Korrekta avsaktningar med bibehållen någorlunda samling

Gry

Trådstartare
Jag tycker att det svåraste just nu i min ridning är att få till snygga avsaktningar, mest från "ökad" (ja, vår ökade tölt, som är ökad för oss, inte för sm- hästarna) tölt till saktare tölt, men också från tölt till skritt eller trav till skritt.

Hur gör ni i kroppen? Jag får inte till hur det ska kännas i mig. Jag tycker att att min töltsits, som ju är något mer drivande än neutral sits är väldigt lik hur jag gör när jag samlar henne och gör halvhalter (suger in magen och driver ngt med sätet, neutral hand. Iofs är min hand inte neutral när jag töltar, försöker stödja och lirka lite så där som man behöver göra beroende på hur hästen gör. När jag saktar in, suger jag in magen, blir passiv i sätet, så att man inte gungar med i takten utan lugnar ner, och förhållningar med handen beroende på hur mkt under sig hon är/på bogarna hon vill. Men benen? Ska de hålla om? Det känns som att det ät något mer som ska till för att det ska bli bra. Det är en svår linje mellan att driva och sakta in, tycker jag.

Jag träffar min tränare om lite drygt två veckor, och ska givetvis ta det med henne, men hur gör ni? Har ni några bra tips?

Jag tycker att det svåraste just nu i min ridning är att få till snygga avsaktningar, mest från "ökad" (ja, vår ökade tölt, som är ökad för oss, inte för sm- hästarna) tölt till saktare tölt, men också från tölt till skritt eller trav till skritt.

Hur gör ni i kroppen? Jag får inte till hur det ska kännas i mig. Jag tycker att att min töltsits, som ju är något mer drivande än neutral sits är väldigt lik hur jag gör när jag samlar henne och gör halvhalter (suger in magen och driver ngt med sätet, neutral hand. Iofs är min hand inte neutral när jag töltar, försöker stödja och lirka lite så där som man behöver göra beroende på hur hästen gör. När jag saktar in, suger jag in magen, blir passiv i sätet, så att man inte gungar med i takten utan lugnar ner, och förhållningar med handen beroende på hur mkt under sig hon är/på bogarna hon vill. Men benen? Ska de hålla om? Det känns som att det ät något mer som ska till för att det ska bli bra. Det är en svår linje mellan att driva och sakta in, tycker jag.

Jag träffar min tränare om lite drygt två veckor, och ska givetvis ta det med henne, men hur gör ni? Har ni några bra tips?
För att sakta av/stanna en häst med bibehållna bakben måste benen vara intill hela tiden. Du måste alltså minska tempo/sakta av/stanna MED DRIVNING.
Svårt som satan men det ger resultat ;)

Ja, det är jättesvårt! Det är väl inte för inte det momentet ligger utanför lättklasserna :p Men vi kämpar, vi kämpar. Min stackars snälla will to please- häst får väl finna sig i att vara lite lätt överkommunicerad med en ryttare som inte tycks få ihop sin vilja med tydliga signaler, tills jag knäckt koden. Idag gick det faktiskt bättre än vanligt med avsaktningarna. Hon var pigg som attan och baken var med, när jag saktade av försökte jag driva med sätet och göra förhållningar och benen var passiva. Det sistnämnda var fel, förstår jag nu. Men jag ska träna på att hålla ihop bättre. Tack för tips!

Hon har mucklat på sig rejält nu och orkar mkt mer. Avsaktningarna blir också de bättre och bättre. Det är nog lite styrka som har fattats också, hos henne.

Ja, det är jättesvårt! Det är väl inte för inte det momentet ligger utanför lättklasserna :p Men vi kämpar, vi kämpar. Min stackars snälla will to please- häst får väl finna sig i att vara lite lätt överkommunicerad med en ryttare som inte tycks få ihop sin vilja med tydliga signaler, tills jag knäckt koden. Idag gick det faktiskt bättre än vanligt med avsaktningarna. Hon var pigg som attan och baken var med, när jag saktade av försökte jag driva med sätet och göra förhållningar och benen var passiva. Det sistnämnda var fel, förstår jag nu. Men jag ska träna på att hålla ihop bättre. Tack för tips!

Hon har mucklat på sig rejält nu och orkar mkt mer. Avsaktningarna blir också de bättre och bättre. Det är nog lite styrka som har fattats också, hos henne.

Lättklasserna finns inte längre ;), men även f.d. lättklasserna så ingår det avsaktningar och framförallt kvalitén på gångarten efter.

Jag tränade det nyligen för dressyrtränaren, det var mycket drivning som gällde. Vi tränade från trav och långsam lättridning in i skritten tills hästen fattade. Sedan fungerade det bättre även i andra versioner.

Lägger till en följdfråga: om hästkraken mer än gärna lyssnar på drivande hjälper och ofta missförstår nedsaktning eller halt till "spring fortare"? När jag har försökt reda ut missförståndet så har det resulterat i stressad häst som tar bettet och drar. Hon stannar snällt när jag släpper tyglarna och säger hoo, och jobbar samlat utan problem. Tills jag försöker få till en samlade halt då.

Alla rider olika men jag driver aldrig när jag ska sakta av.
Skulle jag driva samtidigt som jag ger stoppande signaler slår min över till passage och skulle jag fortsätta slår hon över till piaff.
Utan jag slutar driva och blir passiv rätar på mig och gör en halvhalt och därefter så stelnar jag till sadeln eller hur man nu skall förklara det och hästen stannar bums.

Jag tycker de är apsvårt att trava och göra halt och bibehålla formen och att hästen inte tar upp huvudet utan bibehåller>2 på tygeln"
Lika svårt att skritta och stanna.
Men skam den som ger sig.. man får träna och träna och så får man träna mer=)

Alla rider olika men jag driver aldrig när jag ska sakta av.
Skulle jag driva samtidigt som jag ger stoppande signaler slår min över till passage och skulle jag fortsätta slår hon över till piaff.
Utan jag slutar driva och blir passiv rätar på mig och gör en halvhalt och därefter så stelnar jag till sadeln eller hur man nu skall förklara det och hästen stannar bums.

Jag tycker de är apsvårt att trava och göra halt och bibehålla formen och att hästen inte tar upp huvudet utan bibehåller>2 på tygeln"
Lika svårt att skritta och stanna.
Men skam den som ger sig.. man får träna och träna och så får man träna mer=)
Fast det är ju inte drivning på samma sätt som menas.

När du ska bibehålla samlingen in i tölten så måste benen hålla om, vara intill och stötta om hästen tappar bakbenen.
Inte driva driva driva som när man ökar energin.

Lägger till en följdfråga: om hästkraken mer än gärna lyssnar på drivande hjälper och ofta missförstår nedsaktning eller halt till "spring fortare"? När jag har försökt reda ut missförståndet så har det resulterat i stressad häst som tar bettet och drar. Hon stannar snällt när jag släpper tyglarna och säger hoo, och jobbar samlat utan problem. Tills jag försöker få till en samlade halt då.
Då hade jag gått tillbaka till grunderna.
Att acceptera bettet, handen och den förhållande hjälpen. Inte bli frustrerad och ta i hårdare utan bara vara konsekvent men med bibehållt lugn.
Backa några steg och kör mycket grundridning.

Detta fick jag träna på massa när jag red för en tränare i somras! Laukur blir väldigt lätt travtaktig för att tölta ordentligt är ju skitjobbigt! ;) Jag håller om precis som michis skriver och driver ner till skritt från tölt. Tappar han och ändå går mot trav smackar jag "upp" i tölt igen, fast tempot ökas inte, och gör om tills det blir en mjuk nedtagning till skritt. Det har verkligen gett resultat och vi börjar bli riktigt bra på det :p

Fast det är ju inte drivning på samma sätt som menas.

När du ska bibehålla samlingen in i tölten så måste benen hålla om, vara intill och stötta om hästen tappar bakbenen.
Inte driva driva driva som när man ökar energin.
Finns inga måsten.. som jag skrev innan finns de flera sätt att rida jag rider inte på samma sätt som du och de går lika bra för mig att göra övergångar. Så de finns många vägar till rom... men kul att få ta del av hur du gör=)

Finns inga måsten.. som jag skrev innan finns de flera sätt att rida jag rider inte på samma sätt som du och de går lika bra för mig att göra övergångar. Så de finns många vägar till rom... men kul att få ta del av hur du gör=)
Hur gör du halt med bibehållen samling med bakbenen in under hästen?

I trav styr jag frekvensen på stegen genom lättridningen, rider lätt långsammare och långsammare och tar med hästen ned.

Nu blir jag lite otrevlig - kanske.

Hur vet du om dina övergångar är lika bra som Michis övergångar?

För övrigt: det finns många sätt att rida och så länge häst och ryttare är överens om hjälpgivningen så fungerar det antagligen.
Jag har dock upptäckt, som kommer från western- och dressyrvärlden, att jag helt klart behöver ändra min sits lite för att få islandshästarna att fungera. Och för att få femgångaren att förbättra kvaliteten i galoppfattningarna behöver jag fundera lite mer men tror egentligen att ett par av westernövningarna kan ge god effekt.

Jag uppfattar dock inte att man menar att hästen ska drivas på i bemärkelsen öka energin, utan snarare i bemärkelsen behålla energin, och en annan sorts stramhet i sitsen och bålen för att inte tappa gångarten.

Nu är ingen av mina islandshästar speciellt utbildad eller speciellt mycket ridna men jag har två femgångare som båda går att tempoväxla i tölten med ganska god takt. För att inte tappa gångarten måste jag vara väldigt mycket stramare i nedtagningar/nedsaktningar: om jag "slutar rida" halkar de båda gärna över i trav och då har jag misslyckats. Jag kan se att "drivningen" lika mycket sitter i bålstabilitet som i ben, samtidigt som jag har sett min instruktör rida och inser då hur hennes avslappning och snabba taktkorrigeringar verkar minst lika effektiva som mina konstigheter.

Jaja. Ska man behålla samlingen, måste man behålla energin och inte låta den rinna ut. För släpper jag för mycket så byter mina hästar - som sagt - gångart.

Ett mentalt tips är att tänka övergång inte avsaktning. För mig blir avsaktning gärna lite mycket hand :)

Ja om man säger så skillnad mellan avsaktning och tempoväxling. Rent spontant känns det som du kanske tänker för mycket på alla "momenten" och därmed blir kanske stel/lite otydlig?

Så tex. Vid ökat tölt mot mellantempo. Fånga upp mer. Behålla energin. Nån förhållning. Tydligare i sitsen. Typ har nog sittbenen lite rörligare, ej lika tydliga vid mer ökad tölt än vid långsammare, fast samlad tölt.

Mina ben ligger alltid an, inget tryck men ligger alltid mot.

• Gilla
Reactions: Gry

Jag tycker det är väldigt bra att flytta undan bakdelen något/några steg i nedtagningarna för att kunna göra dessa med bibehållen samling.

• Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 697
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning Rider en kallblodstravare som jag börjar få in en bra trav på, men jag har det problemet att ibland böjer hon in nacken alldeles för...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: supersonic
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama