Kraftfoder när till gammal häst?

nyaste

Trådstartare
Har en gammal valack på 23 år som sommartid håller sig fin på gräset (om det är bra bete) men behöver rätt mycket extra vintertid (framförallt protein)
Nu satt jag här igår kväll och funderade på när jag ska börja stödfodra med kraftfoder till honom egentligen. Han har fått en liten giva kraftfoder hela sommaren nu, mest bara krubbskrammel då andra har fått, så det har knappast inverkat något alls. Jag vill ju "hinna före" han börjar tappa hull. Han står inne nattetid och har då fått 3kg hö till natten som han har ätit med god aptit.
Jag har fortfarande en gräshage att lägga honom i, där gräset blev nerslaget i Juli. Det har nu växt upp tillbaka och jag tänkte lägga honom och hans kompis där från och med helgen. Jag har lagt märke till här hos oss att det börjar vara höst lite redan :mad: (det är kallare, löven har börjat gulna osv.) och började då fundera över näringen i gräset som finns kvar. Är det alls någon näring att tala om längre?
När börjar ni öka på kraftfodret till era gamlingar? Och ni som har dem inne nattetid, hur många kg hö får dom den här årstiden?

Sv: Kraftfoder när till gammal häst?

Min 24 har fått lite kraftfoder hela sommaren för vi har ganska lite bete och han är fin i hullet , dvs inte alls fet. Går på lösdrift i ny hage med mera mat nu så jag har minskat ner till varannan dag.

Du kan införskaffa ett viktmåttband och mäta varje morgon. Det gör jag. Själva viktangivelsen stämmer ju inte men du ser på en gång om det minskar och kan då snabbt sätta in åtgärder.

Du ska öka eller i alla fall se till så att han får tillräckligt med foder när han börjar tillverka sin vinterpäls. Vet ju inte riktigt var du bor men här hos mig nere i södra Sverige är det nu i början av augusti. Just pälstillverkningen tar mycket kraft från hästen och den börjar lite mer än en månad innan men ser den med blotta ögat då hästen börja fälla sommarpälsen. Samma på vintern så det är i januari/februari som man ska öka fodret för då börjar den tillverka sommarpälsen.

Tack för svaren! :) Så med andra ord så är det bra om jag redan nu börjar öka lite på protein intaget till honom, med tanke på vinterpälsen och liknande, så att han inte faller ur. Börja vänja in nu för att sedan sakta öka i takt med vädret. Tänker jag rätt då?

Min ponny (18 år) har jag börjat stödfodra. Den yngre, större ponnyn klarar sej kalas på gräset som finns kvar, men det är inte tillräckligt med näring i det för att lill-ponnyn ska hålla sej fin trots att det är ganska högt. Jag har börjat med ett halvkilo lucern per dag och kommer öka på det allt eftersom. Jag brukar precis som andra har nämnt få öka när hon sätter vinterpälsen, det tar på henne... Hon har börjat redan här i dagarna har jag märkt.

Mvh Domino_s

Ja, det kan nog vara dags nu med stödfodring. Näringen i gräset börjar successivt avta nu och vinterpälsen börjar sättas. Jag har iofs stödfodrat min gamling (27 år) hela sommaren för han har lite svårt att klara sig på enbart gräs, men börjar nu så smått trappa upp ännu mer på maten. När en gammal häst väl har börjat falla ur brukar det gå med en väldig fart och det är ofta svårt att få upp dem i hull sedan (har jag själv fått erfara).

Med tanke på att gamla hästar har 75% sämre insulinkänslighet än unga (mao gamla hästar blir IR) så tycker jag inte du skall ge något kraftfoder öht.

Ge lusern och betfiber istället.

Med tanke på att gamla hästar har 75% sämre insulinkänslighet än unga (mao gamla hästar blir IR) så tycker jag inte du skall ge något kraftfoder öht.

Ge lusern och betfiber istället.

När det gäller socker, stärkelse m.m. så har jag koll på hur mycket mina hästar får i sig. Så det är det ingen fara med. Har en häst i stallet som ska ha så lite som möjligt av detta och samma linje kör jag med gamlingen också, dock finns det lite mer "spelrum" när det gäller honom.
När jag pratar om "kraftfoder" så gäller det allt foder som finns i säckar till hästar för mig, också lusern och liknande. Japp, kanske fel att tänka så, men det är samlingsnamnet på alla "säckfoder" i min värld :)

Senast ändrad:

Kraftfoder är havre, korn, kli osv. Bara för att något är i en säck så blir det inte kraftfoder. ;) Lusern och betfiber är grovfoder! Fullt möjligt att ge det som enda foder till och med.

Jag har börjat ge K-t Muskel, baserat på potatisprotein, till mina. (25 och 22 år). Samt fibergi.

Potatisproteinet gör otrolig skillnad för dem.

Kraftfoder är havre, korn, kli osv. Bara för att något är i en säck så blir det inte kraftfoder. ;) Lusern och betfiber är grovfoder! Fullt möjligt att ge det som enda foder till och med.

Jo, jag vet, men var och en har sitt som de talar om ;) Lusern är tidigare testat, men han är inte förtjust i det. Sojaprotein har jag gett tidigare vintrar på grund av att det är det enda jag har funnit som kan ge honom det protein han kräver, utan att energin har bestigit mount everest. Då jag får årets höanalyser så vet jag hur mycket jag behöver tillsätta (om jag behöver, men tyvärr så tror jag att jag måste även i år) Satt däremot och funderade på när det är bäst att börja så att han inte hinner falla ur.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: Masse
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 907
Senast: Lepidus
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama