Kotledsinfl - behandling

BernT

Trådstartare
Finns det någon alternativ behandling för kotledinsflammation?
Min häst har haft det ett upprepat antal gånger och är sprutad runt 6 gånger (tror jag det är) med allt möjligt.
Både röntgad och ultraljudad.
Och nu senast blev han friskförklarad i december tror jag det var (november-december, runt där) och trots att jag ännu inte rider normalt (eller ja, nu rider jag inte alls) så har det kommit tillbaka.
Han har blivit utdömd för det, men jag vill ändå kolla runt ifall det finns något vi missat att göra.
Eller är det bara att inse att det är kört?

Sv: Kotledsinfl - behandling

Återkommande kotledsinflammationer tyder på att hästens kotleder blir för hårt belastade eller felbelastade. Hur tränar du? Underlag? Variation?

Ta ett snack med en välrenomerad hovslagare också, de kan göra underverk med avlastande beslag.

Lollo

Sv: Kotledsinfl - behandling

Skulle kolla hästen hos en bra ET eller kiropraktor. Min häst har oxå hade återkommande kotledinflamationer, blev friskförklarad för 3:e gången förre veckan. Då hade hon fått IRAP behandling istället för kortison och tuppkam.

Redan första gången hon fick kotledsinfl. tog vi henne till en ET som kontraterad snett bäckene och lite snedhet i några kotot på ryggen. Efter detta har vi åkt regelbundet till en kiropraktor som kollat henne och även hon konstaterad samma sak som ETn. Nu senast tyckte kp:n att hon kändes fin i ryggen men hitta dock en liten låsning mellan två halskotor som hon trodde kunde vara orsaken till infl. denna gången.

Min häst har nu även blivit skodd på ett litet annorlunda sätt än tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka