Lämpligt material till uteridbana

T

Truasti

Lämpligt material till uteridbana

Jag ska anlägga en uteridbana på 20x60 m till mina islandshästar. Vilket material ska man använda? Den ska göras på gammal åkermark.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Ursäkta en liten trådkapning :angel:.

Jag ska lägga om underlaget i min paddock och har funderat på paddex. Får dock uppfattningen om att det blir ganska hårt om man inte harvar/sladdar ganska ofta? Har en paddock som är drygt 20 år gammal (sand), som fungerat ypperligt i många år, men det senaste året ställer det sig vatten på flera ställen, samt att på vissa ställen blir det jättedjupt (känns som att rida ner i ett hål:eek:). Jag både dressyrar och hoppas i min paddock, vill inte ha för mjukt underlag. Ni som har paddex, hur sköter ni er ridbana? :bump:
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Kapar också lite...
Min 20-åriga paddock är precis likadan. På tok för hård i ena änden, för mjuk i andra och ojämn. Vattnet dräneras inte längre. *suck* Kan man jämna till med paddex? Men hur blir det då med dräneringen?
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

JAg forstätter med frågorna...
Vad kostar det med Paddex. Ungefär hur stor bana har ni?
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Vi har 20x40. Allt arbete och allt material gick på i runda tal 150000.

Immer
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Hur du ska göra med underlag & skikt innan sista underlaget sätts vet jag inte.
Hör att folk sätter singel, matjord, speciella dukar under osv.

Däremot har jag själv islandshästar & vill inte ha en tung ridbana, därför kommer jag sätta stenmjöl.'Där råder däremot delade meningar, vissa säger att det blir för hårt & andra säger att det är perfekt, men många blandar ut det med sand.
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Paddex är mig veterligen bäst då det dessutom inte blir hårt/fryses!
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Vad tycker ni om gummiflis på uteridbana till mestadels dressyr, 20x40? Tips. Under gummiflis?tack
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Hur du ska göra med underlag & skikt innan sista underlaget sätts vet jag inte.
Hör att folk sätter singel, matjord, speciella dukar under osv.

Däremot har jag själv islandshästar & vill inte ha en tung ridbana, därför kommer jag sätta stenmjöl.'Där råder däremot delade meningar, vissa säger att det blir för hårt & andra säger att det är perfekt, men många blandar ut det med sand.

Jag har enbart stenmjöl, och det funkar väldigt bra, framförallt vid blött väder. Är det torrt och varmt får man harva oftare för att det inte ska bli hårt, men jag gör hellre det än blandar med sand. Har sett lite för många djupa och tunga banor med sandinblandning....
 
Sv: Lämpligt material till uteridbana

Jag har väggrus som bärlager, och travgrus som ytlager. Fungerar bra.
Dammar inte så hemskt heller, även om det är torrt.
Utgår från att du planerat att inte bara lägga ytmaterial på befintlig åkermark utan göra riktigt underarbete.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 535
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: pepp
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp