Kullsyskon (6-7 veckor) som slåss ?

Raver

Trådstartare
Hej på er.

Jag har förstått att denna sidan har mycket kunskap om hund och tänkte slänga ut en fråga :)

En uppfödarvän till mig har valpar av bruksras som jag varit och kikat på. jag undrar hur normalt det är för valpar i den åldern att slåss rejält med varandra ?

Jag har själv vallhund och vet att det kan gå hett till när de är små. Men här fick de liksom sära på valparna för det lät som ett riktigt slagsmål ! Funderade på att ta valp därifrån men undrar om det kan visa sig sin aggressivitet gentemot andra hundar som vuxna. Fattar att det är skillnad på kullsyskon och att de kanske mer testar gränserna . Men undrar om det är vanligt med tjafs i den åldern.?

Tacksam för svar

Har sett valpar av en del raser som både såg ut och lät som dom höll på att ta ihjäl varandra - dom blev normala hundar ändå ;) Min egen ras kan vara nog så jävliga som valpar och små sårskador är inte ovanliga pga vassa tänder som tillfogats av syskonen. Vissa raser är bara väldigt mycket som valpar, men dom blir normala ändå :D Hörde av en bekant att en kull schäfervalpar var rena änglarna i jämförelse med heelerkullen hon hade:p

Hehe oke
Har sett valpar av en del raser som både såg ut och lät som dom höll på att ta ihjäl varandra - dom blev normala hundar ändå ;) Min egen ras kan vara nog så jävliga som valpar och små sårskador är inte ovanliga pga vassa tänder som tillfogats av syskonen. Vissa raser är bara väldigt mycket som valpar, men dom blir normala ändå :D Hörde av en bekant att en kull schäfervalpar var rena änglarna i jämförelse med heelerkullen hon hade:p

Hehe okej :) Jag blev lite fundersam när uppfödaren sa att han släpper inte och fick bända loss munnen från den andra valpens svans :P mamman kom som ett skott och hjälpte till. Är väl van vid mina fromma vallbusar och tänkte ge mig in i bruksvärlden ;)

Uppfödaren är erfaren och tiken har haft flera kullar, valpar med meriter i bruks osv , osv . Det var absolut inte menat som en tråd ang att nåt skulle va fel egentligen utan mer jag själv som är oerfaren och undrade hur normalt det är med slagskämpar :)

Frodo högg och släpade runt sina syskon så de skrek i högan sky när de var små (5-8 veckor). Tror att det förekommer slagsmål i alla kullar vid ett eller annat tillfälle. Leken med syskonen ska ju förbereda språk och flockliv - där ingår även konflikt och visst resursförsvar.

Frodo högg och släpade runt sina syskon så de skrek i högan sky när de var små (5-8 veckor). Tror att det förekommer slagsmål i alla kullar vid ett eller annat tillfälle. Leken med syskonen ska ju förbereda språk och flockliv - där ingår även konflikt och visst resursförsvar.

Min ena tik hade sår på ögonvitan i ett öga efter en annan valps tand och denne var inte den enda med blessyrer. Valptänder är djävulskt vassa och är valparna lite ettriga av sig och kampsugna och än värre är rätt många, så är det inte konstigt om en del små blessyrer uppstår. Oavsett om mamma fostrar allt hon kan :D När jag träffade dom för första gånger var dom 5 veckor gamla och små galna pirayor i storlek av marsvin - 6 stycken. Både mina skosnören och dragkedjan i tröjan slets sönder i deras galna framfart:bump:

Engelska bulldoggvalpar är hemska och sliter, drar och skakar sina syskon som om dom vore byten - har sett det flera gånger och precis som Migo skrev om bc-valpar, så släpade dom sina syskon i nackskinnet vilt skrikandes - så även en del sävliga bullar kan vara vilddjur som småttingar:nailbiting::D (har haft bulle en gång i tiden och träffade valpar hos uppfödaren flera gånger - hujeda mig vilka små "as")

Jag jämför med min enda kull shar-peivalpar (4 stycken) som var som små ängla-nallebjörnar som mest lufsade omkring och var glada. Mycket sällan dom bet i varandra, utan som mest lite rulla-runt-brottning. Mycket lugna och enkla valpar var dom i sättet. Så det kan vara oerhört stor skillnad på hur valpar av olika raser är :)

Klart att valpar i en kull bråkar, busar och ibland går överstyr och de låter gräsligt ibland när de blir riktigt ilskna. Tämligen vanligt och inget jag höjer ögonbrynen åt.

Det är inget ovanligt att valparna är rätt hårdhänta med varandra. Det är en del av den naturliga inlärningen att prova sig fram och lära sig hur man ska bete sig. Normalt sett går tiken in och läxar upp valparna om dem leker för hårt, det är så dem lär sig, så den typen av beteende är inget jag skulle oroa mig för faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka