Kraftfoder en gång om dagen!!

P

Panter

Kan man ge kraftfoder bara en gång om dagen? Min häst får 1 kg havre och 0,4 kg betfor. Vid samma tillfälle en gång om dagen. Går det eller kan man inte ge så mycket på en gång?:confused:

Skulle egentligen vilja ge 2 kg havre men det går väl inte om man bara ger en gång om dagen?

Står i ett lösdriftstall där man får sköta kraftfodret själv..:crazy:

Sv: Kraftfoder en gång om dagen!!

maximala givan är 400 g stärkelse per 100 kg häst och gång..
dvs lätt översatt ca 400 g spannmål per 100 kg häst och utfodringstillfälle.. foder som inte innehåller så mycket spannmål kan man ge mera av..

så en häst på 500 kg tar lätt in 2 kg havre och 400 g betfor..

Mina hästar får bara en gång om dagen med kraftfoder. Dom högdräktiga får 2 ggr den sista månaden. Då får dom vid lunch tid. Inte annars alltså.

Okej, Det var skönt att höra! Så då skulle jag kunna ge 2 kg havre..

Min häst får också bara krafft en gång om dan ( 0.5 kg ) men så får han ju grovfoder (hösilage) flera gånger dagligen, det tycker jag är fullt tillräckligt [ dock står han på box ].

Bättre desto fler gånger om dagen men självklart så går det...:) :banana:
men har du möjlighet så är det bättre med fler---

hur mycket väger hästen din?

Panter skrev:
Kan man ge kraftfoder bara en gång om dagen? Min häst får 1 kg havre och 0,4 kg betfor. Vid samma tillfälle en gång om dagen. Går det eller kan man inte ge så mycket på en gång?:confused:

Skulle egentligen vilja ge 2 kg havre men det går väl inte om man bara ger en gång om dagen?

Står i ett lösdriftstall där man får sköta kraftfodret själv..:crazy:

Det är nog bättre om du delar upp det på 2ggr/dag

skrev förvisso till Panter då.. men men, ger du vid ETT utfodringstillfälle 2 kg Spannmål till hästen på 460 kg?

spannmål är allt oprocesserat spannmål.. dvs havre, korn, vetekli men ej müsli, pellets, betfor osv..

BeastieBabe skrev:
maximala givan är 400 g stärkelse per 100 kg häst och gång..
dvs lätt översatt ca 400 g spannmål per 100 kg häst och utfodringstillfälle.. foder som inte innehåller så mycket spannmål kan man ge mera av..

så en häst på 500 kg tar lätt in 2 kg havre och 400 g betfor..
Maximalt 200 g stärkelse per 100 kg o giva!!
PL

oj ja så var det :o
men 400 g spannmål per 100 kg häst gäller ändå :)

Jag började ge min förra tävlingshäst kraftfoder en gång om dagen men han fick gallor av en så stor giva på en och samma gång, så jag fick dela upp givan till två tillfälle... ha koll

varför skriver du inte hur mycket hästen väger och hur stor givan var?
Annars kan jag inte utläsa nånting alls av ditt inlägg.. och det jag skriver är Rekommendationer efter forskning, inte undantagen.. ALLA hästar får nämligen inte gallor av maximalt foderintag..

Källa: Hästens näringsbehov och utfodring av C.Planck 2003

BeastieBabe skrev:
skrev förvisso till Panter då.. men men, ger du vid ETT utfodringstillfälle 2 kg Spannmål till hästen på 460 kg?

spannmål är allt oprocesserat spannmål.. dvs havre, korn, vetekli men ej müsli, pellets, betfor osv..

Jag ger den på 460 kg 2kg hippo per dag så det är ju inte till mycket hjälp.

näe, Hippo är juh ett processerat färdigfoder.. men ändå så råder Hippo Foder till att ge max 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst.. lite skumt tycker jag..
hittar tyvärr inga direkt siffror på andelen stärkelse i hippos foder.. jag får ta å maila dom och fråga..

men det är även skillnad på högpresterande hästar och konvalecenta hästar.. då en högpresterande häst har en högre förbränning och förmodligen klarar av mer kraftfoder än en konvalecent häst.. och det är kanske enligt en konvalecent häst man sätter riktlinjerna för att det aldrig ska kunna misstolkas..

Det blev mycket funderingar i mitt huvud nu kan jag säga :D

Min häst väger ca 500 kg... Kan man ge 2 kg havre då?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar