Kraftfoder till häst med cushings

LMCarlsson

Trådstartare
Jag har en äldre dam med cushings som jag har gett lite sockerfri lucern för att blöta och ge mineraler i. Hon har uträknad foderstat med analyserat hösilage och hon behöver eg. inte kraftfodret i sig det är bara för att få i henne mineraler. Hon har alltid varit kinkig med maten och nu matvägrar hon lucernen (äter hösilaget bra och bra hull), någon som har ett annat förslag vad jag kan blanda mineralerna med som kanske är smakligare?
 
Du kan ge betfiber utan melass, dvs. speedibeet eller kwikbeet. Om hästen är väldigt känslig så kan du för säkerhets skull skölja betfibern i några vatten tills vattnet är helt klart.
 
Hej!

Vad ger du för mineraler? Min tjej vägrar äta såna "aska-mineraler" och vägrar tom äta vad jag nu försöker blanda ut dom i (betfor, lusern mm). Nu har jag turen att hon älskar de pelletterade mineralerna så dom kan jag ge antingen i krubban eller i handen som godis :-).

Min fina fröken vägrar genrellt äta betfor om den: 1. innehåller minsta lilla överskottsvatten, 2. innehåller mineraler eller annat "gift", 3. inte är provsmakad av annan häst. Min häst använder munskänk när det kommer till betfor *suck*.

/Lavinia
 
Jag har en äldre dam med cushings som jag har gett lite sockerfri lucern för att blöta och ge mineraler i. Hon har uträknad foderstat med analyserat hösilage och hon behöver eg. inte kraftfodret i sig det är bara för att få i henne mineraler. Hon har alltid varit kinkig med maten och nu matvägrar hon lucernen (äter hösilaget bra och bra hull), någon som har ett annat förslag vad jag kan blanda mineralerna med som kanske är smakligare?
Behöver du ge mineraler då? Vad är det som inte täcks via fodret?
 
Jag ger mina hästar linklipellets. Det innehåller bara linfrö, vetekli och kalk. Man blöter upp det i varmt vatten några minuter innan servering och hästarna fullkomligt älskar det. Det bästa är att det går att gömma vad som helst i det utan att de märker något. Bonus är att det är bra för magen och jättebra för pälsen. De får en enormt fin vinterpäls, toppen för mina hästar som går på lösdrift.
 
Fast jag hade inte vågat ge en cushinghäst vetekli. Ren linfrökaka däremot kan man ge lite grann men jag hade inte gett linklipellets.
 
Om det bara är selen, kan du inte ge i stötdos 1 ggn/v (som med Tokosel)? Då räcker det ju att du kan truga i hästen att äta krubbmat en gång/v, och då kanske det blir lättare? Och i värsta fall kanske du kan ge ngt med liiiite socker om det löser problemet?

Salt kan du strö på grovfodret.
 
Jag köper linklipellets på Värmlant. Har ingen uppfattning om vetekli är bra eller dåligt för hästar med cushings, däremot sägs just linklipelletsen vara bra för hästar med fång och/eller kolik. Tror att det hjälper till att hålla en god balans i magen. Är dock ingen expert.
 
Min cushingshäst får sköljd betfor med mineraler (pga höets värde) och antioxidanter (QLC), linfrökaka och emellanåt en skvätt linfröolja (som han inte är särskilt förtjust i, därför bara några ggr i veckan). Han var riktigt mager när han fick sin diagnos, nu ca 4 månader senare med medicinering börjar han se riktigt fin ut i kroppen och även om han fortfarande är tunn har han börjat bygga muskler igen.

Min blev jättekinkig med mat i början av medicineringen. Jag provade en del specialfoder men till slut var det bara att inse att det enda han ville äta var sin sockerfria betfor-soppa med linfrökaka som han alltid fått, så då är det det han får.

Antioxidanter ska vara bra för cushingshästar (särskilt E-vit ska vara bra att ge extra) och jag märker skillnad på humöret på min sen han började få extra vitaminer. Jättesvårt att hitta e-vit som inte är baserad på dextros eller majsolja dock...
 
Selen, det andra täcks av grovfodret. Hon får även salt.

Jag gav för selen-e fr granngården. Står bland tillskotten för nöt/svin har jag för mig. En liten plastdunk och dagsgivan var 10 ml. Det är väldigt enkelt att blanda i utan att dom märker det. Annars selevitan och ge det dagligen, blir väldigt liten dagsdos så då behövs inte mkt foder att gömma det i.
 
Om det bara är selen, kan du inte ge i stötdos 1 ggn/v (som med Tokosel)? Då räcker det ju att du kan truga i hästen att äta krubbmat en gång/v, och då kanske det blir lättare? Och i värsta fall kanske du kan ge ngt med liiiite socker om det löser problemet?

Salt kan du strö på grovfodret.

Jag hade nog hellre gett varje dag, då blir det nära på ingenting plus att det inte blir förändring i fodret en gång i veckan, om den nu är kinkig.
 
Jag gav för selen-e fr granngården. Står bland tillskotten för nöt/svin har jag för mig. En liten plastdunk och dagsgivan var 10 ml. Det är väldigt enkelt att blanda i utan att dom märker det. Annars selevitan och ge det dagligen, blir väldigt liten dagsdos så då behövs inte mkt foder att gömma det i.

Protect vitamin e-selen heter den. Finns både som pulver och flytande, granngården/lantmännen.
 
Jag hade nog hellre gett varje dag, då blir det nära på ingenting plus att det inte blir förändring i fodret en gång i veckan, om den nu är kinkig.

Beror ju på hur den är kinkig. Min ena kinkiga äter med god aptit om bara får ibland. Men varje dag är det inte alls lika spännande och äts sämre. Jag tänkte att det räckte med ngn dl lucern tex, så det inte blev så stor förändring. Men absolut att man får väga för mot nackdelar och se vad som passar individen bäst.
En av mina hällde jag selentillskottet i vattenhinken åt, det var enklast för just den :) (Som alltid drack exakt 3/4 av en hink per natt, så bara ge 3/4 hink och med tillskott i. Klart :))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp