Kullbröder växa upp ihop?

tessiem

Trådstartare
Nu står jag här lite undrande och vill höra om andras erfarenheter..

Jag har en bassethane som är snart 9månader, han har varit i min ägo i 4,5 månader. En supergo,trevlig kille.
För ett par veckor sedan tog jag hem en kullbror till honom då uppfödaren sitter med två osålda valpar (= att hon behållit tre valpar så dvs 5valpar hemma) och denna kullbrodern var i stort behov av miljöträning varpå jag erbjöd mig att ta honom ett tag.
Allt har gått bra, han gör stora framsteg. Brorsorna funkar rätt bra även om de rykt ihop några gånger men inget allvarligt.

Såklart har vi fäst oss vid denna "fula ankunge" och funderar nu på HUR jobbigt är det att ha två jämnåriga hanar? Slåss de konstant i en viss ålder?
Hur undvika bråk?
Om den ena får para (satsar på att meritera min och då kommer han förhoppningsvis få bli pappa någon gång) brukar det bli bråk då?
Kommer jag någonsin kunna ha tik om jag har två jämnåriga hanhundar?

Har 20års hunderfarenhet (främst brukshundar) men har aldrig haft jämnåriga hundar.

Sv: Kullbröder växa upp ihop?

Vi hade 2 kullbröder när jag var liten, ska försöka minnas och svara rätt :)

HUR jobbigt är det att ha två jämnåriga hanar?
Emellanåt ganska jobbigt. Dels pga att de kom i könsmognad samtidigt och bråkade titt som tätt, och dels för att de triggade varandra till bus och tjafs.

Slåss de konstant i en viss ålder?
Japp. Våra gjorde det iallafall. Dock inte på fullt lika blodigt allvar som en av dem + en annan brorsa de träffade ibland.

Hur undvika bråk?
Se till att den som var högre i rang inte gick och "jävlades" med den andra för jämnan. Se till att de var åtskilda när de fick tuggben. Ha dem på varsin sida i soffan/sängen/etc. Ständigt hålla ett öga på dem i "bråkperioder" så att de inte gick och småbråkade. Hmm... Det är det jag minns just nu att vi gjorde.

Om den ena får para (satsar på att meritera min och då kommer han förhoppningsvis få bli pappa någon gång) brukar det bli bråk då?
Det kan jag inte svara på

Med våra två hade det knappast gått. Jag tror det generellt kan vara svårt, i synnerhet om båda är okastrerade.

Tack för att du tog dig tid att svara.
Det du skriver bekräftar lite det jag vet/oroat mig för.

Jag tror att jag kan hantera en del bråk & konflikter men samtidigt har jag en dröm om att en dag skaffa en tik & börja avla lite smått. Det ligger dock långt in i framtiden men jag måste ändå ta med det i beaktande när det gäller att ta ställning till huruvida vovven får stanna eller inte.

Svårt val. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

Jag har haft två "bröder", de var inte bröder men uppväxta i två kullar födda hos mig på samma dag :) så från ca 4 veckors ålder så umgicks de ju dagligen...

HUR jobbigt är det att ha två jämnåriga hanar?
Med dem var det aldrig jobbigt alls.

Slåss de konstant i en viss ålder?
Nej de två slogs aldrig.

Hur undvika bråk?
Gjorde på samma sätt som med hundar av samma kön andra dvs aldrig ha tuggben liggandes framme (koll eller separerade när de hade ben), i olika rum om jag åkte hemifrån, lite extra koll på att ingen försökte agera mot någon annan med höglöpande löptikar i huset eller då någon av dem precis parat...

Här var både avelshanar och det var inga problem alls. Lite extra koll precis när någon var nyparad bara då egot kan svälla till lite ;)

Hade ett flertal tikar ihop med hanarna, inga problem.

Hur det går beror mycket på hundarna som individer och även på hur man hanterar dem och olika situationer antar jag. Jag har aldrig fäst någon vikt vid rang hit och dit hos hundarna, jag bestämmer och alla får foga sig bäst de vill efter det liksom, alla ska agera "schysst" mot varandra oavsett...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka