Krakow, vad får vi inte missa?

toughcookie

Trådstartare
I morgon bitti åker jag och sonen (15år) till Krakow. I första hand ska vi besöka Auschwitz/Birkenau och även saltgruvorna finns med på önskelistan.

Finns det någon mer vi inte bör missa? Jag känner mig sorgligt oförberedd och har väldigt dålig koll.

Våra intressen är allmänna och vi vill gärna se lite av varje för att få en första överblick av staden för att kanske komma tillbaka för en fördjupning till våren.
Vi promenerar gärna omkring men enligt SMHI ska inte vädret vara det bästa.

Dessutom fyller jag år när vi är där och då tänkte vi att vi skulle unna oss en riktigt god middag. Tips på restaurang?

Skippa den där basilikan (eller vad det kallas) mitt på torget med marknadsstånd. Det är bara skräp. Om du inte ska köpa bärnsten då.
Hade jag haft tid hade jag tagit en tur med hästarna. De verkade vara välvårdade och det var skiftbyte mitt på dagen. Slottet ska tydligen vara nåt extra, men vi var på blixtbesök så vi såg det bara utvändigt.
Sätt inte in något i programmet den dagen du ska besöka lägret. Du kommer inte orka något efter.

Skippa den där basilikan (eller vad det kallas) mitt på torget med marknadsstånd. Det är bara skräp. Om du inte ska köpa bärnsten då.
Hade jag haft tid hade jag tagit en tur med hästarna. De verkade vara välvårdade och det var skiftbyte mitt på dagen. Slottet ska tydligen vara nåt extra, men vi var på blixtbesök så vi såg det bara utvändigt.
Sätt inte in något i programmet den dagen du ska besöka lägret. Du kommer inte orka något efter.

Och ta gärna med några nötter eller annat att äta. Vi missade om det fanns någonstans i A/B att äta så det blev frukost och sedan middag 1730 för oss. Väninnans medhavda nötter räddade oss.

Hade jag haft tid hade jag tagit en tur med hästarna. De verkade vara välvårdade och det var skiftbyte mitt på dagen.

Det intrycket fick inte jag. Jag spenderadeen del tid på det där torget under min Krakowvistelse och såg alldeles för många fall av trist hantering och uppenbart stressade hästar :(

Till TS kan jag bara rekommendera att vandra runt i staden och insupa atmosfären, det är väldigt vackert i Krakow! Vandra gärna runt i Kazimierz som är stadens gamla judiska kvarter.

Inte ett restaurangtips men ett snabbmatstips är zapiekanka, baguetter med svamp och ost som säljs i stånd lite varstans. Jag minns det som underbart flottigt och gott i alla fall ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka