Krukväxter och besprutningsmedel

frklund

Trådstartare
Hej!
Jag är ute efter krukväxter som jag kan ha inomhus och som är ofarliga för mina två innekatter. Jag köpte en ampellilja idag. Har ni några andra tips på växter som är ofarliga (förutom kattgräs)?

Ni som har ampelliljor hemma som era katter äter på - har ni köpt dem i affär? Åt era katter på dem direkt? Jag köpte min på Plantagen och utgår ifrån att den är besprutad nämligen. Känns inte så bra om katterna skulle bli sjuka av att äta på den - när den just är till för att ätas! Har sköljt den ganska noggrannt och ska låta den stå 1 v och sen skölja en gång till innan den introduceras. Tror ni att det finns kvar bekämpningsmedel på den då?

Mvh Frida

Mina har ätit ampelliljorna direkt, det har inte gått att få dom att låta bli. Som tur är har det inte varit någon fara, och nu är alla gamla blad nertuggade och nya har vuxit ut (det kanske skulle kunna funka om man måste köpa hem nya i framtiden, att helt enkelt klippa ner dom och låta dom få nya blad).

I övrigt har jag pelargoner i allsköns varianter, dom är ogiftiga och helt ointressanta enligt mina katter. Dom låter även bli mina citronträd.
När dom är på växter dom inte får röra (har t.ex. två fredskallor) så brukar jag duscha växten med vattenspruta och sedan pudra peppar över, så det fastnar på bladen. Då brukar katterna bara smaka en gång till, och sen låta bli växten ett tag framöver (vid behov återupprepas proceduren). Jag ställer dessutom en ampellilja intill den förbjudna växten, så dom har ett lättillgängligt och gott alternativ.

Mina har ätit ampelliljorna direkt, det har inte gått att få dom att låta bli. Som tur är har det inte varit någon fara, och nu är alla gamla blad nertuggade och nya har vuxit ut (det kanske skulle kunna funka om man måste köpa hem nya i framtiden, att helt enkelt klippa ner dom och låta dom få nya blad).

I övrigt har jag pelargoner i allsköns varianter, dom är ogiftiga och helt ointressanta enligt mina katter. Dom låter även bli mina citronträd.
När dom är på växter dom inte får röra (har t.ex. två fredskallor) så brukar jag duscha växten med vattenspruta och sedan pudra peppar över, så det fastnar på bladen. Då brukar katterna bara smaka en gång till, och sen låta bli växten ett tag framöver (vid behov återupprepas proceduren). Jag ställer dessutom en ampellilja intill den förbjudna växten, så dom har ett lättillgängligt och gott alternativ.

Tack för bra tips! Har du köpt dina ampelliljor i butik? Hur lång tid kan det ta för bladen att återkomma om man klipper ner dem? De har nämligen inte haft några tuggvänliga växter innan så de kan gott vänta några veckor till om det behövs :)

Tack för bra tips! Har du köpt dina ampelliljor i butik? Hur lång tid kan det ta för bladen att återkomma om man klipper ner dem? De har nämligen inte haft några tuggvänliga växter innan så de kan gott vänta några veckor till om det behövs :)
Mina är köpta på ica. Så länge växten står soligt och får lagom mycket vatten + extra näring ibland så växer som som ogräs.
Nu minns jag inte var jag sett det, men det var någonstans (blomsterlandet eller plantagen tror jag) där det satt en kattbild nedstucken i varje ampellilja och så stod det om att den var lämplig för katter att tugga på. Ett sådant exemplar borde inte vara farligt att bjuda på direkt. Annars är det bara att fråga personalen och hoppas att dom har koll, det skadar aldrig att ha flera tuggvänliga växter hemma :)

Det är få växter på plantagen som är giftiga för katter (dock murgrönan, som dom burkar ha rätt mkt av).
De har en lista på giftiga växter man kan fråga om, vi gick runt och kollade och stämde av med den när vi köpte.
Det blev nå fikusträd som katterna inte rör alls.

Den ena tokspyr av kattgräs och drar alltid upp rötterna och äter, så nu tuggar de på mina fejkmurgrönor istället, fast jag vitpepprat dom :idea:

Det är få växter på plantagen som är giftiga för katter (dock murgrönan, som dom burkar ha rätt mkt av).
De har en lista på giftiga växter man kan fråga om, vi gick runt och kollade och stämde av med den när vi köpte.
Det blev nå fikusträd som katterna inte rör alls.

Den ena tokspyr av kattgräs och drar alltid upp rötterna och äter, så nu tuggar de på mina fejkmurgrönor istället, fast jag vitpepprat dom :idea:
Tack snälla för tips! Ska genast ringa Plantagen och annars får jag skänka bort den redan inköpta och bege mig till Blomsterlandet. Man vill ju inte att de små liven ska bli sjuka!

Tack snälla för tips! Ska genast ringa Plantagen och annars får jag skänka bort den redan inköpta och bege mig till Blomsterlandet. Man vill ju inte att de små liven ska bli sjuka!
Behåll den du köpt och klipp ner så ska det inte vara någon fara :)

Jag roade mig med att räkna mina växer nu på morgonen. Resultatet blev
76 plantor fördelade på
27 planteringar/krukor och
14 sorter

Väldigt många pelargoner och ampellilja. Ampelliljorna är mest sticklingar, 100 % obesprutat och väldigt poppis hos katterna.
Några växter är giftiga men det verkar som katterna låter bli dem. Flera ev dem hänger så katterna inte når.

Tror inte det är så farligt med besprutningen på din lilja. Byt jord och skölj plantan ordentligt under rinnande vatten ett par gånger om du är orolig. Ampelliljor är inte speciellt angripna av ohyra så jag tror knappt någon bryr sig om att lägga pengar på förebyggande kemisk bekämpning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka