@TheRedLightning Jag har väldig respekt, även om jag inte är rädd hela tiden som jag var förut. På ett sätt skulle det kännas skönare att vara den som körde eftersom jag -när jag är tillräckligt duktig- kommer köra väldigt försiktigt. Tycker att många som jag åkt med kör så nära den framför till exempel. Men ja, visst påverkar det nog en hel del att jag tänker mycket på vilka olyckor som kan komma att inträffa.
Jo tack det har jag sett, majoriteten av alla i trafiken håller inte 3-sekunders regeln. En bra sak jag fått lära mig om det är någon som ligger nära bakom är att jag själv ska se till att ha ännu längre avstånd till fordonet framför, på så vis får jag längre reaktions- och bromssträcka om fordonet framför plötsligt bromsar och kanske slipper få fordonet bakom i min bakände.
En av mina körlärare sa alltid att vi skulle förvänta oss det mest oförutsedda och va beredda på det, det är lite i stil med "att alla i trafiken är idioter utom dig själv."
Jag kör själv väldigt aktivt i trafiken och på så vis övar mycket, det jag lärt mig är att läsa av trafiken i god tid så jag kan planera min körning.
Ett exempel är rondeller, jag brukar när jag närmar mig rondellen checka av hur många bilar är det och vart ska dom, vilka är på kö, oskyddade trafikanter över övergångsställen, vart finns det en lucka. Sen brukar jag anpassa min fart till den luckan jag checkat in mig på och när fordonet framför den luckan passerar, glider jag in bakom i samma tempo.
Såklart kan det hända att jag missbedömer, men 9 av 10 gånger funkar det. Det är dock inget jag lärde mig över en natt. Vill man öva på att läsa av trafiken kan man som gående t ex. ställa sig vid en rondell och titta hur fordonen gör och försöka se om det finns något som kännetecknar att kunna förutspå vart de tar vägen.
En annan sak jag märkt i trafiken, man vinner väldigt mycket på att visa hänsyn, tyvärr måste ja säga kör alldeles för många med "egoismen" (jag ska fram först). Om jag ska åka en längre sträcka brukar jag åka i god tid, så jag kan "chilla", dvs köra mer defensivt och slippa stressen som lätt kan uppstå när tiden blir knapp. Jag inbillar mig att man är en bättre förare om man inte är stressad.
Ytterligare en sak som är bra att göra när man kör på vägar är att ha koll på dikena, att aktivt söka av dikena och vägen, gör man det kan man upptäcka vilt innan det kliver upp på vägen och hinner agera.
Ju mer man kör ju mer kommer ske per automatik, det är lite som att lära sig cykla, har man lärt sig det en gång så kan man det sen blir man bara bättre varje gång man gör det.