Lättfödd med fri tillgång

B

BrokenSilence

någon som har erfarenheter av att ha en lättfödd häst på fri tillgång till grovfoder?
blir dom jättetjocka eller tröttnar dom på att vräka i sej maten?
visst är det individuellt och beroende på näringsvärdet i fodret, men sådär generellt..

vad är era erfarenheter??
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Dom blir lätt väldigt tjocka tyvärr.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Kan inte påstå att mina hästar blir feta på fri tillgång. Naturligtvis beror det också på vilken kvalité man har på grovfodret. Hästarna vräker i sig i början tills dom vant sig att det hela tiden finns mat och då inte behöver hetsäta.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Mitt vbl sto äe väldigt lättfödd. Har henne på fri tillgång på hö sedan ca 1 år tillbaka. Äter ca 12 kg/dag. Förr har hon alltid stått på ca 8 kg/dag.
Visst, hon är mkt rundare nu än hon någonsin varit, men fet är hon inte.

Sedan mår hon mkt bättre av att ha hö och äta hela tiden. Mkt gladare häst, mindre stressad osv. Så då tar jag heller en rund och glad häst. Än en smal och ledsen. ;)

Beror ju lite på höets värden, vad det är du har för häst och vad du gör med den om den kommer att bli tjock el ej.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Det kan ju faktiskt bli FÖR mycket av det goda och hästen blir överviktig. Det är inte snällt det heller. Sen är det ju det där med kolik (min kicka får lätt kolik) och fång också.
Skulle mitt haflingersto (som är EXTREMT lättfödd) få fri tillgång skulle hon äta ihjäl sig. Hon blir aldrig mätt. Men det är ju väldigt individuellt.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

min ponny är väldigt lättfödd och hon står på fri tillgång..visst äter dom hela tiden ibörjan men sen lungnar det där ner sig...
så lå hästen äta fritt=)
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

får testa att ha henne på fri tillgång å se hur det funkar..

hur lång tid på ett ungefär borde det ta innan dom "tröttnar" på att äta hela tiden? om dom nu gör det vill säga..
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Självklart håller jag koll så hon ej blir överviktig. Vi tränar och tävlar distans, så det är nog ingen risk att hon lägger på sig så mkt. Hon gör ju av med mkt osså.
Hon äter ca 12 kg fri tillgång, har en uträknad foderstat och enligt hennes behov så kan hon äta 12 kg av det hö vi har nu + krafftfoder, utan någon fara. :)
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Kolik kan dom få av att bara äta små mål utspridda över dygnet osså. Hästens tarmar är gjorda för att äta hela tiden.

Fång kan jag inte yttra mig om hur det är med det, om fri tillgång på hö påverkar? Att en fånghäst inte ska gå på för kraftigt gräs vet jag, men inte mkt mer än så.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Mitt sto har fått kolik när hon slängt i sig mat, när hon har snaskat fruset gräs och när det var nån som gett henne av sitt eget "jättestarka" hö.
Dem kan ju få fång av för mycket protein (även av för mycket äpplen!) och om dem har en tendens till övervikt. Men det låter inte som att din är i riskzonen, men nåt att tänka på i alla fall.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Som sagt, min mår mkt bättre överlag med fri tillgång på hö och 12 kg, vilket hon får i sig/dygn är ju inte heller speciellt mkt.

Men visst är det så att fri tillgång kanske inte passar alla, det säger jag ej emot.

Är ju lika med oss människor. :D :p
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Rider ett varmblodssto som står i min systers stall, lättfödd häst som nu går tillsammans med ett svårfött 4årigt arabsto. Finns inget alternativ till just den biten, bara två hästar i stallet.

I vinter har dom gått på fri tillgång av hösilage i hagen, ute ca 15h/dygn minus ridtid och sånt, blir väl ca 13h egentligen.

Tanken var väl snarast att få upp araben i hull, hon har börjat ridas och behöver äta upp sig, Vbl stoet behöver inte äta upp sig :smirk:
Hursomhelst så slutade det med att Vblet står där och äter oavbrutet och araben tar tre tuggor och går sen och kollar om hon kan få igång grannens hundar i hundgården istället :smirk:
Tänkte att det skulle ge med sig med tiden men icke, två månader senare är det likadant.

Araben har dock gått upp något i vikt också medans Vbl har blivit lite smårund om magen, dock ej fet så dom får hållas i vinter, enda åtgärden är att vi har stängslat av delen med hösilaget i så att man kan stänga igen ett par timmar varje dag.
Efterssom vblet rids ganska hårt så har hon inte blivit smällfet men hade det inte varit för det är jag övertygad om att hon hade sett ut som seriehästen mulle nu :smirk:
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Det brukar gå rätt fort att dom vänjer sig vid fri tillgång. Hästar äter en viss tid och gör nåt annat ett tag och fortsätter att äta igen senare. Första dagarna brukar dom se till att vräka i sig tills dom blir mätta och sedan blir det lugnare.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Allt passar ju inte till alla, men man vet inte förrän man provat.

Vi har våra islandshästar på lösdrift och det hade ju varit bekvämt med fri tillgång. Efter att ha provat ett flertal gånger under åren har vi givit upp när halva vintern har gått. Det är såpass lång tid att den första glädjen över mat dygnet runt borde hunnit lägga sig.

Unghästarna går det ju utmärkt att ha på fri tillgång. Men av våra 4 ridhästar skulle fri tillgång fungera alldeles utmärkt på en, nr 2 skulle bli rel. tjock men inom rimlighetens gräns. Däremot de andra två blir verkligen osunt feta. De är som dammsugare och verkar inte ha någon botten, stod i princip parkerade vid maten dygnet runt.

Eftersom vi valt att ha hästarna i en flock tillsammans får de istället grovfoder serverat 4 gånger/dygn. Det gör att även "dammsugarna" är med mer i flocklivet, leker och rör mer på sig. Vilket i förlängningen gör att vi kan ge rel. mycket grovfoder, även om det inte blir fri tillgång.
 
Sv: Lättfödd med fri tillgång

Jag kan inte ge alla hästar fri tillgång till iallafall vårt hö. Jag skulle gärna ge fri tillgång till hö om det fungerade, men tycker att det är viktigare att höet håller god kvalitet än att hästen har just hö att förströ sig med. De får, kanske lite drygt, så mycket hö som de näringsmässigt behöver. Mellan utfodringstillfällena får de klara sig med halm i boxen (eller det som i övrigt finns att tugga på i hagen). Halm är också ett grovfoder och ger sysselsättning åt huvud och tarmar. Jag kompletterar med små mängder proteinfodermedel. För vissa hästar blir det i princip fri tillgång, eftersom de har lite hö kvar vid utfodringstillfällena, men andra äter upp fortare eller behöver mindre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·
Anläggning Hej! Jag går i tankarna att börja med lösdrift och skulle behöva tips och idéer från er med erfarenhet då jag endast har erfarenhet av...
Svar
8
· Visningar
1 654
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp