lagras selen o e-vitamin i hästkroppen?

C

Chiko

Tänkte mest på Tokoselen som ju bara ska ges 1 gång i veckan.
Vet någon förresten hur mycket e-vitamin det är i Tokosel?
 
ja, iaf är E-vitamin en av de fettlösliga vitaminerna, och lagras i kroppen. Det är bara B- och C-vitamin som man måste ge ofta, eftersom de inte kan lagras i kroppen.
 
Här är innehållsförteckningen på Tokosel:

Aktiv substans
Tokoferol

Deklaration
1 g pulver innehåller: α-tocopherol. acet. 20 mg, natr. selen. respond. Se4+ 0,4 mg et constit. q. s

Substansen Tokoferol är E vitamin.
 
bra fråga...i det pelleterade mineralfoder som ges till mina hästar ingår selen med 1,5 mg/100g och detta får de ju varje dag. Dessutom en skopa tokoselen (det är ju en 11g´s-skopa så det blir väl 4,4mg selen/skopa?) varje vecka, efter vets inrådan.Det kan väl inte vara så att det blir en superdusch med selen en gång i veckan... å andra sidan kan ju för mycket på en gång förgifta hästen så...

Jag har egentligen inget konstruktivt att tillföra denna tråd, annat än en fråga till(får jag sno tråd?) Hur yttrar sig selenförgiftning och hur mycket måste de få i sig för att uppnå förgiftningseffekt?Är det så lite som runt 23,5 mg som jag räknat ut med hjälp av minerburken?
 
23,5 mg är alldeles för mycket!!!! :eek:

Hästen har ett behov av 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt, dvs din dagsdos räcker till en häst på 11 ton. :angel: :D

mvh Jessica
 
Just om selenet lagras i kroppen vill jag också veta då jag ger Tokosel. Eftersom man då ger 1 skopa i veckan blir ju det som någon skrev 4,4 mg men om man slår ut det på en vecka blir det 0,6 mg.
Sen står det i innehållsförteckningen att 1 skopa är till en 400 kg häst? Min väger ju 594 kg men jag skulle ge 1 skopa ändå fast jag påpekade detta när jag ringde och bad om receptet.
Hur många gram e det?
 
En häst på 500 kg har en maxgräns på 30 mg/ dag.
max 6 mg/100 kg kroppsvikt.
Vad som sker vid förgiftning hos hästar vet jag inte men hos människor är symptomen problem i mag-tarmkanalen, håravfall, vita naglar och skador på nervsystemet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
703
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp