L

lill_sessan

Jag har lite problem med doften osm kommer från lådorna. Trots att jag skaffat luktfrisand. Vad mer kan man göra? Har kollat på sånna "hus"lådor, men tycker de är hemskt dyra. Funkar de så dom är värda pengarna?

Sv: Lådlukt

Jag köpte min huslåda på ÖB. Inte alls särskilt dyr. Tror den kostade någon hundralapp bara... Jag tycker det luktar mindre från den än från den andra lådan jag har som är en vanlig låda.

okej.. jag får kolla på ÖB då för jag kollade i en zoobutik då den billigaste låg runt 300

Lådorna i sig gör inte så mycket luktmässigt tror jag.

En bra sand och framförallt mycket sand, så kisset och/eller bajset inte kommer i kontakt med plasten i lådan är mycket viktigt. Vad som är lukfri sand är olika för olika människor, vissa tycker en sand är bra medan andra inte alls gillar den.

Vad har du testat för sandsorter?

oj kommer inte ihåg va de heter. Men en som finns på odal att köpa i ljusblåförpackning som är klumpbildande... sedan en som jag köpte på ÖB som var i en gul förpackning med röda fält på som inte ar klumpbildande.. Det är väl dem jag testat som är luktfri..

Min katt har "huslåda". Det funkar finfint. Visserligen hade den ngn gummidörr från början, men när den satt på så vägrade hon gå in.
Tycker inte att det luktar så mycket nu men kommer inte ihåg att det luktade innan eftersom det var så länge sedan vi hade "vanlig".

Mycket sand och daglig klumpborttagning håller nog de flesta lådor i "okay-lukt" skulle jag tro? fast det beror antagligen på sandens lukt och hur känslig man är...

Testa Pussi Kompakt från livsmedelsaffären. Eller nån av sandsorterna på djuraffärerna. Det finns massor av sandsorter, det gäller bara att hitta den man trivs bäst med. Och inte ha lådan stående i ett trångt utrymme utan i ett rum när luften cirkulerar ordentligt.

Tycker huslådorna är rent skit. De stänger inne lukten (har testat flera olika kattsander) och tillslut vill inte ens katterna gå i närheten av lådan. Lukten blir mer koncentrerad.

Föredrar öppen låda med Pussy Kompakt-sand.

Konstigt, jag har haft täckta lådor i 7 år nu och har aldrig haft problem. Ja, katterna luktar inte direkt hallon när dom kommer därifrån, men inte är det så illa att dom vägrar gå dit.

Jag föredrar täckta för att slippa ha sand i hela lägenheten och för att inte behöva visa allt främmande att mina katter kan bajsa :smirk: Men så har jag lådorna i hallen också.

Jag har billigast möjliga kattsand: eldorados, ca 20 kr/5kg. Något dammig, men det funkar bra och ingen kattlukt hos mig inte! Men, anledningen till att det inte luktar hos mig beror på att jag har MYCKET sand i lådorna. Jag har dels en huslåda, som de inte använder särskilt mycket, eftersom jag har en slakterilåda från Goman som kattoa. I den kan man ha massor av sand och katterna får gott om plats och man måste inte rengöra den varje dag heller.

Så mitt tips är att skaffa en låda där du kan ha 10 - 15 cm sand i på höjden, då gömmer katterna sina behov i sanden som då fungerar som lock och ingen lukt finns! :idea:

Om du nu är känslig för just sanddoften så är nog Evercleans sand bäst. De har typ "lukta gott"-sand. Men det får man betala för. :eek:

Sanddoften har jag inga prbolem med det är just bjas och kiss doften som ibland blir för mycket. Men som jag har läst nu så kan det bero på att jag har för lite sand i lådorna. Tack för hjälpen ska testa detta nu.

Jag hade missat att köpa ny sand häromveckan så det var bara några cm tjockt och fy, vad det började lukta! :mad: Dessutom var jag tvungen att rengöra varje dag. En annan vinst med mycket sand är också att katterna får så naturlik låda som möjligt. De skulle ju aldrig gå på ett ställe i naturen där det är för lite sand eller jord att skrapa över "det gjorda".

Det är sant... :) Nu är lådorna påfyllda.. Ska hålla dem så också :) Så får vi se omjag slipper lukten.. Tack för alla svar. :)

Jag har provat flertalet täckta lådor och gillar dem inte alls. Tycker de stänger in lukten. :crazy: När vi har öppen låda så luktar det ingenting alls.

Skulle jag förvara kattlådan så den syns skulle jag nog också ha kvar lådan med tak, men våran låda står avskilt så öppen låda är inget "otrevlighetsproblem" för oss. :)

Vi har låda med huv och betalade ca 200:- för den,
väl värd pengarna, katterna tycker om den och gick in i den som ingenting första gången, (dock tog vi bort luckan) vi kör även med everclean's kattsand som är kanon :love: Har även provat pussi kompakt men den funkade inte för oss,tyvärr.
Lådan är helt luktfri,kan bara kännas jättelite när de precis har varit och gjort sina behov. :D

(nu kanske jag upprepade vad många redan hade skrivit :angel::D)

Har du provat att ta bort kiss och bajs dagligen? 2 gånger om dagen hade varit ännu bättre.

Jag har en gigansisk huslåda köpt på skararidsport för 550 värt sina pengar, dock har jag inga inomhus katter för stunden så den står på vinden och skärpar men det är väl investerat att köpa ett "hus" med lucka och fack för spade och påsar.

En kattlåda luktar inte om man håller den ren. Jag rengör mina så fort katterna gjort något i den, minst 1 gång om dagen. Tycker sådana där lådor med tak över är äckliga när de inte blir rengjorda dagligen. Stackars katter som måste gå in i den stanken för att göra sina behov. Ännu värre när de har dörr för då märker ju inte matte/husse av stanken men katterna gör det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur