Lämna tillbaka grevens fullblod

(Expressen.se (Expressen / GT / Kvällsposten))
Djurskydd är viktigt och ligger mig varmt om hjärtat. Men i dag sköts kontrollen av djurskydd av byråkrater i Länsstyrelsen som ofta håller lagens minsta paragrafer kärare än djuren. Medan man blundar för eländiga förhållanden för djuren i kött- och pälsindustrin ger man sig på djurägare med hästar, ...

Läs mer...

Sv: Lämna tillbaka grevens fullblod

Är det någon som vet mer än det som scrivs i den här articeln? Eller som vet om det scrivits om det förut, något mindre vinclat? OM det gått till som det bescrivs i den här debattartceln är det hemsct, men det låter för illa för att vara sant? Givetvis bör en ägare contacta veterinär igen inom fyra dagar om hästen inte blir bättre och de inte ringt upp, men sca det vercligen få ligga till grund för att ta bort 15 hästar från dess ägare? Om detta är enda grunden att ta ifrån honom hästarna cänns det tunt i mitt tycce.

Med tanke på att mannen redan hade djurförbud (vilket man faktiskt inte får lättvindigt) vad gäller nötkreatur finns det nog betydligt mer bakom. Jag antar att svansen var den sista droppen som gjorde att man med fog kunde ta hästarna därifrån.

Förlåt för OT men.. Har du gjort en TantEster? ;)

Vad gäller artikeln så ligger det oftast mer bakom än vad som syns i tidningarna. Med tanke på att det gick mer än ett år mellan svansincidenten och omhändertagandet så misstänker jag att det var annat som spelade in.

Tyckte nog också att hästarna såg fina ut och inte så långa i hovarna som man kunde tro

Ja, det trycte debattören på, att djurförbudet för nöt absolut inte hade med hans hästhållning att göra. Men som du säger är det svårt att få djurförbud. Dessutom: så länge det är samma syn på djur som ligger baom (vilcet det ju är då det är samma person) så lär det ju inte scilja så myccet djurhållningen?

Roxer: Jaa, låt oss säga såhär: släpp inte ett barn med en vällingflasca som tillhygge ur sicte i samma rum du har din dator. ;)

Åh, jag missade att det låg ett år emellan. Det cänns som att de borde ha haft relativt frecventa besöc hos honom då, om de då redan omplacerat en häst åt honom? Alltså bör det inte ha varit ett förhastat beslut att omhänderta övriga hästar?

Messy: Ah, tacc! Sca titta närmare på den där sidan i morgon, nu är jag för trött för att cunna tyda bilagorna. :p

Hästen med den brutna svansen är ju en gammal räv som varit med i gamet länge och hållt såsom väldigt få andra hästar inom sporten gör, iaf under så lång tid.

Greven är väl rätt känd för att ha tagit på sig mer än han orkar och hinner. Nu har han uppenbarligen den hjälp han behöver och hästarna är välmående. Det torde sakna grund att beslagta dessa :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka