Kylande produkter, -vilken är bäst?

S

sova

Det verkar finnas en hel uppsjö med olika märken på marknaden och för en annan som alltid kört med vatten är det lite förvirrande. :crazy:
Så. Vilket använder ni? Krav: det måste vara hudvänligt, dvs inget som kräver skyddsutrustning el dyl. Har provat bla kyllera, men tycker inte att det är så effektivt.

Jag har provat en del av produkterna som finns på marknaden:

Ice Gel (Eclipse Biofarmab) - fungerar ganska bra, bra konsistens och billigare än tex Isbalsam. Kan/får dock inte övertäckas.

Isbalsam (Acute Medic Company) - fungerar väldigt bra, trevligt att använda och man känner själv att det fungerar. Dock ganska dyrt. Blistrar inte, så man kan bandagera hästens ben efter 30 min. Ingen karenstid.

Isspray (Acute Medic Company) - Ungefär samma sak som Isbalsam, men i sprayform. Snabbt och smidigt att använda! Kan övertäckas efter 15 min, ingen blistring.

Swede Clay "kyllera" (Eclipse Biofarmab) Ganska kladdigt att hålla på med, men jag tror att den fungerar ganska bra. Drar ut värmen ur benen och kyler ner dem. Ramlar av eller borstas/spolas bort. Är mindre bra om man vill linda benen inför natten (kan användas som våtvarmt omslag). Ganska drygt, bra pris.

Liniment Blue (Eclipse Biofarmab) -
Är ett liniment som först kyler sedan värmer. Bra konsistens, lätt att använda. Kan användas med eller utan bandage.

Personligen så tycker jag bäst om Isbalsam/Isspray, men de kostar ju en del.

Mvh Huntress :)

Eftersom jag höll på med fälttävlan tidigare även om jag sista året har bestämmt mig för att bara satsa på dressyr så har jag många år "roat" mig med att kyla ben. Det jag tycker kyler allra bäst och vetrinärerna brukar också säga det, är kyllera, det kanske inte ger det intrycket eftersom det fungerar annorlunda än kylgele men det är faktiskt väldigt effektivt. Men vill man vara lite smidigare och inte kladda finnt det ju olika kylgeler som kyler bra tex isbalsam. Annars brukar jag tycka det fungerar bra efter hård ansträngning att använda ett liniment som först kyler och sedan värmer och som går att linda på. Men vill man bara kyla så är ju inte det ett alternativ! Lycka till1!

Tackar er båda för svar. :bow:
Kom och tänka på en sak. Hur gör ni med frambenen? Sätter ni på gel/lera där med? Tänker mest på om hästen kliar sig mot frambenet och då får in det i ögonen?.. :confused:
kan man använda ovannämnda produkter i solen? (Dvs om man släpper ut hästen i hagen efteråt?)

Det finns en typ av benskydd, påmnner om transportskydd till utseendet, som man lägger i kallt vatten och sen sätter på hästens ben. Kostar en del i inköp men håller länge. Dessutom inget kladd och man behöver inte oroa sig för allergiska reaktioner. Man tar av skydden efter ca 30min. :rofl:

Det allra bästa är Cavalor Muscooler! :bow: Effektiv och brinner ej, man kan linda över! Dyr, men den är värd det.

-Kyllera: äcklig och kladdig! :p Funkar inte såå bra

-Isbalsam: effektiv, men kan blistra

-Olika sorters kylgele: Alla verkar fungera ungefär lika bra. Stor risk för blistring om hästen inte är klippt på benen! det ligger rester kvar i pälsen, och så bränner det när man sätter på benskydden.

-Vatten: billigt, kyler bra, men tidkrävande och tråkigt. Man måste kyla 20 min på varje ben om det ska ha någon effekt.

på min skola har en tjej forskat i kylande egenskaper i olika produkter. hon använde sig av; kylande liniment, isbalsam, kyllera och vatten. dessa preparat lades på hästarnas ben efter hårda jobb, sedan mättes temp innuti vävnader och led med en speciell tempnål.

det som gav absolut bästa resultat och snabbast avkylning var kallt rinnande vatten. mna använder sig av en kylslang.
näst bästa, men absolut inte samma bra resultat var kyllera, sist kom isbaösam och kylande liniment- dom kyler bara på ytan och varför skall man göra det? skadan finns väl oftast inne i benet...

alltså rekomenderas kallt rinnande vatten för absolut bästa resultat!!!

-Vatten: billigt, kyler bra, men tidkrävande och tråkigt. Man måste kyla 20 min på varje ben om det ska ha någon effekt.

annvänd kylslang!!!då kyler du alla 4 ben samtidigt.

varför inte putsa grejorna under dessa 15-20 min pållen står i duschen och kyler benen, vattnet sköter väl sig själv??

har ingen bra bild.
men om du tänker denna slang, du ser 4 blå "spiraler", dessa sätter du fast ex ovanför knäna fram och precis under hasen bak på varje ben. sen fäster du vattenslangen från duschen i "uttaget" på kylslangen. den lägges över ryggen och sen kan man fästa den med en täckgjord så den sitter fast!

kylslang

Aha! Tack för förklaringen, jag tror att jag förstår hur den fungerar. :) Men vart kan man köpa den? Pris?

Mvh Huntress

sök på ladugårdsinrede på eniro.se och titta på hovkylare på kylande och värmande. den kostar 100kr. snacka om billigt och bra!!!
annars kan du köpa den på vilken hästaffär som helst som har travarticklar, har jag för mig. men då är den dyrare...

Finns det någon risk för att hästen trasslar in sig? Annars tycker jag det låter bra!

nej det har jag aldrig varit med om. vi använder slangen väldigt ofta på våra hästar.

tänk som att du lägger en liten slang på ryggen (som en vojlock tex.) den spänner du fast med en täckgjort, då kan dem inte glida. sen går det ner 4 slangar från slangen på ryggen till varsitt ben. så dom sitter som kroppen ser ut, går längsmed ryggen ner till varje ben längs benet. jätte lätt och smidigt!! det bästa jag har skaffat och inte tala om hur effektivt! sen slipper man ju en massa kemikalier på benen...

kylslang

Liknande trådar

Hästvård Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej... Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda...
Svar
14
· Visningar
1 220
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka