lätt kolik/ont i magen?

höstmåne

Trådstartare
när jag kom till stallet idag hade min häst haft ett antal koliksymptom och det var bara ut och traska.
Han hade varit trött, legat ner, varit irriterad, stönat, inte varit ett dugg intresserad av maten. Men han hade bajsat.
Jag gick ut och gick med honom och han var hängig, men inte så att han vägrade gå. Han försökte lägga sig ner flera gånger, viftade med svansen och var ganska ranglig.
Efter ett tag, ca 30 minuter piggnade han till, letade gräs men åt inte för han verkade inte ha någon aptit. Han bajsade, varken löst eller hårt.
Nu har han fått gå ut i hagen igen och allt verkar vara som vanligt. Han äter med god aptit.
Detta är inte första gången, kanske inte heller sista. Men varför? Och någon som har några tips om vad man kan göra?

Han är ganska känslig för nytt gräs och foderbyte, men folk säger till mig att dom tror det är sandkolik..?
Erfarenheter?
 
Sv: lätt kolik/ont i magen?

Om du misstänker sandkolik så ge loppfrö. Det ger du direkt i betforen, behöver inte blötläggas eller kokas som linfrö. Låt det ligga i under tiden som betforen sväller. Jag brukar ge 3-4 msk under 1 veckas tid, sen håller jag upp ett tag. Jag ger det under den tiden som det är lerigt och det äter nära marken och får i sig allsköns skit.
Loppfrö köper du i hälsokostaffärer, heter också psyalliumfrön. Jag brukar köpa dom svarta.
 
Senast ändrad:
Sv: lätt kolik/ont i magen?

Min erfarenhet säger att det ofta är hästar som får för lite grovfoder som lätt får problemmagar och blir särskilt känsliga för foderbyten och annat. Behöver naturligtvis inte gälla er, men:
Vad får hästen att äta?
Hur ofta får han mat? Hur stora högivor åt gången?
Finns halm i boxen?
Finns "tuggmöjlighet" i hagen?

Vet flera fall av sandkolik som kunde härledas till att hästarna stod hela dagarna i hagar utan gräs eller grovfoder, och petade då i sig vad de kunde ändå - rötter och bajs mest- och fick då i sig en massa sand på köpet.
De kan ju få i sig sand och grus ändå, särskilt vår och höst när de noppar ivrigt efter det som finns och får i sig grus med rötterna. Loppfrön är en varm rekommendation då.

Kan även vara vissa fodermedel som de tål sämre, stora kraftfodergivor eller alltför stärkelse- eller proteinrikt spannmål.
Kan vara att de dricker för dåligt. Kolla hur snabbt vattnet rinner till i vattenkoppen och komplettera gärna med hink. Kanske värt att kolla vattenkvaliteten också?
Saltbrist gör också att hästen får svårt att reglera sin vätskenivå, så det kan vara en idé att kolla hur mycket hästen äter av saltstenen, och ev komplettera med fodersalt.

Mag-tarmbalans kan vara ett tips för att komma tillrätta med en störd tarmflora. Även foderjäst sägs vara bra för att få magen i balans.

Vill du stabilisera magen kan jag också tipsa om linfrön, förutom att de bildar ett mjukt slem som är bra för tarmarna, så innehåller de även nyttiga fetter, b-vitamin och massa protein. Kan ges antingen i form av linfrökaka (fodermedel som kan ges i mindre mängder regelbundet) eller kokas upp och ges som slemmig gröt i fodret. Kan då även ges tillfälligt, för att förebygga problem vid ex transport, foderbyte osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 671
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 315
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 037
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 207
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp