lag om hö?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej. Jag undrar om någon vet om stråfoder är inskrivet i djurskyddslagen och om det finns nån minimigiva inskriven?

Om en stor häst bara får 3 kg hö om dagen, men 5 kg kraftfoder, hur avgörs om det är vanvård då? Är det veterinären som går in och avgör att 3 kg hö är för lite?

Om jag bara ger min häst havre, klassas det som vanvård då? Och isåfall utifrån vilken lag?

Saxat från djurskyddsmyndighetens sida:
Foder och Vatten
Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Automatiska system, såsom utfodrings- och vattningssystem, ska kontrolleras dagligen. Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn. Vattnet ska vara tjänligt för djuren. "

Kanske ska denna ligga på verksamhet?

Sv: lag om hö?

Eftersom du läser till djurskyddsinspektör, kan ingen av dina lärare svara på frågan?

Nej, jag läser inte djurskydd nu. Lönt att svara på denna frågan om du själv ställer en dum fråga. Univ. funkar inte som högstadiet där man har 5 lärare i lärarrummet...

Någon som kan får gärna svara.

Kan och kan... har lusläst lagtexten men hittar tyvärr inget där :confused: . I de foderböcker/broschyrer jag har från SLU står bla. "En absolut minimimängd vallfoder är 1 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt" sidan 106 i "Hästens näringsbehov och ..." Ska kolla på SLU:s sida sedan men nu måste mina egna pållar få komma in och få mat.
//marti

tar du in hästarna för att ge dem mat? *konstigt*

Tack för infon, men den gäller väl inte i lagen? Det är en rekommendation från forskningen, inte från en myndighet.

Ska jag dra slutsatsen av de få inläggen att ingen vet, eller att man helst enkelt inte kan bli dömd för vanvård om hästen är tjock på havre, endast?

/j

snigelfarmor skrev:
Nej, jag läser inte djurskydd nu. Lönt att svara på denna frågan om du själv ställer en dum fråga. Univ. funkar inte som högstadiet där man har 5 lärare i lärarrummet...

Någon som kan får gärna svara.

Tack för den!

sorry..blev bara så orkeslös att folk sitter och kollar i infon hela tiden och kastar den i ansiktet på en...

snigelfarmor skrev:
tar du in hästarna för att ge dem mat? *konstigt*
/j
Med tanke på att de varit ute sedan klockan 06.00 var det nog dags att komma in och få middag... Frukost och lunch serveras på uterestaurangen, middag och nattmacka inomhus.
//marti

marti130 skrev:
Med tanke på att de varit ute sedan klockan 06.00 var det nog dags att komma in och få middag... Frukost och lunch serveras på uterestaurangen, middag och nattmacka inomhus.
//marti

haha...:banana:

Nej, det finns väl inte det? Hur gör man som veterinär när man avgör att hästen får för lite stråfoder. Kallar man Planck till rättegång då som expert?

Jag är nämligen på väg med ett samtal till kommunen om ett kollektivt svältande i ett stall här.

Jag har skickat en fråga till både SLU och djurskyddsmyndigheten och frågat om det här. Jag måste ha fakta!
//marti

Vetrinären borde kunna utreda om hästen är undernärd eller inte och om den har brister av vissa ämnen. Och om vetrinärern anser att hästen har det så borde man bli anklagad för vanvård av hästen.
Men om man kan se vad den har fått och inte har fått är nog svårt att veta.
Det kan ju bara ägaren påstå vad den har gett.
Jag själv har aldrig hört om det finns en lag om hur lite man får ge hästen. Utan bara en rekomendation.
Hoppad det löser sig och att du kommer fram till vad det är som gäller.

jag har lärt mig att den häst ska ha mer ståfoder än kraft foder.. vet inte om det finns någon lag men det är ju endå rätt naturligt dom e ju gräsätare från början..

sazza skrev:
jag har lärt mig att den häst ska ha mer ståfoder än kraft foder.. vet inte om det finns någon lag men det är ju endå rätt naturligt dom e ju gräsätare från början..

Det du har lärt dig är rätt, ja. :smirk: Men MER RÄTT är att de ska i första hand alltid ha grovfoder för att täcka behoven och bara om det är nödvändigt, pga dåliga värden i grovfodret, ge kraftfoder.
Kraftfoder ser jag som ett nödvändigt ont som jag måste ta till bara då höet är för dåligt!

Sen är det så att vanligtvis ger man BRA mycket mer grovfoder är kraftfoder, inte bara "mer stråfoder än kraftfoder" vilket skulle kunna uppfattas som att "okej då ger jag 4kg hö och 3kg havre så blir det bra". :crazy: Det mer normala är att man ger t ex 8kg hö och 1kg kraftfoder.

Ville bara påpeka det.

marti130 skrev:
Jag har skickat en fråga till både SLU och djurskyddsmyndigheten och frågat om det här. Jag måste ha fakta!
//marti

Jag vill också veta! Hoppas att dom svarar och skriv det här i så fall, är du jättebussig!

Det här kanske blir nästa fråga för djurskyddsmyndigheten att arbeta med, efter att de har bestämt sig i frågan om daglig utevistelse och spiltor....

Jag tycker nog att höet är viktigare än att ta bort spiltor och ha ut hästarna. Förstå måste folk vänja sig vid att tom en tävlingshäst kan äta 12 kg hö, så att de får något i den lilla pyttetråkiga hagen de kanske tvingas ut i i framtiden om Myndigheten får bestämma.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 905
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka