Kotledsinflammation

Ainon

Trådstartare
Vad är det egentligen för prognos för en häst med kotledsinflammation?
Tänkte i fråga om hästen vanligtvis blir helt bra och om det isåfall senare kan komma tillbaka lätt?

Gör det någon skillnad om hästen i fråga har kotledsinflammation på alla 4?

Sv: Kotledsinflammation

Kotledsinflammation är sällan primärproblemet, utan helt enkelt sekundärhälta. Ofta är det något annat; ridning, underlag, rygg (sadel etc) som spökar och ger överbelastning genom ett felaktigt rörelsemönster.

Om hästen visar rena plåtar och man lyckas hitta (och lösa) ursprungsproblemet anser jag att prognosen är god för att hästen ska hålla.

Senast ändrad:
Sv: Kotledsinflammation

eftersom kotledsinfl oftast är ett sekundärt problem, dvs hästen får det pga överbelastning eftersom den eg har ont någon annanstans, så beror ju prognosen då på om man lyckats eliminera grundorsaken till varför hästen fått det. gör man det så behöver den ju inte få det något mer.
sen antar jag att det beror på hur halt den varit och hur länge, att gå med inflammationer en längre tid kan ju aldrig vara bra. tror nog att det är bäst att rådfråga vet från fall till fall om prognos och framförallt vad som kan vara den bakomliggande orsaken till att den fått inflammationen.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka