Kurprogram finns det endast på högre nivå?

M

Marlenè

Eller rider man till musik även i lägre klasser det skulle jag gärna vilja veta :)

Sv: Kurprogram finns det endast på högre nivå?

"Formellt" finns FEI-programmen på följande nivåer:

FEI Ponnykür (motsvarar de andra FEI-programmen för ponny, dvs som LA ungefär men med öppna och sluta)
FEI Juniorkür (Msv)
FEI Young Rider kür (MA/St Georg)
FEI Intermediere I kür
FEI Grand Prix kür

Sedan finns det kürer för funktionshindrade också.

Det händer dock att det finns klubbtävlingar med kür, i lätt klass.

Fråga gärna mer, om du undrar! :)

Mvh Cissi

Tack för ditt svar!!
Först en liten "dum" :o fråga men vad står förkortningen FEI för ?
Och vad innebär att en tävling är "klassad" inom FEI?

Hur gammal får man vara för att tävla i junior/kur samt
young riderkur?

Tack på förhand!! :bow:

MVH Marlené

FEI = Fédération Equestre Internationale det är det internationella ridsportförbundet.
FEI-program är alltså helt enkelt program som används internationellt.

Ylva har ju redan svarat angående FEI, hon har nog bättre koll än jag på det :)

För att rida junior/YR-kür finns ingen minimiålder vad jag vet. Många tävlingar är endast öppna för just juniorer och young riders, men det kommer fler och fler "öppna" kürklasser, där även seniorer får starta. Både regionalt och nationellt. T ex har Dagstorp haft ett par juniorkürer där seniorer får starta, Ystad också tror jag. Vi har en "kürkalender" på vår hemsida, den behöver dock uppdateras...

Mvh Cissi (som jobbar bl a med kürer, det är därför jag har viss koll)

men det "övre taket" då?
är man junior till det år man fyller 18 eller under hela året, och hur länge är man ypung rider? sitter å funderar på vad jag är.. men de borde vara junior eftersom jag fyller 18 i mars :D

Young rider är man tills man är 21 och junior tror jag att man är tom det året man fyller 18 men är inte säker. Kan nämna som lite kuriosa att på min ridskola ska ponnydressyrgruppen få komponera sina egna kür programm (LB:2) och få dem bedömda av domare. Givetvis då bara som träning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
591
Senast: Robina
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 996
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama