kryp i öronen vad??

H

horse_angel

Fick hem en shettis för några dagar sedan...hon har gått med får hela sommaren...men när ja skulle gå igenom henne så kröp de massa i hennes öron...ho har även sår i öronen...vet inte hur länge hon har haft det för jag frågade de som haft henne men de hade inte sett det!!! :confused:
Kan de vara skabb?? el någon som har nått förslag...de va rätt stora djur...de va ju så man såg benen o så på de iaf...

pratade med vet men de tyckte jag skulle höra på apoteket om de fanns nått mot ohyra...men man vill ju gärna veta va de e o om de smittar till andra hästar...

Sv: kryp i öronen vad??

Det är inte knott? Knotten brukar ju älska att krypa in i öronen och de lämnar sår efter sig.
Om det är det så köp en flughuva med öron till henne så slipper hon vidare problem med dom.

Håller med Ninne77 om att det kan vara knott. Små svarta djur som gärna flyger ur öronen när man petar lite där med fingrarna.

Min pålle skrapar sönder alla flughuvor mot träden så det funkar inte. Men jag brukar spruta någon bra insektsspray på en svamp eller nåt och sedan stryka på rikligt på öronen - både på utsida och insida, dock inte så det rinner in i öronen förstås :)

Hjälper kanonbra men det måste vara något medel som hjälper bra mot knott.

Hej Tillen!

Fy vad otrevligt....vad kan det vara?... = S
Visste inte veterinären vad det var?
I ofs så var han ju lite knepig, måste jag erkänna.
Trivs hästarna i hop nu då?

Underlättar ju óm du vet vad det är för eventuell ohyra om du ska behandla.....
Har aldrig hört att hästar får skabb i öronen, men ingenting är ju omöjligt! Dock tror jag inte att skabbdjuren är så stora som du beskriver det. Tippar nog också på knott!!!!

Nä vet visste inte va de va...han tyckte jag skulle testa köpa någon salva mot ohyra ja skulle fråga på apoteket sa han...men du vet ju själv hur vet va...:) inte den bästa om man säger så...
Vill att semestern ska vara slut så de vanliga veterinärerna kommer igen...
knott vet jag inte om jag tror på....de e rätt stora djur...ska se om jag får fram kameran imorgon om ja får tagit nått kort...

annars trivs hästarna kanon ihop..

Djuren flyger inte....de kryper bara....

När jag var nere hos en vän i skåne hade dom samma problem. Det var hyfsat stora flugliknande saker som satte sig i öronen och sög blod samt la ägg tror jag. Dom tvättade ur öronen med vatten och lite lactasyd, samt att jag tipsade min vän om en flughuva vilket gjorde hennes häst helt obesvärad av dem efter det.

Bör man tvätta ut öronen med något el??

Får testa detta med huva på damen...men ja tror att min stora kommer dra av henne den hela tin...han tar av henne grimman jämt:)

tack för tipsen:bow:

älgflugor, ser nästan ut som stora fästingar, jag tror dom flyger runt tills de har hittat ett värd djur då biter dom av sig vingarna.

Hur blir man av med dem då??
Har oxå haft älg flugor i tanken men ja visste inte att de biter av sig vingarna... de låter ju som de tack:bow:

Jag gissar på att du inte blir av med dom men kan hjälpa din häst genom att tex ha huva på den så att de inte kommer in i öronen.

Ok.....jag försöker få tag på dem ja ser men de e så svåra att få tag på ju... ska se om ja kan hinna åka t någon affär o försöka få tag på en huva som passar henne..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 002
Senast: Líf
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 936
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka