Köra föl med eller utan mellanvägg?

allahemma

Trådstartare
Sto och föl som är lite äldre än 6 månader ska köras för första gången, B-kortsbuss. Stoet åker bra. Den lilla är lastad tillsammans med sin mamma men har inte åkt tidigare....hur gör jag? Tar ut mellanväggen och har fölet löst eller sätter fast dem på varsin sida om väggen? Tack på förhand

Så länge en häst räknas som föl skall den enligt djurskyddslagen vara lös under transport. Sedan har jag ingen aning om när den lagen anser att det blir en häst i stället för föl. Men om den bara är lite äldre än 6 månader skulle jag gissa på att den räknas som föl och ska vara lös.

Om ungen är van att vara bunden, kort resa o inte diar så ofta- kanske.
annars lös.
Nästa gång uppbunden kanske.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Lovisa.E
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka