Kryptokid kastering.

sadponyguerillagirl

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en underbar korthårigcolliehane som är kryptokid. Vi bestämde oss för en tid sedan att kastrera honom eftersom testiklar som ligger i buken kan utvecklas till tumörer samt att han är av en mycket stark könskaraktär.

Vi hade OP tid idag. Jag badade honom med descutan och lät honom fasta från kl. 18.00 igår. Vid inskrivningen säger veterinären att det står i journalen att han är krypto, jag bekräftar detta och säger att jag sa det vid både tidsbeställning och rådgivningen inför operationen. På vägen ut går jag till kassan och frågar varför veterinären inte visste att han var krypto. Då påstår hon som jag bokat hos att jag inte sagt att hunden är krypto, men det var det första jag gjorde (maken satt bredvid och hörde) eftersom jag vet att det innebär sövning och bukoperation. Så plötsligt ska jag betala mellan 6500 -7500kr istället för de 3800 - 4200kr som jag fått i prisuppgift.

De var så otrevliga och behandlade mig som jag var dum i huvudet som trodde att man kunde kastera en krypto för den prisuppgiften jag fått.

Nu avbröt jag operationen eftersom jag inte hade 7000 kr på kontot. Jättetråkigt för hundens skull och ruskigt tråkigt bemötande.

Jag förstår nu att priset är högre och ligger uppåt 6000 kr men när man inte vet och får en prisuppgift så tror man ju att det är vad det kostar. Chefen på djursjukhuset behandlade mig verkligen som att jag bokat en normal kastering i hopp om att få en kryptokastering till samma pris. Usch vad ledsen jag blev över bemötandet. :(

Är det någon här på forumet som har tips på en bra veterinärklinik med hyffsat pris i närheten av Västerås;Uppsala/Eskilstuna/Enköping/Strängnäs/Sala etc.

Mycket tacksam för svar!

/ Ellinor

Sv: Kryptokid kastering.

Vilken otur och tråkigt att du blev så dåligt bemött. Jag vill dela med mig av min erfarenhet. Vi kastrerade vår kryptocida sheltie, då 9 mån, i höstas. Jag ringde runt och det finns inget fast pris för just denna op, det kan gå upp till 6-7-10 tusen om man har otur. Nappade på en djurklinik som endast tog 4 000:-. Dock hade de inget ultraljud (säkert därav det billiga priset?). Det innebär att de inte hittade kulan i buken efter mycket letande och eftersom de inte hade ultraljud så kunde de inte kolla var den låg. Så detta blev en misslyckad kastrering, han är halvt kastrerad, har kvar en kul någonstans i buken som kan producera hormon. Om jag hade vetat detta innan att man inte alltid hittar kulan i buken så hade jag aldrig bokat en klinik utan ultraljud.
Så mitt tips är: att du bokar in ultraljud före, även om det kostar, för det är så jäkla onödigt att betala för ett ingrepp i buken utan resultat som tydligen händer då och då, det har jag läst nu i efterhand, t ex för en hund hittades kulan vid njurarna. Skaffa dig mer information om hur man går tillväga när kulan inte hittas och var verkligen säker att du vet var den finns i buken innan operation. På min hund letade de länge men blev tvungna att avbryta då han började må dåligt. Det var en trevlig klinik med bra bemötande men kulan är ändå kvar .... Lycka till nu!

Jag tycker såhär:

Om du BARA kastrerar för att det är ökad risk för tumörer p.g.a. att hunden är krypt, så kolla upp det igen. Har för mig att riskerna har konstaterats vara starkt överdrivna. Den ökar, men är fortfarande väldigt liten. Men kolla vad som gäller!

Jag hade en valp som bröt benet och han opererades på en privat klinik här i Uppsala. Jag tycker att jag blev mycket trevligt bemött. Det var inte heller något tjafs om pengar. Jag hade en fast självrisk (4000) och betalade när vi var tillbaka på koll efter någon vecka. Det här var ju akut, men det hindrar ju inte att de ibland förväntar sig att man ska betala direkt ändå. Några veckor senare (jag sprang där MÅNGA gånger kan jag säga) sade sköterskan att jag kanske skulle betala varpå jag berättade att jag redan gjort det direkt till veterinären, men inte hade kvittot med mig. Ingen diskussion, hon trodde mig direkt, garvade och sade: "Ja, du vet hur h*n är med papper!"

Efter många om och men var valpen återställd och kunde få ett eget hem (det var alltså min uppfödning, det var aldrig meningen att han skulle stanna). Då bjöd kliniken på veterinärbesiktningsavgiften bara som ren goodwill.

Dessutom tror jag att totalkostnaden blev betydligt mindre än om det gjorts på Ultuna.

Gud vad tråkigt!

Jag har ganska nyss kastrerat min lille shih tzu hane på två år som var kryptorchid. Kändes säkrast att göra och har inte ångrat mig efteråt. Dock tror jag att han börjar fläska på lite sig, så jag behöver nog antingen miska maten eller byta till lightfoder. Men det känns säkert att han inte kan få testikelcancer nu iaf :).

Jag betalade 3 200 på falköpings smådjursklinik. Nu är han iofs mycket mindre än din samt att testiklarna inte låg så högt i buken utan mer i ljumskarna på honom. Men det är väl bara att ringa runt till olika veterinärer och jämföra priser? Jag fick som prisuppgift på falköpings smådjursklinik att kostnaderna för Douglas operation skulle kosta mellan 3 200- 4 600. Jag ringde även till Skövde som var mycket billigare än falköping när jag kastrerade en kanin jag hade men dom skulle ta mellan 6 000- 9 000 för Douglas operation, så det är ju väldiga prisskillnader från klinik till klinik!

Det råkade bli ett missförstånd hos veterinären bara. Veterinären kände på Douglas och trodde inte att testiklarna låg så illa till och sa att han nog skulle bli klar vid halv ett tiden. Sen tog hon mitt telefon nr och så fick jag lämna honom där. Klockan gick över halv ett, men dom hade inte ringt så jag tänkte att testiklarna låg högre upp än hon först trodde. När klockan var halv fyra så var jag utom mig av oro :o. Hade inte velat ringa och störa innan, men nu ringde jag. Det var upptaget dom två första gångerna och när jag äntligen fick tag i dom så hade han vart klar sedan länge. Dom hade missat att ringa mig :grin:. När vi hade pratat klart så storgrät jag av lättnad efteråt, trodde ju han hade dött. Och eftersom jag storlipa så trodde ju syrran med det så hon börja gråta.. Ja herregud. Men allt gick ju bra iaf :)

Hoppas du hittar nån klinik med bra pris!

Håller med, nu för tiden anser de flesta veterinärer att risken för att utveckla cancer i den testikel som befinner sig i buken är mindre än risken med en operation med buköppning.

kl
Priserna varierar mellan olika veterinärer, det är oxå beroende på hundens vikt, dvs hur mycket det går åt för att försätta hunden i narkos.

Tråkigt att TS blev så illa bemött.

Har med stort intresse läst svaren i tråden som jag startade för ganska längesedan. Kastreringen var planerad iomed att vår hund har en stark könskaraktär, men allra främst för att testiklarna inte ska utvecklas till tumörer. Vi valde att lägga en kemisk kastrering då det har fungerat så himla bra innan och han höll sig på sprutan nästan åtta månader. I samband med kasteringen konstaterade veterinären att han har båda testiklarna i buken vilket ju innebär en buköppning vid kastration.

Ska också berätta att kliniken vi var på som skulle kasterat Wesley ringde någon dag senare och sa att de inte kunde ge priset för en normal kastering, men att om jag valde att göra kastrationen där skulle jag få 500 kr rabatt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag hade hellre tagit emot en ordentlig ursäkt än dessa 500 kr om jag ska vara helt ärlig.

Nåja, jag är kattuppfödare och har i alla år gjort alla kastrationer, vaccinationer etc. hos denna klinik dessutom tagit mina hästar till deras hästdel. Så jag antar att i slutändan att det ruttna bemötandet blev deras förlust. Nu har jag bra med tid att fundera hur vida jag ska utsätta honom för en buköppning, eller om vi fortsätter med kemisk kastrering, får ta en diskussion med en annan klinik. Kommer defentivt ultraljuda innan som någon föreslog också.

// Ellinor

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka