Korsförlamning.

Djurjouren

Trådstartare
Vad brukar era veterinärer rekomendera för behandling och vård?
Undrar oxå vad som skiljer när man studerar blodprovet på en häst som fått korsförlamning respektive överträning?

Sv: Korsförlamning.

Mitt sto hade korsförlamning i höstas. Hon tog blod prover. Fick direkt i blodet muskel avslappnande och B o E vitamin.
Fick order om att hålla henne stilla i minst 3 veckor. Bara vistas i hagen.
Fick anti inflammatorisk medel mins inte namnet pulver.Rek E och B vitamin extra. Efter dessa 3 veckor tog de nya blod prover. Då var de bra.
Fick då sakta promenera och skritta. Öka sakta.
Börjar med varie dag så måste man hålla på . Kors hästar skall hållas igång när de börjat. Hållas varma. Ha koll på maten inte för mycke mat.
De mäter musk värden höga eller låga.

Jag lägger in en extrafråga: Vad kan man göra för att förebygga korsförlamning? Förutom att dra ner på kraftfoder när hästen vilar och hålla dem varma över rygg och bakdel?

LinnéaL skrev:
Jag lägger in en extrafråga: Vad kan man göra för att förebygga korsförlamning? Förutom att dra ner på kraftfoder när hästen vilar och hålla dem varma över rygg och bakdel?

Undvika stärkelse och dra ner på socker givan. Ge mkt fett och fibrer. Noga med regelbundenhet i träningen. HH

Detta rekommenderade min veterinär på fd korsförlamingshästar: Ge matolja eftersom det är "snällt" mot musklerna och ganska ofta ladda ur hästen ordetligt med t e x en snabb galopp. B och E vitaminer samt se till att selen behovet är täckt. Detta fungerar på min fd korsförlamningshäst.

Vill bara tillägga att muskelfibrerna slås sönder vid en korsförlaming och därför ska man hålla hästen still så att så få fibrer som möjligt förstörs.
Tänk på att gå tillbaka i träningen ca 2månader när ni sätter igång hästen igen.

Nej den moderna synen på behandling av hästar med tendens till återkommande korsförlamning är en annan:
Stillhet bara så länge hästen har akut ont – i regel högst ett dygn. Därefter i gångsättning där man är väldigt lyhörd för stelhet. Är hästen mjuk och opåverkad kan man gå raskt fram i uppträningen, är den stel går man tillbaka ett steg i träningsprogrammet.

En häst som haft ett mkt svårt anfall och blivit liggande kan behöva längre återhämtning men inte i box utan med mkt utevistelse under vilken period det är lämpligt att ställa om foderstaten till stärkelsefattig, fett och fiberrik. Efter 2 veckors invänjning på den kosten kan man sätta igång hästen. Risken för nya anfall reduceras kraftigt med denna foderstat.

Träningen ska vara jämn, omgivningen så stressfri som möjlig. Det är ytterst tveksamt om den äldre rekommendationen att ta häftiga galopper varannan dag har ngt berättigande.

Många galoppörer har korsförlamningstendenser. Med ovan foderregim och jämn träning kan de likväl fungera bra på löp.

Ovan gäller inte hästen som i mogen ålder får ett enda anfall utan hästar med tendenser till återkommande attacker ofta med början i unga år. Om man söker på Valberg och RER så kommer många intressanta artiklar fram. HH

Vad menar du med:
Nej den moderna synen på behandling av hästar med tendens till återkommande korsförlamning är en annan?

Våra inlägg går ut på samma sak tycker jag:

Stillhet först sen lyhörd igångsättning= Man kan inte börja där man slutade utan får gå tillbaka i träningen.
Hur snabbt man sen kan gå framåt i träningen skrev jag ingenting om.

Sorry, jag missförstod dig nog.

Det jag ville framhålla är att man snabbt ska igång med träning igen. Valberg skriver att man oftast efter ett genomsnittsligt anfall kan vara tillbaka på samma träningsnivå inom en-ett par veckor. Oftast är X-hästar i god kondition före attacken. Hon menar att risken för nya anfall ökar med längden av vilan. Dock förståss uppmärksamhet på stelhetstecken.

Hästar som varit så dåliga att de blivit liggande eller behövt fettdropp ska ha en annan träningsregim som ökas med 2 minuter om dagen initialt. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka