Kostnad för pass?

Nixehen

Trådstartare
Blivit ombedd att ta mig an en 3årig korsning (vbl/bruksnordis) utan pass. Ägaren ska isåfall stå för passkostnaden men vill veta vad det kan tänkas kosta att ta fram ett pass åt henne?
Antar att det blir SH som jag vänder mig till, enligt deras hemsida kostar själva passet 1080kr - men tillkommer gör ju id-kontroll, chip och ålderbestämning av veterinär. Kan veterinären göra id-koll och chippa också?

Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan tänkas kosta? Ska ringa imorgon, men då det brinner lite i knutarna så vore ett hum en fördel. :)
 
Sv: Kostnad för pass?

runt 2000kr tror jag också vi hamlade på. En shettis/welsh utan stam. Var rätt smidigt, åkte in till kliniken och sa typ, gör så han kan få pass. Så kolla dom ålder på tänder, chippade, plockade dna (svans) och allt sånt åt oss. Sen skickade vi bara in det. Fick passet hyfsat snabbt sen med.
 
Sv: Kostnad för pass?

Tack för svar!
Ungefär de siffrorna jag räknat på med andra ord, häruppe verkar det som att man får lägga på en femhundring till dock. :)
 
Sv: Kostnad för pass?

Ny vet jag ju inte om hästen är oregistrerad men antar det och att man ev vet något om stammen, då står det så här på SH:s hmesida om pass och kostnader för det.
"Känd eller delvis känd härstamning - utan betäckningsrapport

Tidigare i Sverige oregistrerad häst utan pass
Följande handlingar skall bifogas ansökan då hästen har känd eller delvis känd härstamning men ingen betäckningsrapport alt. ej redovisad eller ej betald betäckningsrapport:

Tänk på att stoets ägare automatiskt skrivs som uppfödare till avkomman i passet (hästen som registreras). Var noga med att ägarbyte på stoet är gjort eller skicka med uppgifter om eventuell annan uppfödare med underskrift och datum av stoägaren.

1. Härstamningsverifikation enligt ett av följande alternativ:
a) DNA-typning mot enbart fadern om fölet är identifierat vid moderns sida, under fölets födelseår för full härstamning
b) DNA-typning mot far och mor + åldersbestämning enligt tänder (utförd av veterinär) om hästen inte är identifierad vid moderns sida under födelseåret för full härstamning.
c) Om fölet är identifierat vid moderns sida, under fölets födelseår, kan passet fås med känd moder och okänd fader.

2. Chipmärkning - ska utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär.
Chipmärkningsrapport inklusive ev. lösa streckkoder samt ett kuvert med tagel skall bifogas med ansökan.

3 Konturdiagram – skall medfölja enligt ett av följande alternativ:
a) Om konturdiagram önskas infört i passet ifylles signalementsbeskrivning av ID-kontrollant på särskild blankett.
b) Annars fyller hästägaren i konturdiagram på ansökningsblanketten (kommer då ej att vara infört i passet).

4. Ägarbevis - vem som äger hästen skall styrkas enligt ett av följande alternativ:
a) Kopia av köpekvitto/avtal insändes. Viktigt att det framgår hästens namn, datum vem som är köpare och att det finns underskrift av både säljaren och köparen med ev. namnförtydligande.
b) Om kvitto/avtal saknas skrivs ett alternativt ägarintyg, där två ojäviga personer med namn och kontaktuppgifter intygar ägandet.
5) Ansökningsblankett för utfärdande av hästpass (skrivs ut från hemsidan)



Kostnad: 1000 kr + postförskottsavgift 75 kr (oavsett hästens ålder)
(Eventuella DNA-kostnader tillkommer, dessa faktureras av SLU) "
 
Sv: Kostnad för pass?

Ja den kostnaden och den infon hade jag redan hittat, vilket står i mitt första inlägg. ;)
Frågan var vad tandkontroll och id-kontoll+chip kostade. Men det har jag ju fått svar av från andra så det redde ut sig ändå. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp