Kvinna vanvårdade hästar i väntan på slakt

Länsstyrelsen upptäckte flera brister i djurhållningen hos en hästägare i Värmland. Hästarna hade inte blivit verkade, en hade ett skadat öga och en annan en böldliknande knöl. Kvinnan menar dock att hästarna ska slaktas.
 
Men om nu hästarna ändå skulle slaktas varför skjuter man upp på det? Så länge djuret lever får man ju behandla så djuret mår bra och inte lever onödigt länge med smärta eller skada. Bara löjlig bortförklaring då hon ändå haft med LS att göra innan. Hoppas verkligen att LS ändå gör ett till besök om kvinnan nu skulle sagt "de är slaktade".
 
Märkligt, slaktköerna för häst brukar inte vara speciellt långa. Men så är det bara en dålig ursäkt, när myndigheten ställer krav så ska de helt plötsligt slaktas istället.
Och gör det då :cool:
 
Märkligt, slaktköerna för häst brukar inte vara speciellt långa. Men så är det bara en dålig ursäkt, när myndigheten ställer krav så ska de helt plötsligt slaktas istället.
Och gör det då :cool:
Är väl snarare så att det är väldigt svårt att hitta ett slakteri som tar emot hästar.
 
Är väl snarare så att det är väldigt svårt att hitta ett slakteri som tar emot hästar.
Är det?
Örebro vet jag gör, 1-2 dagar per vecka. Vet inte om det finns närmare slakteri än så överhuvudtaget.
Oavsett dålig ursäkt eftersom den verkar komma i efterhand.
 
Är det?
Örebro vet jag gör, 1-2 dagar per vecka. Vet inte om det finns närmare slakteri än så överhuvudtaget.
Oavsett dålig ursäkt eftersom den verkar komma i efterhand.
Jag har ringt till många slakterier som står med på listan över hästslakterier och blivit nekad till samtliga, jag vill iaf inte åka flera mil för att slakta en häst, då får de hellre avlivas och som senast grävas ner med tillstånd av kommunen. Inte ens djurparkerna tar längre emot trots att jag gärna hade sponsrat dem.
 
Jag har ringt till många slakterier som står med på listan över hästslakterier och blivit nekad till samtliga, jag vill iaf inte åka flera mil för att slakta en häst, då får de hellre avlivas och som senast grävas ner med tillstånd av kommunen. Inte ens djurparkerna tar längre emot trots att jag gärna hade sponsrat dem.
Vet du varför det är så?
 
Hästar är svårare att hantera, ofta tas de in på morgonen innan andra djur, men allt färre slakterier vill hantera dem och allt färre hästägare slaktar. För mycket pappersexercis med karenser hit och dit spelar även roll antar jag.
Vad trist. Speciellt det där med att djurparker inte tar emot. Det var min tanke när jag avlivade min häst, men de hade slutat med det då. Det blev Trotjänartjänst istället.
 
Jag har ringt till många slakterier som står med på listan över hästslakterier och blivit nekad till samtliga, jag vill iaf inte åka flera mil för att slakta en häst, då får de hellre avlivas och som senast grävas ner med tillstånd av kommunen. Inte ens djurparkerna tar längre emot trots att jag gärna hade sponsrat dem.
Läste förra veckan på facebook att två stycken lämnat sina hästar till djurpark (den ena samma dag och den andra någon dag tidigare) så det lämnas fortfarande till djurparker men kanske inte alla.
 
Jag blir inte klok på sådana här artiklar. Hästar som skickas till slakteri måste vara friska. En bra journalist hade väl ställt lite frågor och inte bara, som det verkar, tagit ägaren på orden.
Eller läst en kontrollrapport och skrivit rätt av..

"Nu får kvinnan förläggande för brister i djurskötseln och länsstyrelsen vill att veterinär och hovslagare ska titta på hästarna. Men kvinnan menar att alla hästarna ska slaktas." Dvs slakten verkar vara ett påhitt för att slippa ta ut veterinär.

Tveksamt om de är slakt som avses också eller om ägaren menade avlivning. Oavsett så är det väl ingen dålig lösning.
 
Eller läst en kontrollrapport och skrivit rätt av..

"Nu får kvinnan förläggande för brister i djurskötseln och länsstyrelsen vill att veterinär och hovslagare ska titta på hästarna. Men kvinnan menar att alla hästarna ska slaktas." Dvs slakten verkar vara ett påhitt för att slippa ta ut veterinär.

Tveksamt om de är slakt som avses också eller om ägaren menade avlivning. Oavsett så är det väl ingen dålig lösning.
Ja, det kan ju vara att de blandat ihop slakt och avlivning. Tråkigt att ägaren verkar vara av uppfattningen att man inte behöver vårda djur som ska avlivas, om de ska avlivas då.
 
Läste förra veckan på facebook att två stycken lämnat sina hästar till djurpark (den ena samma dag och den andra någon dag tidigare) så det lämnas fortfarande till djurparker men kanske inte alla.
Vilka djurparker då? Med tanke på hur stort Sverige är så om Nordens Ark är den ena så lämnar det väldigt mycket att önska om resten ska täckas av en.
 
Vilka djurparker då? Med tanke på hur stort Sverige är så om Nordens Ark är den ena så lämnar det väldigt mycket att önska om resten ska täckas av en.
Jag vet tyvärr inte vart dom bodde men finns väl inte så många djurparker med rovdjur?

Letade upp gruppen nu och den ena var på nordens ark och den andra på Skånes djurpark.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland såg inte till att hennes hästar fick veterinärvård när det behövdes, och vid flera kontroller har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När länsstyrelsen kom på en oanmäld inspektion hos en kvinna med tillstånd att hålla endast ett begränsat antal djur möttes de av långt...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 451
Senast: Pratsch
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp