Låg temp!

Gabriol

Trådstartare
Min pålle har några dagar denna veckan haft väldigt låg temp, ungerfär 35,3 - 35,6.
Vad beror det på?
Han har 37 i medeltemp.

Har du provat med olika termometrar? Ring en vet och fråga vad det kan bero på annars. Människor med anorexia får ofta låg kroppstemperatur (hypotermi) och det beror på låg ämnesomsättning. Det kan förmodligen också vara så hos hästar (inte att de har anorexia, utan låg ämnesomsättning).

Är det morgontemp (vilotemp) du tagit? Går tempen upp om hästen rör på sig? Är hästen pigg och normal i övrigt (aptit, rörelsemönster osv)?

Hej!

Jag har bara tagit tempen med min digitala termometer, och den visar ju exakt.
Har tagit med den 3 ggr på rad nån dag för jag trodde att det var fel på den.. :smirk:

Det är vilotemp ja, tagit när han varit i hagen hela dagen innan jag ridit.

Han har verkat lite slö, men äter som vanligt..

Jag hade ringt vet för telefonrådgivning.

Lycka till, hoppas att det inte är något fel.

Tänk lite på att digitala termometrar inte är till för att ligga i kalla stall. De är dessutom inställda på att visa preliminär temp efter x antal tid. Det kan alltså bli felaktigt för låg temp. Samma sak om du inte har den tillräckligt långt inne i tarmen.
Ett tips är att ha termometern i byxfickan eller något annat ställe där du kan värma upp den lite först innan du försöker ta tempen. Alt är att tempa hästen 2 ggr efter varandra och då lita på resultat nr 2.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
998
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
619
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka