krafft protein

panzy

Trådstartare
Har tänkt att börja ge gammelpållan krafft protein eftersom hon är bukig och det verkar var det enklast sättet att få i henne mer protein utan att höja MJ speciellt mycket (då hon inte arbetar och lätt blir fet + överpigg)

ska man då börja försiktigt och sen öka eller behövs det inte??? vad ska man börja med???
 
Man ska ju bara öka krafftfodet med ca ett kg i veckan och om hästen inte har fått just det krafftfodret på länge, eller aldrig innan så börja ännu försiktigare. Finns det inget billigare än att köpa färdigblandat fodet??? Korn är ju mycket protein i men hästen blir inte så het av det...
 
Av egen erfarenhet är Krafft protein DYRT. Ett billigare alternativ är Soja som innehåller 50 g mer protein per Kg och 0,6 MJ mer energi och det är mindre än hälften så dyrt i kilopris..

om vi nu låtsas att du ska ha 150 g extra protein/dag i foderstaten från ett proteinfoder så betelar du 5:50:- för krafft protein och 2:20:- för sojan. det är 100 kr skillnad per månad..

nu tog jag just bara upp det här med priset på kraftfodret, soja kanske inte passar in i din foderstatsuträkning eller så kanske hästen inte tål sojan.. men jag skulle ha testat soja först eftersom att det är det billigaste alternativet om man har ett proteinfattigt grovfoder..
ytterligare ett alternativ är Lusern men om du ska ha 150 g protein av det så kostar det 5:70:-/dag vilket är ännu dyrare än Krafft Protein..
 
Ordet bukig tycker jag verkar lite vagt tycker jag. Är det verkligen bukig hon är eller är hon för tjock? Detta är två olika saker nämligen. Hästen kan vara buklig utan att vara tillräckligt fet. Läste här på Buke om en tjej som faktiskt hade ökat grovfodergivan på en bukig häst (bytt ut endel hö mot halm för att inte få för mycket MJ) och hästen hade blivit "slimmad" och fin. Som sagt ett andrahands tips om det är bukig hon är. Så som sagt om du inte själv redan vet det så fundera över om det är fet eller bukig hon är. Det "bukiga" behöver inte nödvändigtvis ha med för mycket mat att göra.
 
Soja är inte lika anpassat till hästar som krafft protein. Hästen tillgodogör sig proteinet i krafften bättre alltså. Det behöver inte bli speciellt dyrt. En säck som kostar ca 330 kr räcker ju några månader.
 
Tänk på att kolla bäst före datumet om man ska ha fodret i flera månader så att det inte blir gammalt! ;)
 
hon är bukig, förra våren hade hon "hängmage" samtidigt som man kunde räkna revbenen på henne...

vill hellre använda krafft protein då jag tycker det är enklare att fodra med då hon inte får något annat kraftfoder... ville ju inte ha mer MJ så då verkar ju inte soja vara bättre...
 
Soja är inte lika anpassat till hästar som krafft protein. Hästen tillgodogör sig proteinet i krafften bättre alltså. Det behöver inte bli speciellt dyrt. En säck som kostar ca 330 kr räcker ju några månader.
Sant. Till en ponny behövs det knappast (är snarare olämpligt) med några många dl krafft protein per dag. Det innheåller ju så pass mkt protein per kg... även med ett lågt proteinvärde på hö så lär det väl inte röra sig om så stora mängder av detta.
 
och varför skulle en säck räcka i flera månader om man måste använda ½ kg av det varje dag? och har man ett dåligt hö i ett stall kanske det inte bara är en häst som äter det utan 4 st.. då räcker säcken i 2 veckor ungefär.. (eller är det du som bestämmer hur mycket hästen ska ha?)

Polarens mammas häst går på soja och det funkar kanonbra, de har nämligen ett hö som innehåller 7,2 MJ energi och 12 g protein, dvs en kvot på 1,66..

och även om vi låtsas att hästen inte tar åt sig allt proteinet från sojan så tar den ändå åt sig mer än hälften och det blir billigare ändå..
 
Varför skulle det vara olämpligt till ponnyer?
Oj! Såg att jag skrivit så att det kan tolkas fel. Jag menar inte att krafft protein är olämpligt i sig, men snarare att åtskilliga kilo av det fodret troligen är det! :p
Eftersom det har såpass hög proteinhalt så behövs ju inte så mycket.... det var SÅ jag menade alltså... :crazy:
 
Jag ger oxå proteinpelletsen trots att de är dyrare. Dels eftersom de är lättare att ge som enda kraftfoder och dels eftersom proteinet i sojan säga vara sämre för hästar.

Är det ngn som vet var sojat kommer ifrån? Proteinet i pelletsen kommer till största delen av raffinerad potatis.
Kanske går jag över till soja senare när han får annat(mer) kraftfoder. Just nu får han mest hö och bara lite tillskott av kli, betfor och protein för att få till behoven.

Dessutom så är det en maxgiva på soja. Har jag tex en häst på 500kg så kan jag max ge 190g protein med hjälp av soja och jag skulle helst inte vilja så mkt att jag hamnar på gränsen till maxvärdet.
Det blir då ett halvt kg soja.
Då ger jag hellre ett halvt kg av pelletsen som är smakligare för hästen och där jag kan ge mer än så (om det behövs) utan att vara orolig.

Ska jag bara ge lite extra protein så jag inte var i närheten av maxdosen kanske jag skulle ge soja men förmodligen skulle jag nog hellre ge extra lucern.
 
Soja är en restprodukt som man får när man utvinner olja ur sojabönor.. det är som vi vet proteinrikt, smakar bra och är rikt på selen..

Christina Planck verkar inte ha något negativt att säga om soja som hästfoder.. eller vet du något om sojaproteinet som Planck inte vet? :smirk:
*sitter med nyaste boken i handen*
 
Varför måste man övertalas till att ge soja när man inte gillar det? Jag skulle tex behöva ge 0,4kg soja till ponnyn för att täcka upp proteinet i foderstaten och då hon bara äter kraftfoder en gång om dagen och inget annat så känns det inte så kul med det.

Då ger jag hellre liter mer pellets, som hon dessutom gillar och som är lättare att fodra som enda kraftfoder.

Krafft Protein innehåller inte lika mkt stärkelse som soja och det sägs ju att hästar är känsliga för stärkelse.

Och smakar bra, har du frågat alla hästar?
 
Vad många inte tänker på när det gäller sin älskade snuttegulliga hästälskling är att man kanske inte behöver köpa det absolut dyraste sakerna och fodret till dem.. och många tänker inte förrens efteråt på att dom kanske inte behövde köpa foder som va dubbelt så dyrt och täckena som kostade 4 ggr så mycket.. att dom kanske borde ha lagt pengarna på annat som dom behöver.. Ekonomi kallas det när man tänker efter litegrann..

alla hästar är inte känsliga mot stärkelse, skimmlar och hästar med vita tecken har mer problem med stärkelse än enfärgade icke-skimmlar.. MEN det är inte alla som skimmmlar som har problem med det utan bara en del, men jämfört med enfärgade icke-skimmlar så är det vanligare med olika hudåkommor orsakade av för stärkelserikt foder..

för ditt problem med att du skulle behöva ge 400 g soja så kan jag tipsa som Lusern som är protienrikt och bra om man har ett dåligt hö eller behöver mer proteiner..

om det smakar bra ska du fråga Christina Planck om eftersom det är hon som uttalat sig om saken..
 
Jag tror nog att C.P oxå vet att det finns en maxdos på soja. Det finns säkert en anledning till det och jag tror mig ha hört att det har med typen av protein som ingår att göra.
Då drar jag slutsatsen att den sorts protein som finns i soja är mindra bra för hästar och ger hellre annat proteintillskott där jag inte vet om att det finns någon maxgräns.
 
Knepigt med lusern om man behöver ge så pass mycket som 400g soja iom att lusern innehåller 1/3 av proteinet (om inte ännu mindre) av sojan, men man får ju även med mer energi.
 
Hur mycket protein behöver du ? Vetekli har ju hyffsat med protein samt lite mindre MJ (Mj: 8,5, smb.rp: 108)...Krafft Breed har mindre Mj än Krafft protein (MJ: 10, Smb.rp: 200), sen finns som nämnts Sojan och även jäst. Soja och jäst är ganska likvärdiga i Mj och smb.rp. Även Krafft Rehab (specialfoder visserligen) har mindre MJ än Krafft protein (MJ: 10, smb.rp:110).
 
jag menade att man kunde ta av båda sorterna, jag kanske var lite otydlig.. själv skulle jag inte ge BARA soja eller BARA lusern eller om hästen behöver proteiner.. visst kan det va bra för en själv att bara ha ett foder att hålla reda på men det är sällan det funkar med att bara ge hö och ett sorts kraftfoder..

fast jag har inte räknat foderstater så länge, så det kanske inte gör något om värdena är lite hit och dit bara ett eller två värden är bra?
 
jag tror mig ha hört att det har med typen av protein som ingår att göra.

det där låter grymt vagt.. det finns ett kraftfoder som kallas oljekraftfoder som man inte ska ge för mycket av pga att de innehållet ett gift, nu hade jag inte tagit med det på min sida (som förövrigt inte alls är riktig angående fodret) och om det nu är protinet som är skadligt i större mängder så är det vara bara bra att det finns en maxgiva på det.. ger man hälften av maxgivan bör hästen vara helt utom fara..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 070
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 440
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp