Kröker av nacken (långt)

Lorelie

Trådstartare
Min sköthäst beteer sig konstigt =(
När vi rider ut så kröker han av nacken (halsen) , biter sig nästan i bringan, hetstuggar på bettet. Han gör det mest på hemvägen, men även mitt i rundan (aldrig precis i början). Han kan knappt andas när han gör såhär, utan han låter rätt mycket.
Har försökt lyfta upp huvudet på honom (händerna fram på halsen och sen uppåt), de slänger han upp huvudet kanske 2 meter, och sen är han där nere igen. Han har gjort såhär rätt länge nu, och det bara dök upp.
Han gör bara såhär i skogen, aldrig på ridbanan. När jag rider på banan rider vi något åt barockhållet (nybörjare) med lång och låg form, inga krökar på halsen, utan man koncentrerar sig på bakdelen.

Han gör det här när han är pigg, lat, seg, het osv, ingen skillnad. Skillnaden brukar ligga i att om jag skänklar på honom för att få honom att ta upp huvudet så blir hastigheten beroende på vilket humör han är på...
Han brukar vara genomsvettig när vi kommer tillbaka, även om vi ridit i lugnt tempo.
Det är mest i skritt han gör sådär, men idag även i trav. Tänkte att jag travar en bit och ser om huvudet åker upp, men nej, samma "form". Det spelar ingen roll om jag rider på långa eller korta tyglar, han gör det ändå.
Varför gör han såhär :confused: vad gör man åt det?

Sv: Kröker av nacken (långt)

har du pratat med ägaren? hon borde ju veta.. rider hon också på samma vis? annars blir ju hästen lätt förvirrad om ni rider efter olika principer.. men vet ju inte om det har något med det att göra.. Ingen anning faktiskt...tyvärr...

Svar till båda

Ägaren rider mycket sällan, men han gör så med henne också.

Nej, har inte provat att rida bettlöst, men däremot tömkört med sidepull, det gick inte alls, han struntade totalt i tömmarna och bara gick dit han ville :smirk: Känns inte som någon idé att prova när man sitter på :crazy:

Lorelie skrev:
Han gör det här när han är pigg, lat, seg, het osv, ingen skillnad. Skillnaden brukar ligga i att om jag skänklar på honom för att få honom att ta upp huvudet så blir hastigheten beroende på vilket humör han är på...

Hästen gör antagligen så för att dra sig undan dina hjälper... den försöker att komm undan jobb helt enkelt.
Att den gör det i slutet av ridturen kan tyda på att den börjar bli lite trött och har kommit på ett fiffigt sätt att slippa jobba, eller laternativt att den har bråttom hem... Har den det (bråttom hem alltså)?

Du skriver att hastigheten när du skänklar på honom beror på vilket humör han är på - DET SKA DET INTE GÖRA!!!!
Det är DU som ska bestämma vilken hastighet ni ska ha... oavsett om du skänklar på för att få upp huvudet så ska DU bestämma hastigheten.
Att du skänklar på betyder absolut inte att hästen per automatik ska öka farten...

Antagligen så tar inte hästen dina framåtdrivande hjälper (kanske inte dina hjälper över huvud taget??) så det måste du rätta till.

Sen så har jag en liten fråga - hur är din hand? Är den still, mjuk och följsam? Är den hård? Sågar du?

Ja, han har bråttom hem, oftast.

Menar att han tar skänkeln olika beroende på humör :smirk: Ett litet tryck när han är pigg gör större effekt än när han är segis. Självklart säger jag ju till honom när han bara rusar iväg, alternativt inte reagerar alls.
Måste erkänna att han inte är särskillt välriden heller (får skylla på mig själv... i stort sett bara jag som rider... och bara 2-3 dagar i veckan)

Hur min hand är vet jag inte riktigt =S Anpassar mig efter hästen lite tror jag. Sågar iaf inte, så mycket vet jag

OK... när han knäpper av i nacken - är det alltid när han är pigg och väldigt framåt, eller gör han det annars också?

Han gör det annars också, fast tidigare under turen om han är väldigt framåt

Lorelie skrev:
Han gör det annars också, fast tidigare under turen om han är väldigt framåt

Så han kan var slö och seg och fortfarande göra det?

Annars så är det ganska vanligt att en del hästar försöker komma undan hjälperna genom att knäppa av i nacken och lixom "springa ifrån" arbetet om du fattar vad jag menar.

Vad händer när du driver på honom när han gör så då?

Går han fortare? Händer inget alls? Blir han stressad?

Driver jag på honom så slänger han upp huvudet (alltid), och sen beroende på hur framåt han är så rusar han iväg alt. tar något steg snabbare (rättar i vilket fall)

Uppkäk? :D :p
Nä men seriöst så vad har du provat förutom handrörelsen? Gör hästen likadant på långa tyglar? Och rider du likadant ute som du gör på ridbanan?

OK.. då har du ju problemet där - han tar inte dina hjälper ordentligt.

Genom att kasta upp huvudet och gå fortare/springa iväg drar han sig undan hjälperna, alternativt förstår dom inte.

Det du behöver göra är helt enkelt att rida för en duktig instruktör. Rid mycket markarbete... träna på att få hästen lydig och lyhörd. Att driva behöver inte betyda "gå fortare"...

Och vad gäller det där med att göra uppresande tygeltag - helt OK, förutsatt att tygeltaget kombineras med drivning, endast tygeltaget gör ingen glad. :)

Ja, han kan göra så även på långa tyglar.
Han gör inte så på ridbanan

Vi har ridit för instruktör lite över ett år nu. Det går jättebra på ridbanan när vi är hos henne, och även några dagar efteråt själva hemma. Ingen skillnad i skogen dock.

Innan vi började rida för Eva reds han i stort sett bara i skogen, då gjorde han inte såhär vad jag kommer ihåg...
Han började med de här dumheterna (?) i vintras. Då ville han inte gå hemmifrån, och sen hade han rätt bråttom hem. (någon fick leda honom en bit så gick det bra att komma iväg, han gav sig till sist, kom väl på att vi inte tänkte ge oss). När han har väldigt bråttom hem har vi provat att vända och rida åt andra hållet, då står han emot och vill inte, men måste ju. Sen när han lugnt och snällt går åt det hållet jag bestämt vänder vi och går hem, oftast i ett lugnare tempo än innan. Ägaren som säger att vi ska göra så, vet inte om jag tycker det hjälper alltid...

Det är ju inte speciellt ovanligt att hästar börjar trilskas lite när man går från att inte kräva så mycket av dem till att kräva lite mer.. :) Jobbigt ju...

Bra att du rider för instruktör... och ju mer du rider för instruktör ju lättare kommer det bli att själv hitta de rätta knapparna.

I vilken form rider du honom när du är ute i skogen, rider du hästen på tygel.. får den mest gå och lufsa... har du svårt att rida honom på tygeln ute?
Har du svårt att bestämma vilket tempo ni ska rida i när ni rider ut (speciellt på hemväg)?

ingen form i skogen, vi bara lufsar, skritt på halvlånga tyglar (alt. hellånga, beror lite på). I trav får han inte bara rusa iväg, utan jag kräver att han går i mitt tempo, likadant i galopp (han är hetast i trav, hans naturliga gångart).
Skrittar han superfort, taktar eller sticker i trav på hemvägen vänder vi och tar om det.

Glömde en sak. När man gör halt på ridbanan gör han så ibland, även när vi "haltar" på långa tyglar.

Idag red jag en rätt kort sväng, mest skritt, men även lite trav (gick lite fortare än önskat, men till sist var det jag som bestämde även där), och en bit i galopp som gick helt som jag ville :) Riktigt samlat dessutom =)
Iaf, han krullade inte ihop halsen, och hade inte ett dugg bråttom hem...

Igår red jag på ridbanan, då krullade han i halterna.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur