kortison och "liggsår"

tanten

Trådstartare
Jag har fått ett märkligt och besvärande fenomen. Vaknade tidigt imorse för att det sved så förfärligt på överarmen, precis vid axeln.

Jag får blåsor på kroppen på ställen där jag ligger extra tungt mot lakan och madrass. Det blir små tunna blåsor som förstås spricker och lämnar svidande öppen hud under. Prcis som ett skavsår men på höft, eller som nu inatt vid ena axeln. Inte varje natt men tilräckligt ofta för att irritera.

En kväll låg jag på sidan och läste när det började svida på höften och jag upptäcker blåsor. De kom alltså på nån timme.

Äter kortison sedan ett år tillbaka. Ingen jättedos men tillräckligt för att få biverkningar. Jag är speedad och svullen.
Antar att deet är kortisonet som gjort huden tunn och känslig. Finns det något att göra?
Jag äter sedan många år lite extra b-vitamin och har precis börjat äta kisel också. Finns det andra mirakelkurer?

Hjälp!
 
Jag har fått ett märkligt och besvärande fenomen. Vaknade tidigt imorse för att det sved så förfärligt på överarmen, precis vid axeln.

Jag får blåsor på kroppen på ställen där jag ligger extra tungt mot lakan och madrass. Det blir små tunna blåsor som förstås spricker och lämnar svidande öppen hud under. Prcis som ett skavsår men på höft, eller som nu inatt vid ena axeln. Inte varje natt men tilräckligt ofta för att irritera.

En kväll låg jag på sidan och läste när det började svida på höften och jag upptäcker blåsor. De kom alltså på nån timme.

Äter kortison sedan ett år tillbaka. Ingen jättedos men tillräckligt för att få biverkningar. Jag är speedad och svullen.
Antar att deet är kortisonet som gjort huden tunn och känslig. Finns det något att göra?
Jag äter sedan många år lite extra b-vitamin och har precis börjat äta kisel också. Finns det andra mirakelkurer?

Hjälp!

Ja, man får lättare trycksår av kortison enligt min hunds veterinär. Hunden fick trycksår av sin sele när hon stod på kortison. Oavsett så verkar du ha en del andra obehagliga biverkningar som du bör ta upp med din läkare.

Jag tror inte att man kan göra något annat än att efter att ha konsulterat sin läkare justera dosen kortison eller att läkaren - om möjligt - skriver ut något annat preparat. Om det är möjligt beror på varför du tar kortison. Är det t.ex. autoimmunt så kan andra immunsuppressiva läkemedel som Imurel ges.
 
Kan ju bara instämma i att kortison ger svag, tunn hud och sämre sårläkning... Jag hade i ditt ställe diskuterat saken med läkare som @Philosophia säger. Det kanske finns något annat än kortison som fungerar bättre på dig? Jag har nyligen haft en nära anhörig som fick äta stora doser kortison (i hennes fall livräddande, så det var ju bara att acceptera) och biverkningarna är verkligen inte att leka med, tyvärr. Hon har också haft problem med sår och småblessyrer som aldrig läker, men så fort kortisondoserna nu börjar komma ner på låga nivåer försvinner alla de där såren/blåsorna/skavsåren "like magic".
 
Tack!

Då var det så som jag trodde att det inte bara är jag som fått sämre hud av detta.

Nej, det finns inga alternativ till kortison och det är för mig i stort sett livräddande. Jag kommer att äta det i ungefär ett år till enligt plan och mycket långsam nedtrappning pågår.

Jag antar alltså att det bara är att stå ut. Och att inga mirakelmedikamenter finns som hjälper upp det hela. Suck.
Var lite trist den morgon jag vaknade och hade ett område vid ena kindbenet som var ömt och känsligt. Inga blåsor dock, tack och lov.
 
Kan hjälpmedel som tryckavlastande madras vara något som kan hjälpa?

Skulle precis säga detsamma. Vissa kommuner/landsting har fibermadrasser upphandlade som är enkla att lägga över befintlig madrass för att minska risken för tryck. Finns sedan många andra men ser olika ut vart i landet man bor. Skulle höra mig för, för det är inte bra att få sår på det här viset du beskriver.
 
Lite beroende på landsting så kan man behöva remiss men i första läget så ring arbetsterapin och hör vad de kan hjälpa dig med. I andra hand ring distriktssköterskan och hör vad de kan hjälpa till med. Det finns en uppsjö av hjälpmedel, det gäller bara att hitta rätt. På vissa ställen håller arbetsterapin i allt, på andra håll håller hjälpmedelscentralen i allt och på andra ställen håller distriktssköterskorna i vissa bitar. Tyvärr vet den ena enheten ofta inte vad den andra gör och vilka möjligheter som finns där så det gäller att vara om sig och kring sig för att få rätt hjälpmedel.
Madrasser, både som bäddmadrasser och kombinationer med vanliga madrasser med diverse pumpar och dylikt, lakan, diverse speciallösningar, ja det finns mycket och du ska absolut inte behöva få nya sår/tryck/blåsor hela tiden för hjälpen finns! Har du en bra kontakt med diabetessköterskan kan hen vara ett ställe att börja på.
Jag upplevde det som bökigt att hitta rätt då det ena inte vet vad den andra gör/har för möjligheter att hjälpa och hoppas att du har bättre tur med organisationen i ditt landsting. Hjälpmedelscentralen i mitt landsting höll inte i sådant alls och visste inte heller var jag skulle vända mig så ring runt är mitt råd och ge dig inte förren du har fått prova ut det som verkligen fungerar för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp