Lågt blodtryck och blodvärde

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tomat

Flera frågor från nyfikna mej.

Var hos läkaren idag i ett annat ärende än min graviditet. Han konstaterade att mitt blodtryck fortfarande är "oroande lågt" - 98/45. När jag sedan fick stå upp gick det upp en aning, till 110/60. Dessutom hade jag lågt blodvärde, hade runt 100 (det "ska" inte vara under 120).

Är det min graviditet som gör att värdena brakat samman? Är det farligt för bönan i magen? Hur kan jag göra "på egen hand" för att förbättra värdena? Bör jag kontakta BM och meddela (har inskrivning den 28 april)? :crazy: :confused:
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Jag har själv det problemet. Dock är jag inte gravid, men ligger kring 100-sträcket och min psykolog sa till mig att man kan få bestående hjärnskador av järnbrist. Tycker du ska prata med din läkare om att få sprutor eller piller typ Niferex eller Duroferon. Dock har jag ingen aning om ifall bäbben tar skada.
Men jag understryker att du bör ta det på allvar. I vilken vecka är du? Du vet att man förlorar en del blod under förlossning (om det nu är så du tänker föda) och det kan vara illa om man raden har järnbrist.
Ta vara på dig!
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Tack för ditt svar.
Min läkare har skrivit ut järntabletter till mig som jag ska börja ta i morgon. På måndag slår jag en signal till BM och berättar om värdena, så får de utvärdera om det är något de behöver veta eller inte. Jag är ju bara i vecka 7-8 någonting...
Jo, jag tar detta på allvar. Men jag trodde verkligen att med den mängt broccoli, kött, persilja och annat smått och gott hade fått ordning på järnvärdet... Men men, sedär, så enkelt var det inte.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Ta det lugnt och stressa inte upp er över era järnvärden för de ska ner bra mycket mer innan ni eller barnet tar skada av det. Däremot så är man ju inte speciellt pigg när järnvärden är lågt men farligt är det inte. De brukar mest vara oroliga att man ska vara för trött under förlossningen.
Jag hade 78 som lägst men det var ingen fara sa doktorn och det var bara att käka dubbla järntabeletter.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Men hur är det med blodtrycket? Visserligen står det att det kan vara lågt i början av graviditeten, men hur lågt är lågt? :-)
Hmmm...
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Ditt blodtryck är i paritet med det blodtryck som är normalt för mig och det är ingen som oroat sig för det. Bara konstaterat att jag är en "lågtryckare". Detta är inget som påverkar "bönan" på något sätt, utan enbart eventuellt ditt eget mående. Bästa sättet att hålla blodtrycket uppe är att motionera. Sen höjer koffein trycket något, fast det bör man väl inte överdosera när man är gravid direkt...

När det gäller järnet så kan det vara så att du har brist på t.ex B12, så att din kropp inte tar upp järnet. :crazy: Och eftersom du är gravid också så skulle i alla fall jag rekommendera dig att ändå äta tillskott av B12 och folsyra. :D
Även C-vitamin underlättar kroppens järnupptag! Och undvik "järnmat" och järntabletter i samband med mjölkprodukter, som försvårar järnupptaget!

Lycka till!
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Hej och tack för ditt svar!
Vad skönt. Då behöver jag inte oroa mig. Jag har ju börjat äta järntabletter (något läkaren skrev ut). Han sa dock att jag inte hade brist på B12, skönt. Jag ska försöka komplettera med mycket apelsiner, men det är så himla tråkigt att skala... ;)
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

strunta i att skala dom, dela apelsinen i fyra delar och ät som när man äter en melon!:idea:
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Hoppas det inte gör nåt om jag kidnappar tråden lite :o men har suttit och funderat varför vissa måste äta massa järntabletter medans andra inte behöver äta några alls? :confused: Jag har inte ätit en enda tablett hittills och värdena har ändå hållt sej runt 125-130. Nån som har nåt svar på det där?
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

jads skrev:
min psykolog sa till mig att man kan få bestående hjärnskador av järnbrist.

Det där har din psykolog fått om bakfoten.
Vid brist på vitamin B12 (som också ger anemi, "blodbrist") så kan man få nerv- och hjärnskador. Inte av järnbrist.

Vast han/hon kanske menade hjärnbrist....?
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

tomat skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Vad skönt. Då behöver jag inte oroa mig. Jag har ju börjat äta järntabletter (något läkaren skrev ut). Han sa dock att jag inte hade brist på B12, skönt. Jag ska försöka komplettera med mycket apelsiner, men det är så himla tråkigt att skala... ;)
Fast när du är gravid bör du ÄNDÅ äta folsyratillskott! Och varför inte kombinerat med B12? (t.ex Friggs har ett B-vitamintillskott med dessa i, köps i vanliga mataffärer, smakar gott och ger det som behövs! :D) Både B12 och folsyra är ju B-vitaminer som är vattenlösliga, dvs det som kroppen inte behöver följer med ut igen via urinen! :) Så det är ju inte farligt att ge mer, så att säja!
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Tänk vad olika BM gör olika, jag var på inskrivning i 7:e veckan och då kollades allt.(prover och sånt)
Men redan dagen efter att jag upptäckte att grav. testet var positivt så ringde jag om inskrivning och då frågade hon mig och jag åt Folsyra, mend det gjorde jag ju inte och då sa hon att genast köpa en burk och börja äta.
Vad jag förstått så motverkar Folsyra att barnet får Ryggmärgsbråck och nåt mer, det stärker iallafall barnet på nåt sätt.
Och att det var viktigt att börja äta redan i de första veckorna.

Är nu i 9:e veckan och ska på läkar undersökning i den 12:e veckan.
Har för mig att du skulle ha 1 vecka efter mig, eller hur?
För läkarundersökningen skulle göras mellan 8:e och 12:e annars var det försent.
Men på din inskrivnings så måste du ju vara efter den 12:e?

Konstigt att de gör så olika i olika län?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Om man ska äta folsyra för att förebygga ryggmärgsbråck ska man börja redan innan graviditeten, eftersom dessa skador uppkommer mycket tidigt.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Chivita skrev:
Tänk vad olika BM gör olika, jag var på inskrivning i 7:e veckan och då kollades allt.(prover och sånt)
Men redan dagen efter att jag upptäckte att grav. testet var positivt så ringde jag om inskrivning och då frågade hon mig och jag åt Folsyra, mend det gjorde jag ju inte och då sa hon att genast köpa en burk och börja äta.
Vad jag förstått så motverkar Folsyra att barnet får Ryggmärgsbråck och nåt mer, det stärker iallafall barnet på nåt sätt.
Och att det var viktigt att börja äta redan i de första veckorna.

Är nu i 9:e veckan och ska på läkar undersökning i den 12:e veckan.
Har för mig att du skulle ha 1 vecka efter mig, eller hur?
För läkarundersökningen skulle göras mellan 8:e och 12:e annars var det försent.
Men på din inskrivnings så måste du ju vara efter den 12:e?

Konstigt att de gör så olika i olika län?

för sent för vad?
jag hoppade över MVC-läkarbesöket min senaste graviditet - kändes onödigt och jag hade en mindre trevlig läkare som undersökte 1:a gången jag var gravid...
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Ingenaning om vad som var försent men så sa hon, och jag funderade inte på det förrens i efterhand...

Vilken vecka gjorde du ditt läkarbesök när du gjorde det den fösta gången?
Men är man först föderska så kan det vara skönt att få vara med på alla besök, tycker iallafall jag.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Läkarundersökning är helt frivillig här i alla fall. Jag har inte gjort en enda, har inte kunnat inse vad det skulle ge mig. Visst man kan se att livmodern har förväntad storlek, men är det något fel får jag väl missfall har jag tänkt. Min Bm tyckte att om jag själv inte tyckte det kändes livsnödvändigt att göra läkarundersökning så var det bättre att inte störa min kropp.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Läkarunderssökningen är frivillig här med.
Men det är ju alla besök med BM oxå.
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Folsyra har jag ätit i några månader, till och från. Sedan jag fick veta att jag är gravid så har jag ätit det dagligen.

Har någon tips förresten på hur man får igång magen? De där järntabletterna är inte direkt bra för "omloppet"...
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

Jag ringde till BM två dagar efter jag fick besked att jag var gravid, och då sa hon att det var dåligt med tider - därför fick jag inte tid förräns den 28 april. Å andra sidan hade jag ju fått VUL två dagar innan och dessutom tagit blodprover vid två tillfällen för att mäta hormonhalten för att se att allt utvecklades åt rätt håll (jag hade ju så himla ont, så man ville utesluta missfall).

Jag känner mig inte så stressad över att behöva gå på undersökningar. På inskrivningen så gör de ändå ingen undersökning, har ingen aning om när man får gå vidare på riktig undersökning sedan...!?
 
Sv: Lågt blodtryck och blodvärde

blindabelinda skrev:
strunta i att skala dom, dela apelsinen i fyra delar och ät som när man äter en melon!:idea:
Aaaaaa... men då blir det så himla "sulligt".. ;)
Mamma skalade två åt mig idag och kom förbi med, det funkade jättebra tycker jag. hihi...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp