Kylning av ben

Lillflickan

Trådstartare
Har börjat fundera lite på det här med kylning av ben.
*När bör man kyla? Varje gång man tränat eller bara när man tränat extra hårt
*Vad och hur kyler man bäst? Vatten, isbandage, kyllera etc
*Ser ni någon skillnad på hästens ben när ni kyler respektive inte kyler? Och då tänker jag både på direkt effekt och på lite tid typ ett par månader.

Tänkte för har precis börjat distansträna min tjej lite och hon gick ett hårdare pass igår (1.15 timme i 8km/h - hårt för henne eftersom hon nyss börjat) och kände att benen var varmare än efter normal träning.
Tänkte att jag kanske borde kyla vid hårdare pass för att få benen att hålla bättre, antar att hon reagerar extra nu när hon precis börjat träna också.

Skriv hur ni tänker kring kylning och hur ni gör sjäva :)

Sv: Kylning av ben

Hej!
Jag kyler efter hårdare träning och efter tävling, inte om vi bara varit ute och skrittat eller ridit ett "vanligt" pass.

Är det på sommarhalvåret så brukar jag spola benen med vatten först eftersom jag spolar av hela hästen. Sen kyllera. Efter någon timme sätter jag sedan på värme i form av Back on track.

Jag höll på med isbalsam ett tag men gick tillbaka till lera. Ibland masserar jag in arnika gele på benen efter träning, men jag vet inte om det har någon effekt egentligen..

När det är grästillväxt ute så är min häst alltid smågallig i kotsenskidorna. Dessa gallor försvinner först vid rörelse men kan sedan bli större dagen efter en hårdare ansträngning, om jag inte kyler och värmer. Men då har hon gått minst 3-4 timmar i tävlingstempo. Hon får inga gallor alls på vinterhalvåret hur hårt jag äntränar, så jag vet iof att det inte är träningen i sig som ger gallorna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 782
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Takire
·
Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka