Kraftfoder till tävlande häst på bete?

D

Dam

Okej, generellt, hur gör ni med era hästar som nu går merparten av tiden (både dag och natt) på bete med rikligt med gräs? Alltså hästar som fortfarande tränas/ska tävlas under säsongen. Själv rider jag 6 dagar i veckan varierad träning, ska hopptävla inom kort. God kondition och fina muskler har vi lyckats arbeta fram. Har nu dragit ner kraftfodergivan till mindre än hälften, men är rädd att hon tappar eftersom hon går så "hårt". Med betesgång menar jag ute dygnet runt förutom de dagar jag tränat hårt...
Kanske bättre att gå på en linje alltså ute eller inne, punkt. Å andra sidan tror jag att hon behöver sin vila inne efter ett hårt träningspass.

VAD TROR NI?
:bow:

Sv: Kraftfoder till tävlande häst på bete?

Min häst som rids under somrarna för att inte tappa allt för mycket ger jag vanlig kraftfodergiva eftersom att han är så svårfödd. Däremot så byts ju hösilaget ut mot gräs, så du får prova dig fram.

Äter hästen däremot av höet/hösilaget i hagen där det finns gräs så är det ett tecken på att gräset inte är lika näringsrikt längre och då kan kraftfoder samt hö behöva tillsättas.

när jag tränade/tävlade (på högre nivåer) så reglerade vi kraftfodret mkt. efter hur bra betet vart. dvs. om det va kraftig/ny vall eller inte, åkermark eller "bara" kuperad betesmark. dom stod inne natten innan större tävlingar och ibland natten efter (även efter hårdare träningar) reds ordentligt varje dag.

Här kommer det att bli kraftfoder efter ridning. Ingen "boxvila" varken före eller efter tävling/träning, han behöver utevistelsen för att inte bli stel. Skulle jag ställa in honom i boxen i flera timmar efter ett träningspass för att vila så skulle han knappt kunna gå sen. :crazy:

Tack för svar! svarar alla...

verkar som om man får hålla ett öga på hullet alltså. Pållan får hö inne nu de nätter de är inne, knappt hon äter av det. Inget hö i hagen då jag slösar bort det på att ligga och bli dåligt.

Bra tanke med stelheten. Får vara observant på det, men å andra sidan har hon ju varit uppstallad hela vintern och inte visat några sådana tecken vare sig efter träning eller tävling...
Kraftfoder endast efter ridning är ett alternativ också... Alltså en kraftfodergiva om dagen, eller?

Fler åsikter?!
:bow:

Att min häst blir stel kan ha att göra med att han är 20, men å andra sidan så blev han lätt det när han var 10 också iaf om han blev tvungen att stå inte mer än bara natten. Sånt är ju olika från häst till häst, en del blir lättare stela än andra.

Med kraftfodergiva efter ridning blir det bara en gång om dagen ja, om man inte rider två gånger om dagen. Då kan man ju dela upp givan, men de dagar som det vilas på blir det inget kraftfoder. Det får man pröva sig fram till vad som fungerar bäst på sin häst.

Det beror på vilken typ av häst du har och vilken nivå du tävlar på!

Min häst går inte ut på bete, inte ens dagbete, på sommaren. Hon blir för "tung" av allt gräs och väldigt, väldigt trött. Svårt att begära prestation av henne i det läget. Hon tränas och tävlas hoppning på 1,20 nivå med sikte på högre höjder. :D Hon får således stå kvar i vinterhagen, där det kommer gräs, och stå på full kraftfodergiva.

//Alice

Aha, ja nivån är ju så klart avgörande. Vi ligger nog snäppet lägre än er när det gäller höjden. Lycka till ;)
Här är det snarare tvärtom, jag vill gärna att hon går ute eftersom hon har mycket motor och blir något mindre het av att gå ute. En avvägning, går hon ute för mycket blir hon slö... Sen är ju gräsmängden antagligen även den en avgörande faktor. Börjar hon se ut som en tunna (vilket hon gjorde förra året när jag bara red 2 dagar i veckan - då ingen kraft alls mer än som lite godis då och då...) får jag väl tänka om...

Jag var lite ute efter hur andra gör på normala tränings- och tävlingsnivåer, har nämligen förstått att de som inte rider så mycket tar bort kraften helt när hästen går på bete.

Ja, alla hästar är ju så klart olika! :laugh:

Efter hårt arbete får mina stå inne vila, äta kraftfoder, innan det blir hagvistelse igen. Ca 4 timmar vill jag att dom vilar och då får dom även hö inne. Dock, är vädret ovanligt gynnsamt kan dom få gå ut fortare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 966
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka