Kvickdrag..

Mandiizen

Trådstartare
Nån som kan förklara lite om det?

Symtom?
Hosta?
Svårt att andas?
Slemig?

Egna erfarenheter?
Vad hjälper bäst?
Hur mkt kan man rida en häst med det?

Tack på förhand :)

Sv: Kvickdrag..

Det heter även COPD (kronisk obstruktiv lungsjukdom)
Lungblåsorna (alveolerna) går sönder så att den syreupptagande ytan i lungorna minskar.
Jag har haft en häst med detta. De tydligaste symptomen var att han hade jobbigt att andas ut. Som om han stönade ut varje andetag. Man kan även se en muskelrand vid revbenen som bildas av att hästen får kämpa för att andas ut.
Hosta kan jag inte påminna mig men han behandlades med slemlösande en period.
Hur mkt man kan rida är helt individuellt. Rådgör med din veterinär.

Symtom?
Hosta? Ja, spontant, vid provokation och ofta vid ansträngning.
Svårt att andas? Ja, speciellt andas ut.
Slemig? Kan vara, men inte alltid.

Egna erfarenheter? Två hästar som haft det.
Vad hjälper bäst? Lösdrift/utebox, hösilage eller blött hö, MKT utevistelse, undvika damm eller vad nu hästen reagerar på. Medicin, och hålla hästen i god kondition.
Hur mkt kan man rida en häst med det? Har man tur kan man få hästen symptomfri. Min märr var UTDÖMD pga kvickdrag men fick en sista chans på lösdrift. Efter några månader helt symptomfri, tävlades i hoppning till 22 års ålder så hon togs bort av andra orsaker.

Lycka till!

Tack på förhand :)[/QUOTE]

Du har fått bra svar och jag vill bara tillägga att om det är ett sto brukar symtom lindras om hon blir dräktig. Vi fic det rådet då en av våra tävligshästar hade början till kvikdrag.
gulan

lindra kvickdrag med hjälp av bebbe i magen?
nee, mitt sto blev mycket värre.
+ sämre lungkapacitet för att fölet tog mycket plats.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur