Korta tår? Vad händer i längden?

W

Whiskey

Hur påverkar det hästen om den ständigt skos med korta tår? Överrullningen blir ju lättare, men hur påverkar det i långa loppet? Muskler, andra leder än kotlederna, gången, "hållningen"?

Var hos en osteopat som tyckte att hästen var på tok för kort i tån. Veterinären tycker att det ser helt okej ut då hästen precis haft dubbelsidig kotledsinflammation orsakat av felbelastning pga yttre trauma (troligtvis spark) på knäleden som lett till en liten förändring i knäleden + inflammation. Knäproblemet har oxå lett till att trakten på detta ben höjts något.

Sv: Korta tår? Vad händer i längden?

Whiskey skrev:
Hur påverkar det hästen om den ständigt skos med korta tår? Överrullningen blir ju lättare, men hur påverkar det i långa loppet? Muskler, andra leder än kotlederna, gången, "hållningen"?

Var hos en osteopat som tyckte att hästen var på tok för kort i tån. Veterinären tycker att det ser helt okej ut då hästen precis haft dubbelsidig kotledsinflammation orsakat av felbelastning pga yttre trauma (troligtvis spark) på knäleden som lett till en liten förändring i knäleden + inflammation. Knäproblemet har oxå lett till att trakten på detta ben höjts något.

Min häst har gått med korta tår och tåriktade skor i flera år pga problem med sina hovleder och han mår finfint.

Vad är en osteopat för något?

Jag skulle lyssna mer på veterinär/hovslagare.

En kort tå och höga trakter ger en upprätt kota vilket minskar belastningen på senor och gaffelband. Om veterinär rekommenderat denna verkning för att underlätta läkningen av din hästs skada i kota-framknä är det det du ska gå på. Efterhand hoven växer nedåt så normaliseras vinkeln mer och mer.
mvh
Lejonelle

Nja, veterinären har inte direkt rekommenderat denna verkning, utan jag frågade om han var bra skodd, när vi var där. Han har alltså varit skodd på detta sätt även innan ledproblemen uppstod. Hovis har aldrig kommenterat att trakten har varit på väg upp, då hade jag kanske märkt av knäet lång tidigare, innan kotledsinfl/hältor uppstod. Jag vet att kort tå är bra vid problem i kotlederna, för att överrullningen underlättas, men ska det sen vara "för evigt" eller ska man försöka länga tån efterhand igen?

Hur lång tid tar det (ung) för hästen att få "höjdskillnader" i trakterna?

Enl vet hade knäet skadats för 6-12 månader sedan.
Han har inte varit halt förrän nu, o då knappt märkbart. Jag mer kände på mig att något inte stämde i rörelsemönstret. Han har under våren tränat o tävlat o utvecklats oerhört, därför är jag förvånad över hur länge han måste ha gått med något på gång i knäet. (Han har passerat vet-besiktning på tävling o mina kritiskt granskande ögon - "tyvärr" upptäcker jag även taktfel som inga andra ser efter att ständigt omgärda mig med hästar som har alla möjliga mystiska hältåkommer.)

Jag är inte hovslagare och kan tyvärr inte svara på dina frågor, det finns flera hovisar här som borde veta.

mvh
Lejonelle

Man måste skilja på en kort tå (tåriktad) o låg tå i förhållande till trakten dvs upprätad kota. Snabb överrullning ser jag normalt inga problem med, snabb överrullning bak kan dock ge trampskador.
En för upprätad kota får sämre stötdämpning genom att kraften hamnar direkt i leden istället för att tas upp av senapparaten.
PL

Ja, det är väl så att om hästens kota är lång så bör också tån vara lång, om man skor en sån häst med för låg tå och högre trakter så kommer man att bryta vinkeln i hoven bakåt.

Jag har en arab med långa kotor fram som också ger långa tår och låga trakter. Jag får hålla efter tån för att den inte ska bli för lång och bryta vinkeln framåt/uppåt men jag kan heller inte ta jättemycket i tån och lämna trakten hög för så är han ju inte byggd. Däremot så kapar jag tån en del framtill utan att ändra vinkeln, det som PL kallar kort tå, för överrullningen.

Med sina långa kotor och korrekt vinkel i hoven så är min häst mycket tålig för hårdare underlag men mer känslig för lösa/mjuka underlag.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka