Lagom stor häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lagom stor häst?

En hyfsat rejäl häst på minst 160 cm med en vikt på ca 550 kg tror jag vore mest proportionerlig i storlek men med det sagt så måste man veta hur bra personen rider och vad man vill göra med hästen.
 
Sv: Lagom stor häst?

Först och främst skulle jag råda personen att banta, jag är 175cm lång och väger ca 70kg, det är normalvikt i överkant för den längden.


Bra balans = Ett rejält "halvblod" på minst 170cm med en kroppsvikt en bra bit över 600kg skulle jag säga.
Alternativt viktbärande modell av Haflinger, Frieser eller annan kompakt häst.

Nybörjare = Ardenner eller Nordsvensk, alternativt någon av modellerna ovan i riktigt bra kondis.
 
Sv: Lagom stor häst?

Kanon! Ska kolla på en travare som e 165 och halvblodsmodell nu i de närmaste! De måste väl va bra storlek :)
 
Sv: Lagom stor häst?

Travare brukar vara ganska klent byggda och är absolut inget för någon som är överviktig.
 
Sv: Lagom stor häst?

En häst byggd för ridning som är en 155cm+ med bra rygg och ben. Halvblod, quarter, eller liknande modeller beroende på vilken inriktning
Inga travare eller körraser utan muskler eller bra starka ryggar (och ben).
Det hänger inte så mycket på hur grov hästen är (många friser ex är ju rätt grova men med absolut ingen stark rygg utan lång och svankig) utan mer längd på rygg och vinklar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagom stor häst?

Har haft ridtravare förut och den va INTE klent byggd kan ja säga! Hon var ett muskelberg :) Denna hästen är av samma typ!
Ps: håller på å bantar för fullt ;)
 
Sv: Lagom stor häst?

Jag menade verkligen inget illa!

MEN eftersom att jag är 1cm längre och nästan precis 20kg lättare och fortfarande inte smal så vet jag vad jag skriver!

Du behöver en häst med kort & stark rygg som har lätt för att få med sig bakdelen och jobba korrekt! Tycker att Ainon hade ett himla bra svar!
 
Sv: Lagom stor häst?

Det har ju varit några sådana vikt-trådar genom åren. I en av de senaste i vår, länkades till rekommendationer att ryttaren skulle väga 10 % av hästens vikt, och allra mest max 15 % av hästens vikt. Det kan ju ge dig en fingervisning. I övrigt vad gäller vilken typ av häst, så har du fått bra rekommendationer av övriga.
Rent generellt är travarna inte lika viktbärande, för de har svårt med att balansera om sin egen kropp till att bära, och inte skjuta på, de har redan kroppen mer mot sig.
En välbalanserad ryttare, med stor kroppskontroll, kan säkert väga lite mer än en obalanserad något lättare person, innan det skadar.
 
Sv: Lagom stor häst?

Oj! Så en Karl på 100kg som tävlar i hoppning måste alltså ha en shire att studsa runt på 160cm höga hinderbanan på alltså! :D
 
Sv: Lagom stor häst?

Posta i vikt - och längdtråden, är nålad högst upp :)

Vogue: självklart vet TS att hen är överviktig, du kan väl vara lite smidigare i dina formuleringar och inte idiotförklara folk ;)

Jag är 175, och jag red ett nätt halvblod på 163 i 2 år. Jag började rida henne när jag vägde 80 kg, vägde 95 när jag slutade rida henne. Det var aldrig några problem alls. MEN som alla säger: det är många faktorer som spelar in om hur mycket en häst kan bära.

Travare finns det olika modeller av. Alla varmblodstravare är inte sköra och spinkiga övervuxna ponnys. Det finns rejäla och stadiga travare också.

En ridhäst av normalmodell på 160 och uppåt blir säkert kanon. Kallblod kan vara lägre i mankhöjd då de har kroppsmassa som sväljer längden.
 
Sv: Lagom stor häst?

Det har ju varit några sådana vikt-trådar genom åren. I en av de senaste i vår, länkades till rekommendationer att ryttaren skulle väga 10 % av hästens vikt, och allra mest max 15 % av hästens vikt. Det kan ju ge dig en fingervisning. I övrigt vad gäller vilken typ av häst, så har du fått bra rekommendationer av övriga.
Rent generellt är travarna inte lika viktbärande, för de har svårt med att balansera om sin egen kropp till att bära, och inte skjuta på, de har redan kroppen mer mot sig.
En välbalanserad ryttare, med stor kroppskontroll, kan säkert väga lite mer än en obalanserad något lättare person, innan det skadar.

10% ?? Då skulle ingen över 50 kg kunna rida.
 
Sv: Lagom stor häst?

hur långt är ett snöre ?

Jag är lika lång, väger 100kg (bantar inte aktivt)
Min märr är 178 cm halvblod, på henne känner jag mej inte stor iaf.
Hade inte heller känt mej för stor på min förra häst valack 167 cm.
Men under 165 sätter jag mej nog inte på ...

Även om det finns olika typer av travare skulle jag i dagsläget INTE sätta mej på en travare.. Inte ens en nordsvensk eller nordsvensk travare ... Om de verkligen inte såg ut som små "muskelbyggen"...
 
Sv: Lagom stor häst?

Bara en parentes: man kan väga mycket på grund av att man är vältränad. Muskler är tunga. Det måste inte nödvändigtvis vara att man är överviktig.
För att ta ett ganska extremt exempel: Magnus Samuelsson är 2 meter och väger 150 kg. Det ger honom ett BMI på ca 38 = fetma. Men är han fet? Inte direkt va? Bara löjligt stor muskelmassa.
Försöker bara poängtera att man inte ska vara så snabb att döma.
 
Sv: Lagom stor häst?

Skulle rekommendera ett stadigt halvblod eller kallblod.
Rider själv ett halvblod av gamla modellen på ca 170-175 cm som klarar mig med lätthet(väger mer än vad du gör)

Tricket är att hitta en välriden och stark häst direkt, och inte ta en som stått i en hage och vilat bara för att just den rasen "ska" klara din vikt. Tar tid att bygga upp en häst för att den ska klara av ett riktigt arbete med vikt.

Så:
Välriden
Stark
Större modell, runt 170 cm (tycker jag)
Gärna van vid tyngre ryttare sedan innan för att se om hästen accepterar tyngd, inte alla hästar som gör det trots att fysiskt sätt skulle klara av det =)

Lycka till med ditt hästletande:D
 
Sv: Lagom stor häst?

Fast jag skulle inte vilja sätta upp någon som är 2m och väger 150kg MUSKLER på ett klent halvblod heller! ;)

Fast det är klart, Magnus är ju något speciellt :love:
 
Sv: Lagom stor häst?

Efter vad jag kan se, ligger detta ämne under den nålade tråden Längd- och vikttråd, där jag VARJE gång när jag startar ny tråd efter ungefär 1000 inlägg skriver att ALLA vikt och längdfrågor gällande ryttare/häst ska ligga oavsett om man rider shetlandsponny, islandshäst, connemaraponny, halvblod, tinker, halvblod, ridtravare, shirehäst, fullblod, fullblodsarab, arabkorsning andra hästkorsningar och alla raser som ej är nämnda här ovan...

Därför låser jag denna tråd.

Mvh

moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: Mirtai
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp