Krubbans höjd över golvet?

S

Saima

Hur högt resp. lågt ska krubban sitta ovanför golvet?
Den får ju inte sitta för högt upp, eftersom vinkeln mellan hästens hals och ganasch blir för spetsig och den får då svårt att svälja.
Men vilken vinkel är det? :confused: Någon som vet?

Sv: Krubbans höjd över golvet?

Saima skrev:
Hur högt resp. lågt ska krubban sitta ovanför golvet?
Den får ju inte sitta för högt upp, eftersom vinkeln mellan hästens hals och ganasch blir för spetsig och den får då svårt att svälja.
Men vilken vinkel är det? :confused: Någon som vet?

I vårat stall har man löst det med "gummikrubbor" på golvet, det är naturligast/minst risk för foderstrupsförstoppning, själv har jag en större blå gummihink eftersom min häst får så mycket mat :o Även den stående på golvet. Väldigt käckt för det är lättare att diska :)

Ja, det är sant. Lösa krubbor och hinkar är mycket lättare att rengöra.:)
Då behöver man ju bara ställa in hinken när det är matdags och det är lätt att ta ut hinken ifall någon fodrat medan man ridit.
Var har ni hittat "gummikrubborna" eller gummihinkarna? Är det vanliga plast eller vad är det för nåt?

Det finns en modell på h**ks, men det är inte den vi har. Har faktiskt ingen aning om var de köpt gummikrubborna. Jag köpte min blåa gummihink i foderaffären som jag brukar handla i, har sett dem på flera ställen, finn i väldigt färglada färger och olika storlekar.

Vi har krubborna i höjd med hästarnas bringor. För min D-ponny blir det en aaaaaningens högre, och för varmblodet lite lägre.
Har funderat på det här med att ha krubba på golvet. Typ sån här:
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/710095.jpg

Dels pga att ridken för fodertrupsförstoppning minskar, för tändernas skull, hästens naturliga läge när den äter osv. Lätt att göra rent också.

Eftersom kraftfodret förmodligen är den mindre delen av foderstaten är inte äthöjden *lika* viktigt som den är för grovfodret. Enligt boken "Att Bygga Häststall" (Ventorp/ Michanek, ges ut av SLU, finns nog på ditt bibliotek) så rekommenderas dock en krubbhöjd på 0,55 * hästens mankhöjd så det är bara att ta fram miniräknaren :)

Willab (numera Hansbo?!) har dock haft några stora byttor med hantag på sidorna i mjukt gummi som inte går sönder om hästen trampar på dem, "kangaroo" eller liknande hette de då. Lättare att göra ren, liksom hinkar, som man kan ta ut och spola ur oftare än en fast krubba.

Ja det är en sån jag har, Willabs (hansbos) kangaro

860511.JPG

rekommenderar verkligen!

Precis en sån menade jag (och har jag!). :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama