kronobergare, var föder ni??

Mikan

Trådstartare
Bor i ljungby kommun och här finns ju inget BB längre...:mad:

Så nu har jag att välja på Halmstad, Värnamo eller Växjö. I nuläget så är dom rangordnade så för mig!

Till värnamo har vi bäst väg, men blir det komplikationer så skickas man till Jönköping och då blir det väldigt långt för pappa och syskon :grin:

Har sett att halmstad har så man kan komma och titta på avdelningen vilket vi kommer att göra.
Men ni som har fött på respektive ställe får gärna skriva om hur ni upplevde personal, lokaler och annat!

Sv: kronobergare, var föder ni??

Jag är oxå väldigt nyfiken då jag (förmodar :confused:) att jag ska föda i Växjö eftersom jag bor här! In med kommentarer!

Jag födde mitt andra barn i Växjö (första är född i Skövde), och har bara positivt att säga. Kanontrevlig personal, väldigt lyhörda och tillmötesgående. Fina, fräscha lokaler och "hemmamysigt" på något sätt. Har faktiskt bara positivt att säga (och jag kan vara ganska kräsen). :)

Och...även Växjö tar emot blivande föräldrar på "studiebesök" för de som vill titta innan förlossningen. ;)

Jag har fött två barn i Växjö. (Nu 6 och snart 2 år gamla.)
Jag har bra erfarenheter.

hittade inget om det på deras hemsida, men får säkert info från BM när det närmar sig. Stod ngt om att man får bo på patienthotellet sk lättvårdsavdelning sedan januari. Någon som har erfaranhet därifrån?

Har bara erfarenheter av Växjö. Nu har jag tillhört kvoten som stått under extra kontroller och även råkat ut för några tråkigheter. men på det stora hela så har det varit mycket bra. Det har också varit skillnad hur jag blivit bemött senast och för 10 år sedan. Alltså tänket ändras ju.

Om de inte ändrat så har jag för mig att man kunde gå studiebesöksrond varje torsdaag eller nåt sånt på förlossning och BB.

Jag kan också ge en stor eloge då jag bäckenröntgades i början av min andra graviditet och ringde direkt till BB pga att det var i mellandagarna jag upptäckte grav och fick inte ro att vara lugn. MVC var stängt då. Fick prata med överläkaren som verkligen tog sig tid och även sa att jag skulle återkomma efter nyår för tidigt UL. Gjorde så och det var inget tjafs.

Nu har jag fyra barn, alla födda via kejsarsnitt och narkos pga min fysik. Men det har gått bra.

De vänner jag har som bor i Ljungbytrakten har valt Växjö eller Värnamo.

Gira

Mitt ena barn är fött i Växjö och jag var väldigt nöjd med det hela. Mitt andra barns förlossning startade i Växjö och avslutades i Lund. I det fallet gjorde läkaren en miss och skulle inte skickat mig till Lund (hade lossnade moderkaka), men hon kollade inte upp det utan ville mest bli av med mig då mitt barn helst skulle födas i Lund pga hjärtfel.
Men så sagt var jag mer än nöjd med den förlossningen som skedde i Växjö.

Jag är oxå väldigt nyfiken då jag (förmodar :confused:) att jag ska föda i Växjö eftersom jag bor här! In med kommentarer!

:idea::D Aha, jag börjar ana ugglor i mossen. Kikade in på din blogg och visst tusan hade jag rätt!!!

GRATTIS

önskar vi offroaders i Lönås... Krama Honeypie/Gustav från mig!

Visste ju att han träffade en hästtjej, men att det är du. Roligt!!!

Hälsa så gott.

Gira :banana:

På min fyra så fick jag blödningar och värk på ett ställe, visade sig vara kanten på moderkakan. Jisses, jag låg inne i horisontellt läge i två veckor med beredskap för urakut snitt första tiden.

*ler* fialotta kunde inte hia sig tiden ut så hon kom två veckor tidigare än vad som var planerat snitt datum.

Gira

*kl*

Båda mina barn är födda i halmstad. Jag tycker personalen är toppen! Dom frågar hur man mår, om man behöver något (under förlossningen), frågade vad jag tänkt för smärtstillande och gjorde som jag sa. Fick in mat under förlossningen (hört att på vissa ställen får man inte det).
Dom har en del studerande där och dom frågade innan om det var okej att hon var med, å sen så fick hon hjälpa till när lillan skulle ut medans ansvarig personal självklart var med.
Jag känner att jag fick ett stort stöd av personalen och alla var jättetrevliga!

Dom lät oss stanna kvar på förlossningsrummet första natten så vi skulle slippa släpa runt väskor, bebis och oss själva mitt i natten till BB, som visserligen bara ligger en våning upp (nära och bra).

På BB så är det alltid öppet för pappa och syskon att komma och hälsa på. Dom får komma in på avdelningen medans övriga får stanna i besöksrummet utanför avdelningen. Där finns kylskåp, vask och micro om man ska fika eller om pappan har med mat till sig :)

Man delar rum med en annan nybliven mamma och det finns skynke som man kan dra för så man får en egen vrå. Toa och dusch är på rummen.
blöjor får man på BB, eget skötbord är precis utanför dörren och även fotöljer att sitta och amma i. Det är 2 rum på ett skötbord.
Pappan får stanna i mån av plats, men första natten försöker dom alltid så pappan får stanna.

Vi hade tur och mannen min fick stanna alla 3 dagar när sonen föddes, och första natten eftersom vi fick stanna kvar på förlossningen (fanns inte plats för honom på BB) med lillan. Sedan fick jag stanna en natt själv.

Maten är god och personalen är väldigt hjälpsam på BB. Dom tar även bebisen en stund om man måste få vila lite, eller kanske duscha en snabbis.
ja, vet inte vad mer jag kan säga men jag kan rekommendera Halmstad i alla fall :)

Båda mina barn är födda i Växjö. Bara positiva erfarenheter! Och nu ska det visst vara ännu bättre, med det nya patienthotellet där familjen kan rå sig själv.

Jag tycker man får bra vård i Växjö, vad det än gäller.

Jag bor också i Ljungby och hann föda mitt första barn här innan de stängde BB. Tvåan valde jag att föda i Växjö. Dels för att jag var inne där på några kontroller innan och kände till stället lite. Dels för att vi inte ville ligga och köra ända till Halmstad i februari då det var snöigt och lite halt. Värnamo valde vi bort tidigt både för risken att skickas till Jönköping och för att då fick inte syskon träffa bebisen alls på BB pga risken för RS-virus.

Jag fick ett jättebra bemötande i Växjö. Min förlossning slutade med ur-akut kejsarsnitt vilket såklart blev väldigt dramatiskt, men läkaren tog sig tid att förklara lugnt och sansat vad som skulle hända och varför.

*kl*

Båda mina barn är födda i halmstad. Jag tycker personalen är toppen! Dom frågar hur man mår, om man behöver något (under förlossningen), frågade vad jag tänkt för smärtstillande och gjorde som jag sa. Fick in mat under förlossningen (hört att på vissa ställen får man inte det).

Mat får man i Växjö också. Jag åt min lunch (varvat med lustgas) 30 minuter innan jag födde :D

Dom lät oss stanna kvar på förlossningsrummet första natten så vi skulle slippa släpa runt väskor, bebis och oss själva mitt i natten till BB, som visserligen bara ligger en våning upp (nära och bra).

Växjös förlossning låg (ligger?) mitt emellan de båda BB-avdelningarna (dvs samma plan). Vet inte hur det är nu sedan de öppnade patienthotellet, den sk lättvårdsavdelningen)

På BB så är det alltid öppet för pappa och syskon att komma och hälsa på. Dom får komma in på avdelningen medans övriga får stanna i besöksrummet utanför avdelningen. Där finns kylskåp, vask och micro om man ska fika eller om pappan har med mat till sig :)

Samma i Växjö

Maten är god och personalen är väldigt hjälpsam på BB. Dom tar även bebisen en stund om man måste få vila lite, eller kanske duscha en snabbis.
ja, vet inte vad mer jag kan säga men jag kan rekommendera Halmstad i alla fall :)

Tyckte att min förlossning (trots en del komplikationer) var bra i Skövde, men att jämföra det omhändertagandet med det jag fick i Växjö är som att jämföra äpplen med päron. Är helnöjd med mottagandet i Växjö :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka