kreditkort

tjenixen

Trådstartare
Jag tänkte ansöka om kreditkort inför en semester i jul och vet mycket lite om dem. Men om jag har förstått rätt så finns det vissa kort med förmåner? Finns det några bra och förmånliga kort ni rekommenderar? Något jag ska hålla mig borta ifrån?

Jag tänkte ansöka om kreditkort inför en semester i jul och vet mycket lite om dem. Men om jag har förstått rätt så finns det vissa kort med förmåner? Finns det några bra och förmånliga kort ni rekommenderar? Något jag ska hålla mig borta ifrån?

Jag gillar OKQ8s VISA-kort. Bonus på allt man handlar och ingen avgift såvida man inte utnyttjar krediten och bra ränta (fn 1%) om man sätter in pengar. Det finns reseförsäkring också.

Beror på dina behov. ICA-kortet har varit mig till nytta utomlands när man ska ta ut pengar ur bankomater då de inte tar någon avgift för det. Särskilt i länder där man max kan ta ut motsvarande några hundralappar per gång, då är en avgift på 40 kr rätt skön att slippa.

Mina behov är egentligen väldigt små. Jag kollar på kreditkort för att vi ska hyra bil i USA över jul och de vill ha depositionen på kreditkort. (Vi ska ringa och dubbelkolla direkt med firman om det verkligen inte går att använda bankkort.). Samtidigt tänkte jag att, ja, isåfall kan jag ju göra alla mina köp på kreditkort under resan, betala av det direkt jag kommer hem och sedan klippa upp kortet. Eller bara låta det ligga.
Jag har ingen bil i Sverige.

Jag hade använt ett Mastercard med kredit. Mina Visa har inte fungerat i staterna, men väl mitt Agrolkort som är kopplat till Mastercard. Mastercard fungerar även i uttagsautomaterna (våra Visa gick inte där heller).
Det kommer inte att fungera med vanligt bankkort är jag rädd. :S
För oss har det inte varit några problem eftersom det inte kostar oss något så länge vi betalar inom en månad.
Men det är en trygghet att ha med sig ett kort som man vet funkar.
Annars går ju Amex i hela amerika, men de villkor jag har tittat på har inte varit så förmånliga.
Lycka till och ha det underbart!

Är detta t ex ett bra upplägg?
Kortet har ingen årsavgift. Varuköp med kortet är avgiftsfria och om du reser till utlandet tar vi inte heller några avgifter om du tar ut kontanter i en bankomat.

Men sedan står det ett valutapåslag på 1.75% Är det inte motsägelsefullt?

Jag hade använt ett Mastercard med kredit. Mina Visa har inte fungerat i staterna, men väl mitt Agrolkort som är kopplat till Mastercard. Mastercard fungerar även i uttagsautomaterna (våra Visa gick inte där heller).
Det kommer inte att fungera med vanligt bankkort är jag rädd. :S
För oss har det inte varit några problem eftersom det inte kostar oss något så länge vi betalar inom en månad.
Men det är en trygghet att ha med sig ett kort som man vet funkar.
Annars går ju Amex i hela amerika, men de villkor jag har tittat på har inte varit så förmånliga.

ah, det var det jag misstänkte. Hyrde för några år sedan men då blev det inte lika meckigt eftersom min kompis hade tillgång till ett.

Jag har ett MC, men med min bank verkar det vara en årskostnad på 135:- för ett bank- och kreditkort. Jag vill inte betala någon årsavgift :mad:

Lycka till och ha det underbart!

Tack! :)

Är detta t ex ett bra upplägg?
Kortet har ingen årsavgift. Varuköp med kortet är avgiftsfria och om du reser till utlandet tar vi inte heller några avgifter om du tar ut kontanter i en bankomat.

Men sedan står det ett valutapåslag på 1.75% Är det inte motsägelsefullt?

De måste tjäna pengar på något ;) Men jag tycker det är bättre att ha ett sådant påslag än en enhetsavgift. Jag betalar hellre när jag använder det än betalar "bara för att" sas.

Nej jag är också emot avgifter... Man känner sig alltid lite blåst...
Ofta kan ett kort kopplat till någon form av medlemsskap vara kostnadsfritt.
Jag betalar 125 för mitt kort men ser det som en försäkring. Jag kan alltid ta mig hem och få ut pengar på det. :) Övriga kort är kostnadsfria.

Jag har Volvokort som kreditkort, men det finns definitivt kort med fler och bättre förmåner. Jag har ingen årsavgift och tycker att det är smidigt att kunna samla bilens kostnader på en faktura. Plus att det är faktiskt rätt skönt att veta att det finns en panikbuffert om det skulle hända något galet, även om det typ är "annans pengar".

Kolla på Supremecard, till exempel. Jag gillar idén med deras Supreme Card Green :)
De har 1% påslag vid utlandsköp, 30-60 dagars räntefri kredit, poäng på allt och reseförsäkring som ingår. 195 kronor i årsavgift. Och så trädplanteringsgrejen då :)

De måste tjäna pengar på något ;) Men jag tycker det är bättre att ha ett sådant påslag än en enhetsavgift. Jag betalar hellre när jag använder det än betalar "bara för att" sas.

Ja, precis, det är därför jag blir orolig när ställen säger att det inte finns några kostnader... :cautious:

Men det här kortet kanske skulle kunna passa mina ändamål? Om jag har förstått rätt tjänar de (i mitt fall) pengar genom ränta på uttag (men det kan jag ju göra med mitt bankkort om det skulle visa sig billigare).

Så får jag isåfall se till att använda det just för att betala med, inte för att fixa kontanter.
  • Räntan är rörlig och just nu 14,95 %
  • Årsavgift 0 kronor
  • Aviavgift 0 kronor
  • Uttagsavgift 0 kronor
  • Valutaväxlingspåslag 0 % (utomlands)
  • Alltid upp till 60 dagars räntefrihet på allt du betalar med Mitt kort. När du tar ut kontanter i bankautomat eller genom att köpa valuta betalar du ränta från den första dagen.

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
671
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Ceta
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama