Kraftfoder för avelsston på bete kontra uppstallning..

Thera

Trådstartare
*Jättetacksam för svar!*

Nu börjar ju snart betessäsongen, mitt sto och föl går nu ute dygnet runt och får bara hö på kvällen, som de knappt äter upp.

Min fråga är om ni har samma ranson kraftfoder när de går på bete som när de står på stall och äter hö?

Eller hur mycket ändrar ni?

:bow:

Sv: Kraftfoder för avelsston på bete kontra uppstallning..

Beror på hur gott om bete man har och hur stoet håller hullet. Vissa ston klarar sig bra på bara bete medan andra behöver massor med kraftfodertillskott trots bra bete.

Att dina pållar inte äter upp höet beror nog mest på att gräset är godare, även om det inte är tillräckligt mycket av det ännu.

Tack för ditt svar! Då ställer jag en knepig följdfråga:

Kan du säga hur mycket ett visst sto kommer behöva på bete utifrån hur mycket hon fått inne?
Alltså står de givorna i förhållande till varandra?

Jag frågar eftersom jag har en digivande märr som uppstallad fått 3 kg av Hippos mest proteinrika färdigfoder (samt fri tillgång på bra hösilage).

Frågan är om hon kommer behöva lika mycket på bra bete. Antar att jag kommer märka det, men visst låter det väl mycket med 3 kg?

Nej inte för mycket, vårt sto som är svårt att hålla hull på äter flera kg kraftfoder nu fast hon går ute dygnet runt och helst inte äter upp sitt hö utan hellre äter gräs. När hon är odräktig så klarar hon sig på enbart gräs max 14 dagar i juni, sedan får man tillskottsfodra. Så vi lär få fodra med kraftfoder parallellt med betet nu hela sommaren när hon har föl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 295
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka