Krubbitare eller ej?

iska

Trådstartare
Om en häst krubbiter, sväljer den alltid luft eller räknas en häst som krubbitare även när den tuggar på inredningen (mycket) utan att låta? Hästen i fråga har nära kontakt med två andra hästar och går ute ca 12 timmar per dag med de andra två....
Så frågan är: Går hästen under "titeln" krubbitare om den bara tuggar (inte sväljer luft)? Eller har den "bara" tråkigt?
Jag har aldrig hört henne svälja luft, men å andra sidan aldrig sett henne tugga heller, mer än på inredningen.
Lite flummigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar...

Sv: Krubbitare eller ej?

En krubbitare tar stöd med tänderna mot en kant och drar i sig luft.

En häst som drar i sig luft utan att ta stöd kallas för luftsnappare, det kan se ut på lite olika sätt, ibland som ett slag tuggande i luften.

Knaprar hästen på inredningen tror jag man brukar använda lite olika termer, som boxgnagare, träätare och liknande. Men för att kallas just krubbitare krävs att den tar stöd med tänderna mot något. :)

Oki, jo hon ÄTER! I natt har hon gnagt av ett område på ca 30 långt och 7-8 cm djupt....

Träätning....
Räknas inte direkt till steriotypa beteenden då även hästar "naturligt" äter endel på trä, dock kan det ju bli en (o)vana som kan vara riktigt ful och svår att bli av med, då antibit inte alltid hjälper.

Går det att ge mer grovfoder alt halm?

Halm i så fall. Hon är väldigt lättfödd för att vara stor häst, får ca 5 kg om dan och är i överkant på tjockleken... Problemet är att halmen får absolut inte innehålla in nån energi alls som hon kan ta upp. Då hästen är extremt het att rida, och då får hon inte nått kraftfoder....

Om hästen bara får 5 kg hö om dagen förstår jag att den äter på inredningen...

Är du säker på att hästen är fet, alltså i överhull, och inte bara har stor mage? Jämför med svältande barn som kan ha en enorm buk trots att de är kraftigt undernärda. :crazy:

En häst har vissa grundläggande behov av grovfoder, både för tarmarbetet och tarmflorans skull, men också för det psykiska välbefinnandet som tillfredsställs genom att tugga och söka föda. En häst äter normalt sett minst 14 timmar per dygn, och gör inte längre frivilliga uppehåll (för t.ex. förflyttning och vila) än 3-4 timmar åt gången.

Hästen har heller inga sträckreceptorer i magsäcken, den känner alltså inte att magsäcken blir full, utan den känner sig "mätt" efter att ha tuggat åtminstone en timme i sträck. Ättiden är jätteviktig!

För att fylla dessa behov någorlunda i fångenskap finns en rekommendation att ge MINST 1 kg torrsubstans (= ca 1,2 kg hö med 84 % TS) per 100 kg häst och dygn. Ofta behövs mer än så, 1,5 -2 kg är mer rimlig giva.

Är hästen mycket lättfödd kan man försöka förlänga ättiden genom att göra fodret mer svåråtkomligt genom finmaskiga hönät etc, men man kan aldrig ge mindre grovfoder än så!
Det är inte heller lönt att fördela grovfodret i så många pyttesmå givor att hästen inte får tugga tillräckligt länge varje gång, för blir hästen aldrig psykiskt "mätt", så kommer de stereotypa beteendena som brev på posten. Och din häst verkar ju ha börjat lite smått...
Att den uppfattas som het att rida kan även det vara en del av stressen hästen upplever av att aldrig få äta sig mätt.

Så lösningen är nog "mer grovfoder"! :laugh:

Senast ändrad:

5 kg är väldigt lite för en stor häst (med tanke på vad tarmen behöver för att hållas igång). Om du inte kan rida mer/hårdare för att hålla hennes vikt kanske du kan hitta ett grovfoder med mindre MJ, alt byta ut endel av givan mot halm? Då lär du dock behöva kompletera med något proteinkoncentrat.

Får hästen för lite TS/fibrer kommer träätning/stereotyper och även magproblem som ett brev på posten.

Halm i så fall. Hon är väldigt lättfödd för att vara stor häst, får ca 5 kg om dan och är i överkant på tjockleken... Problemet är att halmen får absolut inte innehålla in nån energi alls som hon kan ta upp. Då hästen är extremt het att rida, och då får hon inte nått kraftfoder....

Halm innehåller ju bara energi.

Hur stor är hästen och vad innehåller höt du ger?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka