Kostnad för mat och sand

S

Sotis

Vad kan kostaden per unge, som får stanna hos mamman i 12 veckor, ligga på om man bara tittar på maten och sanden?

Inte tester, leksaker, maskmedel, vaccin och annat utan bara själva "dagliga driften". Inte heller extra mat till mamman ska ingå.

Om vi räknar på bra mat som Mjau och lite BARF, täta byten i lådan och bra sand men inte den dyraste.

Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret? Eller har någon räknat ut exakt, till och med? :)

Sv: Kostnad för mat och sand

1500 för min kull på tre, alltså? Hmmm okej, det kan nog stämma men känns i den svidande plånboken som det varit mer... :crazy:

Kanske för att mamma Trassel äter som en häst och faktiskt är rätt tjock, ser inte alls sliten ut som hon gjort efter de andra kullarna. Pälsen är riktigt fin! Hon väger nu, när kullen är 9 veckor, mer än vad hon gjorde innan hon blev med ungar. Och de snuttar en hel del, inga tendenser till att vänja av dem där inte...

Tror jag kan tacka BARFandet för det, att hon mår så bra. :)

Jag räknade så gott det gick för våra ungar, och det hamnade på ca 700kr/unge på 12 veckor, 13 veckor för en av dem, inkl avmaskning dock... Och vi hade sex stycken :eek:

Kattungarna kostade lika mkt per månad som våra två hästar gjorde tillsammans! :crazy:

Jag vet inte exakt och kostnaderna beror ju givetvis på vart man handlar. Jag köper kött väldigt billigt och kommer säkert billigare undan än många på matsidan. Jag kan sätta mig och kolla igenom kassaboken lite senare. ;)

Min hona äter mer än dubbelt så mycket mot normalt när hon har ungar, så det går allt åt bra mycket mer mat. Hon är dock i väldigt fint skick, och jag är också övertygad om fodret är en starkt bidragande orsak till det.

Jag räknade så gott det gick för våra ungar, och det hamnade på ca 700kr/unge på 12 veckor, 13 veckor för en av dem, inkl avmaskning dock... Och vi hade sex stycken :eek:

Kattungarna kostade lika mkt per månad som våra två hästar gjorde tillsammans! :crazy:

Kostar era hästar bara 175 kr per månad och häst???:eek:

Det är nog det billigaste jag nånsin hört att någon haft en häst, enbart hovslagaren brukar ju gå loss på mer, och sen måste ju hästen äta och bo också. Hur har ni lyckats pressa hästkostnaderna så mycket?
:confused:

Så som jag fick det till, alltså 700 per kattunge (700x6) och sen det delat på tre månader. Det fick jag iaf till 1400. Alltså 6 kattungar kostade 1400 för dom per månad. Och det kan man mkt möjligt hålla två hästar för i en månad.

Första månaden kostar ju ungarna inte mycket extra eftersom de bara diar, det är nu mot slutet av de tolv veckorna de äter som hästar och använde sand därefter.:p

Kul att läsa om jämförelsen med häst! Jag i min enfald antog hö och vad de nu äter mer var jättebilligt.... Typ nåt man skördar själv på egen mark... (som ni förstår är jag helt rudad på häst)

Ska man ta med alla faktiska kostnader för kissungarna blir det rätt mycket, tror jag. Veterinärbesöken, avmaskning till både mamma och ungar plus att kastraten fick en extra omgång han med, annonskostnad, telefonsamtal, resekostnad osv. Plus leksaker, nerrivna sönderslagna blomkrukor, ganska många vid det här laget :crazy: osv...

Även att föda upp en huskattskull är rätt dyrt, känns mer nu när jag är skild och ensam mamma. 700 skulle jag tro är närmare sanningen men de har ju fått bra varierad mat. Älgkött har jag fått gratis, men billigt kött är svårt att få tag i för mig.

Om det blir nån fler kull nån gång i framtiden ska jag göra en liten kassabok, för skojs skull.

Så som jag fick det till, alltså 700 per kattunge (700x6) och sen det delat på tre månader. Det fick jag iaf till 1400. Alltså 6 kattungar kostade 1400 för dom per månad. Och det kan man mkt möjligt hålla två hästar för i en månad.

Ja precis! Och man klarar lätt 2 hästar under 1400kr/mån med eget stall, och eget hö med toppenvärden så att de täcker samtliga behov. :D

Du har rätt, jag tänkte fel. Men att hålla en häst för 700 kr per månad låter även det galet billigt, tio gånger så mycket är väl mer vanligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 703
Senast: mackan
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 774
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar