Kraftfodermängd till åringarna

B

brakis

Hej!
Jag undrar hur mycket kraftfoder ni ger era åringar (födda 05) så här dags på året. Våran förstföling (8 mån) får i princip fri tillgång till stråfoder, men nu ställer jag mig frågan om kraftfodergivan bör ökas, eftersom han verkar växa en hel del. Han får 1/3 kg havre, 2 hg krafft grund, 1 hg krossat korn och mineralpellets.

Det som håller mig tillbaka är en artikel om ett utfodringstest med unghästar (i Frankrike, vill jag minnas) där de unghästar som fick mycket kraftfoder visserligen blev några centimeter större, men också visade en större frekvens av lösa benbitar. Samtidigt minns jag inga siffror på vad som avsågs med "mycket".

Tänkte höra hur ni gör!

Sv: Kraftfodermängd till åringarna

Jag var också lite skeptisk till mycket kraftfoder innan jag pratade med min veterinär som har fött upp hästar i all evighet. Hon räknade ut en foderstat till mina två åringar. Från början så skulle de ha 2kg havre,300g sojamjöl, 75g miner blå och fri tillgång på hösilage. I början räknade vi med att de åt ca 6 kg hösilage men nu när de har blivit större så äter de mycket mer hösilage. Så nu har de tagit sig bra och är runda och fina. Så nu får de 1kg havre 100g sojamjöl, 75g miner blå och fri tillgång på hösilaget.
Det där med kraftfoder mängden beror mycket på vad man har för värden på hösilaget.

Den här tråden kommer nog flyttas till foder men...

Hur mycket kraftfoder som krävs för åringarna beror ju helt och hållet på vad stråfodret innehåller och hur mycket de petar i sig. Våra åringar äter minst 12 kg hösilage per häst och dygn och har kraftfodret anpassat därefter. Med våra värden innebär det för dem 1 kg Nya Krafft Groov, 100 g sojamjöl + salt och mineraler. Detta ska dock snart ökas i och med att de snart passerar gränsen för 1 år.

De är alldeles lagom i hull och blanka och fina. Att unghästar inte ska ha så mycket kraftfoder pga risk för att växa för fort är enligt modern forskning en gammal förlegad myt. Hästar blir så stora som de har gener för och det allra bästa för att få fram en hållbar individ är att de har så jämn tillväxtkurva som möjligt, dvs får rätt mängd foder hela vintern så de inte drar iväg fullständigt hejdlöst på höjden under betet.

Däremot ska ju alltid fri tillgång på stråfoder vara grunden och mängden kraftfoder anpassas därefter. Likaså är inte alla kraftfodersorter lämpliga för föl och åringar.

Förra året när min pålla var ett år så räknade Krafft ut en foderstat baserad på värdena i vårt hö. Enligt den skulle hon äta 2 kg krafft groov + betfor till ca 7 kg hö (hon kunde dessvärre inte få i sig mer än 7 kg hö/dag...) Jag tycker inte att hon växte fortare än vanligt pga stor kraftfodermängd, tvärtom var hon rätt liten undet våren och tog fart först under sommaren/hösten.

Min åring är nu i dagarna 8 månader gammal. Hon står inne på boxvila pga bockhov. Under dygnet inne får hon 1 kg Krafft Pluss Grön, 5 hg betfor (torr) som jag blandar i för att pelletsen ska bli uppmjukade. Sen har hon fri tillgång på hösilage med bra värden. Hon får Krafft Pluss Grön mest för mineral och vitamin innehållet. Sen att kraftfodergivorna är dagens höjdpunkter är ju ett plus. Hon lyckas väl få i sig allt mellan 12-18 kg hösilage under dygnet. Hon ser väldigt fin ut i hullet och har glansig och fin päls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka