kort westernsadel

Niela

Trådstartare
Ja jag som inte kan nått om w-sadlar tänkte kolla med er här om ni kan hjälpa mig!

Är ute efter en kort antar att de blir en arabsadel som har bred bom hästen har 38 i bomvidd på sin globussadel.

Någon som har en sådan kort sadel som kan lägga ut bilder och info om sadeln??
Har kollat påsmå barnsadlar men de finns ju bara i småstorlekar, oim man har 38 i byxstorlek vilken sits kan man ha då???

Sv: kort westernsadel

Definera kort? Hur lång/kort sadel söker du efter?

Det är väldigt svårt att säga vilken sitsstorlek du ska ha. Det beror på sitsens (sits, fork/framvalv och bakvalv) utforming, hur du vill sitta i sadeln och hur mycket "extra" utrymme du vill ha. Jag har 36/38 i byxor, och har 15" i min Hector (bladsadel, inte western - saknar horn), men min måttsydda westernsadel kommer att bli mindre i sitsen (görs efter mitt lårs omkrets).

Min häst har också 38 i Globus (eller skulle haft det, om Globus-sadeln legat snäppet bättre i allmänhet när vi provade), X-vid i Santa Cruz. Jag har inte lyckats hitta någon som är vid nog begagnat ("full quarter" är för smalt för honom), men det beror också på hur hästens rygg ser ut i övrigt. Min häst är bred över hela ryggen, kort och många raka westernsadlar hamnar i brygga på honom (det engelska sadelläget är rakt, men lägger man till länden blir det något svängt).

Kort sagt; jag skulle åka till någon som provar ut och har flera modeller och märken hemma. Då kan du hitta en sadel som passar hästen, och provrida olika sitsar och sitsstorlekar för att hitta den som du känner dig bekväm i. Om du inte vill köpa en sprillans ny sadel, så kan du iaf få veta vad du ska söka efter begagnat.

Definera kort? Hur lång/kort sadel söker du efter?

Det är väldigt svårt att säga vilken sitsstorlek du ska ha. Det beror på sitsens (sits, fork/framvalv och bakvalv) utforming, hur du vill sitta i sadeln och hur mycket "extra" utrymme du vill ha. Jag har 36/38 i byxor, och har 15" i min Hector (bladsadel, inte western - saknar horn), men min måttsydda westernsadel kommer att bli mindre i sitsen (görs efter mitt lårs omkrets).

Min häst har också 38 i Globus (eller skulle haft det, om Globus-sadeln legat snäppet bättre i allmänhet när vi provade), X-vid i Santa Cruz. Jag har inte lyckats hitta någon som är vid nog begagnat ("full quarter" är för smalt för honom), men det beror också på hur hästens rygg ser ut i övrigt. Min häst är bred över hela ryggen, kort och många raka westernsadlar hamnar i brygga på honom (det engelska sadelläget är rakt, men lägger man till länden blir det något svängt).

Kort sagt; jag skulle åka till någon som provar ut och har flera modeller och märken hemma. Då kan du hitta en sadel som passar hästen, och provrida olika sitsar och sitsstorlekar för att hitta den som du känner dig bekväm i. Om du inte vill köpa en sprillans ny sadel, så kan du iaf få veta vad du ska söka efter begagnat.

O helt glömt bort tråden=)

Men bättre sent än aldrig med svar:D

Hon har i Engelskt mått 47 cm i anläggningsyta, överbyggd samt ingen manke och rund men ej patt rygg.

Dessa bomlösa med paneler, hittat en på 54 cm långa paneler, vad tro ni om att klippa dom till 48 cm?

Jag behöver ha 38-40 i sätet

Ingen som vet någon KORT westernsadel med en snläggningsyta under 47 cm?? bom eller bomlöst spelar ingen roll.
Ska enbart ha den när jag rider ut på långturer.

Montsegur, startrekk, D&P, Simco är de jag kan säga på rak arm har korta modeller. Brukar heta något med island eller arab.
Tänk på att skirten kan vara lång utan att bommen är det. En sadel kan alltså se väldigt lång ut men egentligen vara kort.

Själv har jag haft alla ovan nämna märken utom startrekk, i korta och breda modeller till min traktor. Den som varit allra allra bäst är min Simco, en gammal modell som är så äckligt bekväm att jag skulle kunna bo i den :D Dessutom ligger den kanon på båda hästarna. Lite tjockare pad till den ena bara, så funkar det kalas.

Montsegur, startrekk, D&P, Simco är de jag kan säga på rak arm har korta modeller. Brukar heta något med island eller arab.
Tänk på att skirten kan vara lång utan att bommen är det. En sadel kan alltså se väldigt lång ut men egentligen vara kort.

Själv har jag haft alla ovan nämna märken utom startrekk, i korta och breda modeller till min traktor. Den som varit allra allra bäst är min Simco, en gammal modell som är så äckligt bekväm att jag skulle kunna bo i den :D Dessutom ligger den kanon på båda hästarna. Lite tjockare pad till den ena bara, så funkar det kalas.

Ahh, sadelprovare för westernsadlar finns de ens i mälardaken? ni kan ju PMa om man inte får skriva de här

Jag har Star trekk endurance, som i princip är exakt likadan som deras westernmodell. Den är kort och dessutom väldigt skön att rida i tycker jag. På min andra häst har jag också en star trekk men islandsmodell och den känns inte för lång på min spensliga fjordhäst som är kort i ryggen.

En kompis till mig har Star trekk western men jag har inte fått tummen ur och testat det än men hon har den på en ganska kortryggade nordsvensk.

Jag har Star trekk endurance, som i princip är exakt likadan som deras westernmodell. Den är kort och dessutom väldigt skön att rida i tycker jag. På min andra häst har jag också en star trekk men islandsmodell och den känns inte för lång på min spensliga fjordhäst som är kort i ryggen.

En kompis till mig har Star trekk western men jag har inte fått tummen ur och testat det än men hon har den på en ganska kortryggade nordsvensk.

Ja jag är ju ute efter en westernsadel och inget annat. men då får gääärna ta bilder på din kompis sadel hur den ser ut under och räna på en häst=)

Jag hade en Double C classic trailride till min kortryggade fjording. Den var bred, kort och något skålad i bommen vilket hon behövde

Jag har haft en montsegur trappeur till min islandshäst under många år. Kort (ca 47 cm anläggningsyta på min), bred sadel som ger en bra sits och är skön att sitta i länge, jag kan verkligen rekommendera en sådan till islandshäst!

Tyvärr finns ingen ÅF i Sverige längre, men ibland dyker de upp på begagnatmarknaden, då är de ofta måttgjorda efter en häst, men man kan ha tur som jag hade och hittade en som begagnat som passade min häst som handen i handsken!

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag är ju ute efter en westernsadel och inget annat. men då får gääärna ta bilder på din kompis sadel hur den ser ut under och räna på en häst=)

Jag har en tex tan som är väldigt kort. Full quarterbom. Ska se om jag har ngt kort.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 133
Senast: Ramona
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 112
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama