"Krubbskrammel"

S

SpaCe

Om en häst inte ska äta kraftfoder under en periond tex pga vila, eller grovfodret täcker behoven eller någon annan anledning, vet ni något bra att ge i krubban när "alla andra får" då?
Helst med lite längre ättid också...
Ger man tex bara en dl kraft så äts det ju upp på några sekunder typ..
Funderade på betfor, det har ju ganska stor volym i förhållande till vikten, eller ge era förslag!! :)

Sv: "Krubbskrammel"

När vi behövde något att ge shettisarna, bara för att de skulle ¨få något när de kom in och för att inte bara få mineraler i krubban, så gav vi alla hästarna fodermorötter "istället för" betfor, betydligt längre ättid och fungerar alldeles utmärkt som "lockbete".

Har jag en konvalescent eller någon som inte ska ha kraftfoder får denna en näve pellets av vilken sort som helst (groov om de andra äter det tex). Varför lång ättid? Hästarna bryr sig inte om hur mycket de får, och de flesta brukar inte bry sig om de blir utan heller, men jag ger en näve så är det tyst liksom.

Jag brukar bara ge nån näve av det "alla andra" får.

Finns ju ingen direkt anledning att ge den något som räcker länge, hästen blir nöjd ändå.
Vill man ändå ha lite sörja så skulle Jag ta lite lucern och betfor. Har gett min en näve av varje och det blir ganska mkt när det är uppblött.

Jag tycker att morötter är utmärkt som krubbskrammel :) Morötter är ju ganska mycket för hästen att tugga och räcker ett tag om man ger typ 4-5st brutna på mitten.

Varför måste det vara lång ättid? Den ättiden man kan ge via krubban täcker ändå aldrig hästens tuggbehov hur mycket man än ger, såvida man inte fyller den med lusernhack, typ.

Ge du någon dl av något som de andra hästarna får, när det är så ytterst små mängder spelar inte innehållet så stor roll, det är bara onödigt att köpa ett speciellt foder till det.

Huvudsaken brukar vara att något landar i krubban när det är "godisdags", om det sedan är 1 dl mineralfoder (pelleterat mineralfoder är det enda min häst får i ett av målen), 2 kg havre eller en skopa betfor brukar inte hästarna bry sig om.

"It's not the having, it's the getting" brukar stämma in bra på de flesta djur, det är vi människor som lider om alla inte får lika mycket... :angel:

Vi har 3 mål kraftfoder som ska delas ut, och min häst som verkligen inte behöver en smula kraftfoder egentligen får 1 dl havre morgon och EM, och så som sagt mineralerna till kvällen.

Mina får lite betfor och lusernhack, eller några morötter. Spelar ingen roll hur mycket, bara det är något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka