen. Den har då börjat bete sig på liknande sätt som du beskriver, den reser sig. Under tiden hos oss uppvisade den inga tendenser till detta.

Historien kanske inte är mycket till hjälp. Det skulle kunna vara ett beteende som den haft förr, det skulle kunna vara ett nytt beteende. Du kanske "kommer åt" hästen på ett annat sätt än tidigare ryttare, den kanske är van att få bestämma själv?

Jag skulle försöka prata med säljaren och förhoppningsvis få ett ärligt svar på om det är ett nytillkommet problem eller ej. Om du har kvar hästen, gör en noggrann koll av såväl häst som utrustning för att se att allt står rätt till.

Det är mycket möjligt. Tråkigt är det i alla fall. Speciellt när man betalt dyra pengar...

Jo, hästar är inte dumma, de vet för det mesta hur de skall göra för att få sin vilja igenom. Det som inte gör saken bättre är att jag är livrädd och självklart utnyttjar hon detta. Jag ska kontakta säljaren idag och höra. Jag vill ju bara ha kul med min häst och slippa alla kamper som jag nu lär få gå igenom.

Kipper skrev:
Det är mycket möjligt. Tråkigt är det i alla fall. Speciellt när man betalt dyra pengar...

*suck*
Det är minst lika tråkigt även om man inte betalt "dyra pengar"..
Å andra sidan så kan dyra pengar för dig vara småpotatis för mig och tvärtom..

Men,som resterande skribenter skrivit,så är det nog isåfall upp till bevis att hästen betett sig så innan.dessutom,så kanske den inte är riden så mkt utomhus,vilket i sig kan få unghästar att "flippa ur" och bli osäkra m.m..Skälen kan vara många till att den faktiskt kan ha börjat med detta hemma hos dig..

Du gör rätt som pratar med säljaren! Visst, säljaren kan med "berått mod" ha lurat på dig en häst som den visste höll på som din häst gör.
Men det kan ju också vara så att hästen inte höll på så hos säljaren.
Och säljaren kanske i så fall är så seriös att den hjälper dig tillrätta med problemet?

Lycka till i allafall!

Jag hade börjat med att utesluta att det är något (gammalt eller nytt) fel på hästen. Hästen kan ha en gammal skada som gått upp, då är det helt klart grund för reklamation. Jag råder dig att börja med veterinär, ordentlig genomgång på klinik. Det är den bästa plattform du kan få för att försöka komma tillrätta med problemet, vare sig du ska returnera eller behålla hästen.

För att hästen ska anses vara behäftad med ett dolt fel (skäl för reklamation) ska hästen ha haft felet vid riskens övergång. Vidare ska felet varit av en sådan art att det inte gått att upptäcka vid en normal besiktning (vad som anses som normal står i förhållande till bl a hästens pris och rasens disposition för eventuella skador/sjukdomar. I vissa fall kan röngen vara ett krav).

Om hästen gått igenom överlåtelsebesiktning UA bör alltså eventuella skador/sjukdomar ha uppstått efter riskens övergång.

Eftersom det är en unghäst du har så är sådana här komplikationer väldigt vanligt. En unghäst testar rent generellt nya kontakter hårdare än en äldre, och gör dessutom större revolter om den märker att den får igenom sina protester. Har du dessutom blivit rädd för hästen är chansen ganska liten att det blir bättre.

Om du inte kan bevisa att hästen betedde sig på det här sättet när tidigare ägare hade den är det definitivt kört att rent juridiskt kunna lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka. Du får i såfall prata med ägaren och hoppas att h*n vill ta tillbaka hästen, men jag tror inte du kan räkna med att få hela pengasumman tillbaka.

Det jag skulle råda dig till är att ta ut en tränare som kan hjälpa dig att få ordning på hästen igen, som kan hjälpa dig genom att rida till hästen själv i början och sen visa dig hur du ska göra själv för att hantera situationerna som leder till bråk i framtiden. Det är troligen inget fel alls på hästen, den har bara fått övertaget och är smart nog att utnyttja det...

moiran skrev:
Eftersom det är en unghäst du har så är sådana här komplikationer väldigt vanligt. En unghäst testar rent generellt nya kontakter hårdare än en äldre, och gör dessutom större revolter om den märker att den får igenom sina protester. Har du dessutom blivit rädd för hästen är chansen ganska liten att det blir bättre.

precis vad jag tänkte skriva

Har du ingen duktig vän/stallkompis/bekant som kan testa hästen lite för att se om den då gör lika dant med denne?
Be personen rida flera gånger om hästen nu skulle sköta sig så det inte är en tillfällighet.

Annars kan du i samråd med veterinär ge hästen smärtstillande och sen rida, gör hästen inga dumheter har den ju ont trots att ni inte hittat något fel på den.
Det kan ju vara något "lurigt" som man inte tittar efter vid tex export röntgen.

Tycker att det låter som en typisk unghäst som inte lärt sig att gå fram ordentligt från början. Lägger man då på lite press på en sådan häst och den inte bjuder ärligt framåt + att man med största sannolikhet har vart rädd för den, ställer den sig upp. Det enda man kan göra är att ALLTID se till att den går framåt! Den får aldrig någonsin tänka bakåt och bli istadig! Är det en väldigt "vass" häst du har rent allmänt?

Utbildningsmässigtkan ju hästen motsvara det du beskriver att den ska vara utbildad fast den inte går rakt fram utan att ställa sig på bakbenen.Finns ju mkt lynniga hästar som är välutbildade så det har inte så mkt med utbildningen att göra alla gånger.
Eftersom det är en unghäst kan det vara så att den kommit till en period där den vill testa, inget ovanligt.

Kan trösta dig med att det kan vara saker man inte ser, tex stora låsningar i kroppen, vet en häst som var helt omjöjlig, ägaren vågade inte rida till slut för den bara skenade å kastade av ryttaren men sedan fick hon sålt hästen å nya ägarna anlitade kiropraktor å massör å det visade sig att hästen hade mkt låsningar i kroppen å när de var behandlade blev hästen jättebra att rida igen, inga skenturer, stegringar eller avkastningar så kontakta massör å kiropraktor å låt denna undersöka hästen, de kan hiitta mkt som inte vet gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar