Kostnad att sterilisera en hona?

Kaki

Trådstartare
Har hittat en 6årig cornish rex-hona som jag funderar på att köpa. Hon är osteriliserad. Vad kostar det ungefär att operera en honkatt? Är det sämre för att hon är äldre?

Eller kan hon lika gärna vara fertil resten av livet när hon varit det hittills? Jag har inga planer på kattungar då jag inte har någon erfarenhet av uppfödning och sånt.

Och worst case scenario.. Jag köper en katt som blir dödligt sjuk. Vad kostar en avlivning?
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Och menade nog kastrera, inte sterilisera. Alltså ta bort hela livmodern och de :)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

En kastrering kostar nånstans runt 900-1200 kronor beroende på klinik.

Avlivning tror jag går på lite mindre än en kastrering, kanske runt 5-700 kronor. Dock vet jag inte om det kostar extra om kliniken ska ta hand om kroppen efteråt, finns ju ganska många alternativ på den fronten och jag vet inte vad som är "standard".
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Kastrering av hona brukar kosta från 800 kr. Kostnad för avlivning får man alltid förr eller senare, och i kostnaden på knappt 700 kr brukar omhändertagande av kroppen ingå.

Om katten är i övrigt frisk är åldern inget hinder för kastrering. Många avelshonor kastreras vid en ålder av 8-10 år. Det gör man för att slippa framtida sjukdomar i livmodern, trassel med p-piller och ökad risk för juvertumörer.

Kolla upp om hon är försäkrad, för i så fall kan man nog föra över försäkringen så att du slipper karenstid. Annars har du en karens på 20-30 dagar beroende på bolag.
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Okej, ska göra det. Såg att för nyförsäkring av katt fyllda 6 år så krävs veterinärintyg och ska katten besiktas så blir det ju en himla massa pengar i slutändan.. Får hålla tummarna hon är kastrerad :)

Men vad säger emot att låta henne vara fertil? Hon kommer hur som leva som innekatt som hon hittills har gjort. Med promenader i koppel. Så kommer inte behöva ge ppiller och därav ingen ökning av cancer. Eller?

(Förutsätter hon inte är en sådan hona som löper varannan vecka nu när hon ändå fått vara som hon är i 6 år)

Btw nu när jag ändå har buke på tråden. Kan man ta kull på en hona på 7-8 år som aldrig haft kull förut? Vad är "maxåldern" utan att få onödigt stora risker? (Teoretiskt ifall jag om 2-3 år ändå vill ta en kull.. Om hon inte kastreras)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

en honkatt som är okastrerad är en plåååga. Jisses, vilka jäkla skrik när dom löper...
Det är inte hälsosamt alls för en katt att äta p-piller. Bättre kastrera.
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Ja, det kostar att ha katt, men jämfört med utlandsresor och många andra nöjen är det inte mycket pengar med tanke på hur stor glädje man har av dem. Inköp, kastrering, avlivning m m är engångskostnader som inte blir mycket per år om man beräknar det på kattens livstid. Som alltid är det en fråga om vad man prioriterar i livet.

Det är inte rätt att låta en katt hålla på att löpa. Det är stressigt och plågsamt för den och oftast även för ägaren. Tanken med en omplacering är nog ofta att katten ska få det bättre än tidigare.

Maxåldern för första kull är ca 3 år.
 
67

Btw nu när jag ändå har buke på tråden. Kan man ta kull på en hona på 7-8 år som aldrig haft kull förut? Vad är "maxåldern" utan att få onödigt stora risker? (Teoretiskt ifall jag om 2-3 år ändå vill ta en kull.. Om hon inte kastreras)

Tycker du ska slå bort den tanke att ev ta en kull på den 6åriga honan om 2-3år. Riskerna ökar ju äldre katten blir, stelt bäcken, värksvaghet mm De kan sluta med att honan dör.
Om man inte har tagit en kull på henne förut kan de finnas en anledning så jag hoppas inte du köpte henne för att tjäna snabba pengar:crazy:
Vill du avla köp en kattunge och lär dig en massa om rasen om du vill ta kull på en cornish rex.

Kastrera den 6åriga honan
 
Sv: 67

Ni kan sluta dra snabba slutsatser, jag vill inte ha snabba pengar på ett avelsdjur. Vad jag fattar så är det dessutom dyrt att ta ungar på en raskatt, med veterinärbesök, sprutor, märkning, rasklubben osv. Jag undrade bara vad maxåldern räknades som och nu har jag fått svaret att hon redan nu är för gammal för att vara rimligt.

Har inte köpt henne än men ska köra upp och hälsa på henne på lördag :D Om allt känns bra mellan oss, när vi lärt känna varann några timmar, så kommer hon få följa med mig hem :love:
 
Sv: 67

Jo självklart! Fast nu skrev jag det som om jag skulle ta på katten i fråga.

(Men det går säkert göra billigt.. Okastrerade hanar utomhus finns det gott om.. Och kattungar behöver ju inte reggas, eller det vet jag faktiskt inte? Men det finns ju ungar för 100kr styck att köpa, de kan inte ha varit så dyra att föda upp för jag tror inte någon kattägare vill gå massa minus.. Rent krasst från verkligheten)

Men bra omvårdnad ska såklart alla katter ha oavsett ras/inte ras! :)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Nu menade ja ju de mest grundläggand sakerna som avmaskning, vaccinering och id-märkning på kattungarna samt veterinärbesök:crazy:
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Jag har betalat mellan 750 och 950kr för kastrering av hona hos 3 olika veterinärer de senaste 2 åren. Har fem honor som haft kullar och jag har efterhand kastrerat dem för att inte få fler, därav antalet. ;) Så räkna strax under 1000:-. På våren brukar de dock ha lägre priser på en del kliniker - neråt 500-600 kr.

En katt bör ha sin första kull vid senast 2 års ålder om jag inte minns fel. Minns att jag hörde mig för om det när våran första hona blev oväntat dräktig, hon skulle precis fylla 2.

Ska katten vara inne behöver den ju inte kastreras för den sakens skull. Men däremot kan de ju bli lite oroliga och stöka runt när de löper (inte alla, men vissa), då kan man ju kastrera för att katten inte ska behöva ha såna perioder. Har man tänkt att låta katten bli utekatt senare i livet kan ju en kastrering vara aktuell också redan nu, ju äldre man blir desto större blir ju risken vid narkos. Du kan ju köpa katten, ha den ett tag och ta beslut sen. Om inte annat kn du ju vänta till våren när det som sagt bruka vara extra billigt att kastrera.
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Och jag skrev att bra omvårdnad ska såklart alla katter ha oavsett ras/inte ras!
Där räknar jag in avmaskning och allt annat du skrivit.
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Okej tack för ett väldigt bra och snällt svar :) Lutar mot att först och främst ta hem katten om vi gillar varann. Sen se om det är en skrikis eller om jag inte ens märker av när den löper... Isf äre ju lite skitsamma om hon inte är en sådan som stressar och lider av det. Men jag ska nog ringa runt veterinärena härikring och fråga vad de tar för ingreppet :) Tack för tipset om vårrean ;)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

kl

Tänkte bara inflika en sak om fertila honor. Det är väldigt vanligt att även honor revirmarkerar speciellt under löp. Ett tips att fråga ägaren om hon strilar, det kan ju ffaktiskt vara en orsak till att hon säljs.. En hona behöver som sagt inte höras men dom kan visa de på andra sätt.
Jag vet själv för har erfarenhet av strilande honor.

Om inte jag minns fel av din tidigare tråd på hunddelen så bodde/skulle flytta till ett kollektiv. Har du fått ok att ha katt där? Kommer katten endast vara i ditt rum eller tillgång till hela bostaden. En katt som misstrivs kan också kissa på ställen den som den inte får. Värt att ha i tankarna..

Lycka till iaf med kattköpet..
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

De andra som bor här har sagt att det är lugnt och den kommer få vara överallt utom deras rum om dom stänger dörrarna :)

Hm, ska fråga det! Fast isf är det ju bara kastrera :)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

Jag tycker nog som flera här att det bästa är att kastrera.
Varför omplaceras katten?

Mina honkatter har jag alltid kastrerat efter första löpet (och den senaste innan hon kom igång men hennes kullsyster hade jag också och hon löpte. Och löpte. Och löpte. Så jag kastrerade bägge på samma gång för säkerhets skull), för det är ung så länge jag stått ut med okastrerade honkatter.

+ då att det är det bästa för katten eftersom jag ändå inte avlar på mina djur utan bara har dem till sällskap. :) Det är värt att lägga de pengarna på kastrering tycker jag.

Hoppas du hittar 'katten i ditt liv'. :)
 
Sv: Kostnad att sterilisera en hona?

De har fått sitt andra barn och missan är avundsjuk för de hinner inte klappa henne. Jag längtar tills lördag och jag får träffa henne! Hoppas också att det är katten i mitt liv :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp