Kryptorchid hund

*tove*

Trådstartare
Min ena hund (Shih tzu på snart två år) är kryptorchid. Vet inte om jag ska kastrera eller inte. Har kikat runt på nätet nu och hittat lite olika. Verkar dock inte som risken för testikelcancer öker så mycket som jag trodde, men att det var svårare att upptäcka det på krypta hundar tydligen.. Någon som har koll på det här?

Nackdelar med att kastrera är ju att operationen är en risk, och att det kostar en del pengar. Och fördelen är ju såklart att man tar bort chancen för testikelcancer. Men väger operationsrisken upp fördelarna?

Jag borde väl ta mig i kragen och ringa runt till veterinärer och prata med dom.. Men jag har lite lätt telefonskräck och kollar gärna upp vad folket här har för åsikter först.

Om jag skulle strunta i kastration, kan jag istället åka in till veterinär och testa grabben för testikelcancer regelbundet? Vad tror ni en sådan koll kan kosta isf?

Tacksam för råd :)

Sv: Kryptorchid hund

Det känns ju spontant som att en kastrering vs. regelbundna kollar på hunden så blir kastrering billigare...
Jag hade kastrerat, men då ska jag precis kastrera min och har vägt för och nackdelar och kommit fram till det (han är dock ej krypt)

Lycka till !

Fast vid regelbundna kontroller så slipper du iaf operationsrisken..

Jag hade kastrerat.
Min golden blev kastrerad förra året pga prostatainflammation, som skulle bli återkommande när någon tik löper. Valde op, tur var det vet upptäckte han hade testikelcancer. 1 år senare är han en pigg 10 åring med lite mer matbegär.

En testikel tumörovandlas lättare i bukhålan, pga den högre temperaturen. Hur stor risken är vet jag inte.

Däremot vet jag att risken för komplikationer vid ett sådant rutiningrepp som kastration av krypt hund är extremt liten. Vilka komplikationer tänker du på? Är hunden en riskpatient för övrigt? Annars föörstår jag inte varför du inte kastrerar.

Liknande trådar

Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 202
Hundhälsa Då var kastrering bokad för Douglas då. Jag skapade en tråd här för ca ett halvår sedan om min kryptorchida lilla Shih tzu och om jag...
Svar
9
· Visningar
1 740
Senast: *tove*
·
Hundhälsa Pratade nyss med en väninna som idag kastrerat sin hanhund. Tyvärr har det stött komplikationer och både hon och veterinären tyckte det...
Svar
8
· Visningar
2 516
Övr. Hund Vår pojk är nu 10 månader och krypt. Har funderat på det här med kastrering, vissa säger att man bör kastrera när de är krypta då risken...
Svar
0
· Visningar
2 755
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka