Monifa
Trådstartare
Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät och fin. Något som den inte är nu när jag fläckvis på buken kan se huden.
Han är känslig för skav har jag märkt vid armbågarna utav gjorden men nu har han tappat i princip all päls där nackstycket på grimman sitter. Har garderat grabben med mängder av ludd etc.
Egentligen är väll avsaknaden av hår bakom öronen inget jag i normala fall skulle reagera på mer än att sätta dit ludd men det i kombination med kraftig fällning fläckvis över buken och ena flanken får mig att fundera på vad det beror på.
Kan det vara någon mask som är i farten?
Någon hudsjukdom?
Eller kliar han sig bara mot ett träd för att det kliar nu när han fäller?
Allergi?
Insekter?
Eksem?
Har inte bytt foder, han har denna helgen börjat gå ute om nätterna (går med greenguard dygnet runt men imorgon ska de börja gå i sandad hage dagtid & då utan grimma + greenguard för att minimera skavet), har inte nyligen bytt stall (1 månad sedan i och för sig).
Ingen skillnad på honom i övrigt, glad, pigg & vaken. Har bra aptit, ingen feber, fina slemhinnor.
Man + svans är orörda.
Buken, de mörkare partierna är där man ser huden igenom.
Ena flanken (på andra sidan ser det bra ut)
¨
Andra sidan, dålig bild men de mörkare partierna är likadana som andra sidan.
Han fäller något absurt just nu och pälsen bara rasar av, ger B-vitamin i pellets form.
Någon som har någon idé?
Han är känslig för skav har jag märkt vid armbågarna utav gjorden men nu har han tappat i princip all päls där nackstycket på grimman sitter. Har garderat grabben med mängder av ludd etc.
Egentligen är väll avsaknaden av hår bakom öronen inget jag i normala fall skulle reagera på mer än att sätta dit ludd men det i kombination med kraftig fällning fläckvis över buken och ena flanken får mig att fundera på vad det beror på.
Kan det vara någon mask som är i farten?
Någon hudsjukdom?
Eller kliar han sig bara mot ett träd för att det kliar nu när han fäller?
Allergi?
Insekter?
Eksem?
Har inte bytt foder, han har denna helgen börjat gå ute om nätterna (går med greenguard dygnet runt men imorgon ska de börja gå i sandad hage dagtid & då utan grimma + greenguard för att minimera skavet), har inte nyligen bytt stall (1 månad sedan i och för sig).
Ingen skillnad på honom i övrigt, glad, pigg & vaken. Har bra aptit, ingen feber, fina slemhinnor.
Man + svans är orörda.
Buken, de mörkare partierna är där man ser huden igenom.
Ena flanken (på andra sidan ser det bra ut)
¨
Andra sidan, dålig bild men de mörkare partierna är likadana som andra sidan.
Han fäller något absurt just nu och pälsen bara rasar av, ger B-vitamin i pellets form.
Någon som har någon idé?